Tremånader konstigt bajs?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Frankrikemamma
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 11 jul 2015, 01:46

Tremånader konstigt bajs?

Inlägg av Frankrikemamma »

Hej!

Vår lillebror är lite mer än tre månader och har haft trög mage nästan ända från födseln. Han bajsar ungefär var tredje dag.

För ett par veckor sen började vi införa smakisar och gröt och vi tyckte ett tag att det blev lite bättre då han inte verkar ha ont i magen.

Men nu till en undran: han bajsar fortfarande lika sällan och nu är bajset hårt, mycket mörkt och det kommer i korvar eller klumpar. Man måste alltid hjälpa honom på traven genom att trycka på hans mage med hans ben.

Råd? Är det en vanlig reaktion när man inför smakisar? Jag ska tillägga att jag ammar honom och ger ersättning.

Tack för råd! :D
Underbar storebror fodd 2011-04-03 - BB barn fran 4 manader
Finaste lillebror fodd 2015-06-30 - BB barn fran borjan
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Tremånader konstigt bajs?

Inlägg av TorsMamma »

Hej, JA, det är MYCKET vanligt att bajs blir helt annorlunda från BM till mat! Doft, konsistens, färg!

Att bajsa var 3:e dag tycker jag personligen är lite för lite. Kanske kan du prova lite mera fett i maten? Osaltat smör? Katrinplommon i mängder. Päron. Lite övermogen banan. (lite senare är kiwi kanon)
Undvik blåbär, äpple, gröna bananer, ris.

Linfröslem, kan du söka på här på forum. Fiberhusk om de dricker mycket vätska till kan funka.

Har ni provat att utesluta mjölk?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Frankrikemamma
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 11 jul 2015, 01:46

Re: Tremånader konstigt bajs?

Inlägg av Frankrikemamma »

Hej och tack för snabbt svar!

Skönt att det är normalt men vi måste alltså få bukt med frekvensen. Har just haft en bajssession här och stackaren hade så himla ont när det kom ut. Helt otröstlig under en kvart efteråt. Konsistens som playdoh..

Vi ska försöka mer fett i maten. Linfröslem och fiberhusk ska jag ta reda på vad det är på franska. Fick en liten fundering dock: kan det vara så att vi var lite ivriga med smakisarna? Eftersom han direkt fattade galoppen fick han potatismos med smör, mycket gröt (risgröt heter det i Frankrike) samt pumpapuree och fruktsmakisar (päron, katrinplommon). I sådana här lägen, brukar man backa då? Dvs gå tillbaka till mer BM och ersättning så bajset blir lösare?

Angående mjölken: vilken mjölk menar du att ersätta? BM?

Tack igen!!!!
Underbar storebror fodd 2011-04-03 - BB barn fran 4 manader
Finaste lillebror fodd 2015-06-30 - BB barn fran borjan
Frankrikemamma
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 11 jul 2015, 01:46

Re: Tremånader konstigt bajs?

Inlägg av Frankrikemamma »

Menar såklart "att utesluta" i sista paragrafen! :wink:
Underbar storebror fodd 2011-04-03 - BB barn fran 4 manader
Finaste lillebror fodd 2015-06-30 - BB barn fran borjan
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Tremånader konstigt bajs?

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Ersättning, gröt, välling har väldigt ofta mjölkprotein i sig. Vissa barn blir lätt förstoppade av detta. Då kan mjölkfri ersättning, gröt och välling vara värt att prova.
Att bajset blir hårdare av mat är inget konstigt. Utan nu gäller att hålla det mjukt. Tryck på med massor av katrinplommon efter varje måltid!
Risgröt kan vara stoppande. Kanske prova att inte använda den? Ge mera riktig mat istället. Pumpa, päron, allt du gjort är perfekt! Men ris anses vara lite stoppande. :wink: Se till att maten har massa vätska och massa fett!

Ursäkta, Frankrike. Physillumfrö malda är liknande fiberhusk i sverige. Finns nog även hos er. Linfröslem är linfrön typ 1 msk, lagda i 4-5 dl vatten och står över natten så det bildas slem. Detta slem har du sen i ersättningen. kanske 3-4 msk slem i varje flaska. Se om det får fart på magen. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Tremånader konstigt bajs?

Inlägg av TorsMamma »

Jo, jag glömde lägga till. MASSA probiotika, jag vet inte vad som finns i Frankrike, men ju fler stammar du kan hitta och HÖG styrka, desto bättre! Minst 7 stammar och några milljoner baciller. Vissa tar ekologisk syrad kålsaft och har i bebisarna. Då behövs nog någon tesked eller så några gånger om dagen. SE om detta hjälper magen att komma igång!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Frankrikemamma
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 11 jul 2015, 01:46

Re: Tremånader konstigt bajs?

Inlägg av Frankrikemamma »

TorsMamma du underbara människa!

Nu har jag, efter dina råd:
1) gett mer fett i maten
2) öst på med katrinplommon
3) bytt ersättning till mjölkfri
4) gett probiotika

Och HALLELUJA! bajs två dagar på raken. Idag mjukt och jag har aldrig varit så glad för bajs.

Du har löst ett problem som inte vår barnläkare kunnat lösa på fyra månader!

Tack du fantastiska och kunniga kvinna =D> :D
Underbar storebror fodd 2011-04-03 - BB barn fran 4 manader
Finaste lillebror fodd 2015-06-30 - BB barn fran borjan
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Tremånader konstigt bajs?

Inlägg av TorsMamma »

Tack raring! :heart: glad jag kunde hjälpa! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"