Dottern äter knappt och har nu magproblem

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
miiaz
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 23 dec 2011, 23:38

Dottern äter knappt och har nu magproblem

Inlägg av miiaz »

Min nu 3 årig dotter har sedan 1 års åldern ätit dåligt: en flaska mjölk på morgonen (250ml), en grekisk yogurt lunch och ibland några fruktbitar. Middag är oftast inget eller ibland ett ägg eller någon bit kyckling. Men oftast går hon igenom dagen med ägg eller yogurt och sedan dricker mjölk igen innan läggdags. Jag tänkte hon skulle gå över fasen och börja äta bättre men inget händer. Jag har försökt hålla tillbaka allt för att få henne äta, ger inga mellanmål, bara vatten att dricka. Har gett henne sååå många alternativ att äta och alltid måste slänga allt efter att hon inte ens smakar. Hon vägrar. Jag har super stress över detta och har alltid varit rädd för att hon skulle få magproblem och nu har det börjat. Det gör ont alltid att bajsa (det litet hon gör) och idag har hon gråtit hela dagen över att det gör ont i rumpan. Är rädd att hon vägrar bajsa totalt och så börjat större problem. Vad kan jag göra? Hur får jag henne att äta? Har läst mycket över detta här och provat allt men behöver mera tips! Tack på förhand!!!
1a dotter född 16e augusti 2008
2a dotter född 15e december 2012
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dottern äter knappt och har nu magproblem

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen!

Blir hon lätt trög/förstoppad? Eller lös och det svider?

Spontant låter det som hon är känslig för mjölk om det är dessa mjölkprodukter du ger henne. Skulle försöka sluta med det och även inte ge gluten en tid och se om magen kommer igång igen.

Smör kan vara ett undantag som funkar för många.

Sen skulle jag börja ge henne enorma mängder probiotika. Jag gillar dessa: http://www.greatlife.se/halsoprodukter/ ... -strength/

När magen fungerar som den skall och hon inte har ont, problem eller konstigheter till toaletten så skulle jag börja införa måltider där man serverar 1 sak man vet att de äter (typ korv, kyckling, ägg) 1 helt ny sak (kan vara typ kimchi eller annan smak) och 1 hon fått innan som varit så där.

Man MÅSTE SMAKA på allt, om så bara en dutt. Och sen får man äta sig mätt på det man tycker om. Det kan vara bra och veta att det tar en 3 åring 20 smakningar innan smaklökarna på tungan vant sig och kan avgöra om man faktiskt tycker om det eller inte. Sen ändras smaklökarna enormt från 3-9/10 års ålder. Så man kan gott och väl prova något 6 mån senare som inte var gott innan med god framgång.

Är hon trög skulle jag lägga lite extra ekologisk kokosolja (finns smakneutral) på maten, steka i osv... Det är bra för magen.

Min son är lite som din dotter, han kan peta i en måltid jag VET han tycker om och han är så smal så smal så smal och tunn. TYvärr hjälper inte min oro eller tjat. Så jag serverar maten som ovan.

Jag tror vi börjar där :D :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"