Morgonbajsning förstör 12h natten!!

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Filippasmamma
Inlägg: 94
Blev medlem: fre 10 aug 2012, 12:11

Morgonbajsning förstör 12h natten!!

Inlägg av Filippasmamma »

Hej!
Min lilla är nu 6.5 månader och är standardmodellad från start.
Schema
18.30-06.30 natt
6.45 ammas från båda brösten
Ca 7.30 1 dl gröt med katrinplommon i (köpe, vill gärna få in vanlig havregrynsgröt)(svårt att få i hela portionen)
8.45-9.30 sova 45
11- lunch, drygt en halv burk mat och en halv fruktpure, ammas efteråt
Ca 11.45-13.45 sova 2 h (vaknar ibland själv efter 1.5h)
14.30 mellis med fruktburk, plockbitar av t ex frukt o smörgås, amning efter
17.45 middag, samma som lunch
18.15 ammas, sen godnatt

Hård i magen ibland, bajsar pluttar. Bajsar några ggr om dagen. Är inte besvärad, men kommer det inte ut på dagen stör det natten och hon vaknar i vargtimmen och bajsar och somnar inte om.... Ibland 4-4.30 eller runt 5 tiden. Ingen buffning, solfjäder eller ramsning funkar. Blir tvärarg bara. Jag byter blöja i sängen med inget ljus. Vid några tillfällen har jag matat henne och hon har då somnat om. Ibland är hon väldigt hungrig på morgonen och ibland inte alls. Detta har pågått i drygt 1 månads tid... jag blir inte klok på detta. När hon inte bajsar vaknar hon ca 6, eller 6.20.
Vi ligger back på sömnkontot över hela dagen på grund av detta.
1 tand är uppe, nr 2 har brutit ut. Hon har varit förkyld med några veckors mellanrum men nätterna har funkat bra! Förutom morgonen då... Jag ger henne lösande frukter och katrinplommon...blir det för mycket? Jag försöker mata så mycket jag kan under dagen, hon kniper ihop munnen. Jag luras med plockbitar och att hålla i en sked. Hjälp mottages tacksamt!
Filippa född 12-04-08
Alma född 16-04-17 i v. 42+0
Filippasmamma
Inlägg: 94
Blev medlem: fre 10 aug 2012, 12:11

Re: Morgonbajsning förstör 12h natten!!

Inlägg av Filippasmamma »

Glömde såklart em vilan på 20 min ca 16.15!
Filippa född 12-04-08
Alma född 16-04-17 i v. 42+0
Filippasmamma
Inlägg: 94
Blev medlem: fre 10 aug 2012, 12:11

Re: Morgonbajsning förstör 12h natten!!

Inlägg av Filippasmamma »

Igår uppvak 5.30, ingen bajs! var nöjd fram tills mannen gick in vid 6.25. Verkade inte jättetrött vid 8.30, tänkte bjuda på en kvart längre sov, då skrek hon och somnade 8.45 ändå... hon brukar inte skrika... sen väckte jag henne efter 1.5 h på långvilan. Idag uppvak 4.30. ingen bajs... Efter 55 minuter av tjöt på väg att bli ledsen, så matade jag henne och ställde klockan på sju... fattar ingenting.
Filippa född 12-04-08
Alma född 16-04-17 i v. 42+0
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Morgonbajsning förstör 12h natten!!

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej!

Snabbt tips: kan det vara läge att skippa em-luren? Brukar ge tidiga morgnar och "pigg" fm samt uppvak på långluren när den ska bort så i mina öron låter det troligt. Ge bara 5 min om det absolut behövs. Annars är ju 6 mån i behov av MASSA fysisk aktivitet, ålträning, social delaktighet och inte minst mat!

Kram!

/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Filippasmamma
Inlägg: 94
Blev medlem: fre 10 aug 2012, 12:11

Re: Morgonbajsning förstör 12h natten!!

Inlägg av Filippasmamma »

Det känns som att aptiten är tillbaka efter förkylningen, hon har ätit bättre nu i 2 dagar.
Igår kapade jag långluren och väckte henne efter 20 min på em, det resulterade i gnuggkalas deluxe haha... Vid kvällsmaten var hon ledsen och gnuggade sig i öron och ögon och håret, fick inte i henne tillräckligt med mat... Jag skippade en luren en gång och det gick ok, men minns inte hur hon sov sedan på morgonen.
Hon spenderar all sin vakna tid på mage i t ex köket runt mina fötter och är "med" i diverse sysslor, hon drar sig framåt, så det känns som att hon får tillräckligt med motion och delaktighet. Leka med storasyster är kul med.
I morse vaknade hon 5.15, tog upp henne 6.15. hon hade bajsat men eftersom hon var nöjd gick jag inte in. Hon attackerade mig med pussar och slick och böjde sig mot bröstet och åt glupskt. Ska verkligen anstränga mig för att få i henne mer mat över hela dagen! Tack för tips så länge!
Filippa född 12-04-08
Alma född 16-04-17 i v. 42+0
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Morgonbajsning förstör 12h natten!!

Inlägg av Tin »

Hej

mer mat, ja os in med sked samtidigt som liten plockar med lite leverpastej eller liknande.

Magen kan regleras for att minska pa morgonbajsningen.
Lösande fruktpureer. typ päron, kiwi, aprikos, övermogen banan, katrinplommon.
Stoppande: äpple, blåbär och grön banan.

Sa kor de losande frukterna vid maltider pa formiddagen och lunch och de stoppande efter lunch (mellis, middag) sa brukar magen ordna upp sig.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Filippasmamma
Inlägg: 94
Blev medlem: fre 10 aug 2012, 12:11

Re: Morgonbajsning förstör 12h natten!!

Inlägg av Filippasmamma »

Tack! Har varit inne på det själv, att det funkar bra när man gör så med lösande/stoppande.
Detta har inträffat de senaste dagarna: sov 45 förmiddag, 1.40 långvila, vaknade 06.05 dagen efter. Sov 45, sen 1.40, vaknade 6.15. Yes! Det är löst! Smidigt, tänkte jag. tredje dagen, sov 45 fm, vaknade efter 1 h på långvilan, somnade hos mamma 20 min som var barnvakt, glömde tala om för henne att bara ge 5 min... vaknade 04.30 dagen efter.
Igår sov hon 45 fm, vaknade efter 45 långvila(vi var på stan och hon sov på rygg i vagnen...) somnade i bilen hem 20 minuter, vaknade nu 04.50... Men jag kämpar på... Känns som att det är mer tidpunkten på dagen för sovning mer än maten som spelar roll?
Får hålla mig hemma så det får sätta sig. Tack för hjälpen!
Filippa född 12-04-08
Alma född 16-04-17 i v. 42+0
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Morgonbajsning förstör 12h natten!!

Inlägg av Tin »

Hej,
rytmen och mat ar viktigast upplever jag. Om du forsoker fa till ett schema, sa kommer en 20 minutare hos mormor eller i bilen inte att jobba i din fordel. Kan tyckes som smasaker men det ar just detailjerna och budskapet till liten som gor hela skillnaden.

Jag tycker att din analys om att halla sig hemma i 2 veckor och lata allt satta sig later utmarkt. Det ar val investerade timmar sen nar liten har schemat i kroppen.

Uppvak i vargtimman kan vara envisa, sok pa forumet om dessa nattliga uppvak, det finns manga tradar.

Heja heja. Du jobbar fint.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Filippasmamma
Inlägg: 94
Blev medlem: fre 10 aug 2012, 12:11

Re: Morgonbajsning förstör 12h natten!!

Inlägg av Filippasmamma »

Ville meddela att borttagning av em luren och minskning av lösande pureer löste problemet :)
Har dock fått lägga tidigare eftersom hon är sjukt trött, somnar ca 18.10, men vi passerar 12 h nästan varje natt nu, hon vaknar närmare 6.30 eller blir väckt då :) tack!
Filippa född 12-04-08
Alma född 16-04-17 i v. 42+0
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Morgonbajsning förstör 12h natten!!

Inlägg av Ylvispylvis »

Hurra!! :D

Härligt jobbat!! =D> =D> =D>
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Filippasmamma
Inlägg: 94
Blev medlem: fre 10 aug 2012, 12:11

Re: Morgonbajsning förstör 12h natten!!

Inlägg av Filippasmamma »

Hej!
Nu har hon hunnit bli drygt 9 månader! Har precis slutat amma och hon har accepterat välling igen (som hon slutade med efter en förkylning). Hon sover natt 18.30-06.30, och vaknar mellan ca 6.15-6.20 - 06.30 och ibland något längre. Förmiddagsluren är nu flyttad till 9.30 och väcks efter en kvart, (tar tid att somna ju längre natten varit) ändrade från 30 till 20 minuter först till 15 nu, eftersom det tog låååång tid att somna långluren (typ 20-25-30 min). Men en kvart verkar vara för mycket ändå.
Jag vill ha luren från 12-13.30 så att jag kan hämta storasyster, men blir oftast 1h 15 min med marginal kvarten (eller mindre).

Schemat är alltså
6.30 vakna (vill inte ha välling eller nåt)
Ca 7.15 frukost med macka och gröt
9.30-9.45 sova i vagnen på promenad
11 lunch med efterätt
12-13.30 sova
14.30 mellis med gröt eller liknande
17.15 middag
18.20 välling ca 200 ml
18.30 sova natt

Är det lönt att pröva med 10 min eller är det en dum sovskarv? Är det bättre med bara 5 min och sen förlänga långluren lite för det hade inte varit några problem? Tips/bollplank mottages :) hon är väldigt aktiv, kryper och gör benböj mot möbler, går utmed möbler, är bara Still när hon sover...äter bra och så... Tack!
Filippa född 12-04-08
Alma född 16-04-17 i v. 42+0
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Morgonbajsning förstör 12h natten!!

Inlägg av Tin »

Hej,
5 min eller 20 min ar sovskarvar. Inte 10 min.
Det skall ju vara 14 h pa schemat for en 9 manaders. Sa om du har en 12 h natt finns det 2 h kvar att fordela under dagen.

Vad sags om att sova 20 minuter om morgonen men lagga det tidigare? Redan vid 9? Da ar hon sakert trottare vid lunch. (Mina hade samma morgon tid som din och sov vid 9).

Ett alternativ skulle vara att ha en 5 minutare om morgonen sa att liten haller ut till en tidig lunchlur (11:30-13:30) pa 2 timmar? Kanske inte optimalt med skulle fungera med dina hamttider. Man skall ju inte ha endast en lur forran vid aret sa det ar tidigt, jag foredrar det forsta alternativet. A andra sidan har vi ju alla liv att leva och hamtningar osv sa ibland far man anpassa under en tid tills liten blir ett par mander aldre och orkar lite mer.

Och hejja bebis som ar sa aktiv, nyfiken och alskar livet.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Filippasmamma
Inlägg: 94
Blev medlem: fre 10 aug 2012, 12:11

Re: Morgonbajsning förstör 12h natten!!

Inlägg av Filippasmamma »

Det är det som är grejen, att hon har för lite sömn timmar... Lägger jag henne 9 så gapar hon och skriker till 9.15. (hon klarar ca 3 h vakentid på morgonen)därför flyttade jag det till 9.15 för då somnar hon snabbt. sen tog det en evighet att somna på långluren om hon fick 30 min. Därför kortade jag det till 20. Då började hon sova till 6.30 ish på morgonen och jag flyttade det till 9.30 eftersom hon gapade och skrek från 9.15.
Om jag bjussar på några minuter extra på långluren så vaknar hon för tidigt på morgonen! Jag blir inte klok på detta. Idag t ex 06.05, hon fick 15 min extra på långvilan igår (pga allmänt gnäll efter FM lur)
Samtidigt är hon inte nöjd med den korta luren, och gråter när jag väcker henne på långluren. Vid 17.30 är det gnuggade i ögon, öron, håret, överallt. Efter vällingen vill hon bara dyka ner i sängen. Men hon är glad. Jag tål hellre lite gnäll under dagen och längre morgon!
Eller är jag för velig? Tycker det är för tidigt för en lur verkligen, men hon kanske är en piggis?
Filippa född 12-04-08
Alma född 16-04-17 i v. 42+0
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Morgonbajsning förstör 12h natten!!

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Först vill jag bara klargöra att piggisar går över till 1 lur vid 1 år. Men de flesta barn kan ha 2 lurar upp till 15 mån utan problem. Kan vara bra och ha i beaktande att Annas egna barn hade 1-2 tim mer på sina scheman hela tiden! :o "Man måste inte sova varenda sekund som schemat säger, utan ha FÖRUTSÄTTNINGARNA"

Vi lever i en tid med quickfix, allt skall bara funka på en gång, omedelbar tillfredsställelse. Men vissa saker måste få ta tid. Rom byggdes inte på en dag, men se så ståtligt det blev och står än idag!

Så med det sagt, absolut INTE 1 lur före 1 år. FÖRUTSÄTTNINGAR!

Sen, man kan inte utvärdera ett nytt schema på 5 dagar! Det tar 3 dagar att införa, och 1 vecka att följa upp, så därför gör man ingen som helst förändring på 2 veckor när man ändrar.

Nu till mina tips och tankar, det finns faktiskt inget som hindrar fröken att ha långlur först och sen en korare em lur om det passar henne. Säg långlur 1,5 och en kort em lur 20 min. Men se till att alltid ha MINST 3 tim vakentid innan natten. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Filippasmamma
Inlägg: 94
Blev medlem: fre 10 aug 2012, 12:11

Re: Morgonbajsning förstör 12h natten!!

Inlägg av Filippasmamma »

Tack för input! För några månader märktes inte några extra sovminuter, men tyckte att det verkade som att det påverkar mer nu. Men men...
Dessa justeringar har pågått under en tid, så jag har inte ändrat varje dag eller så. jag ska nog inte klaga eller fundera för mycket när jag vet hur andra har det.. Hon visar tydligt att hon vill krypa ner i sängen på kvällen och sen hör jag inte ett ljud på hela natten liksom... och hon är go och glad och utvecklas. Jag kommer fortsätta med 20 min och sen 1.40 så hamnar jag på rätt sovtimmar och hon är mer nöjd och tillräckligt trött för att somna till långluren. Tack för tankar :)
Filippa född 12-04-08
Alma född 16-04-17 i v. 42+0
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"