Anti-allergi

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Anti-allergi

Inlägg av Nat »

Hejsan!

Jag undrar lite om ni har några tips och tricks som man kan göra för sina barn för att minska risken för dem att utveckla allergier?

Jag är gräsallergiker, min mamma är allergisk mot det mesta och barnens pappa inte mot något.

Båda mina pojkar har svåra atopiska eksem och får svår hosta vid förkylning. Säkert möjligt att det senare blir astma. Min 4 1/2 åring var känslig mot ägg upp till 2 års ålder och vår minsting får röda utslag och klåda av tomat.

Vi är restriktiva med antibiotika men gav stora pojke. Bredapektra när han var 3 1/2 år då han hade så höga infektionsvärdenoch inget bet. Han har egentligen aldrig varit sjuk varken inna eller efter det. Han är absolut den friskaste unge jag har träffat, inga virus biter på honom :D

Vi har inga husdjur och det vore svårt att skaffa då min mamma är så allergisk mot pälsdjur. Vi äter nästan bara ekologiska grönsaker och frukter, vi ger dom väldigt lite halvfabrikat och förösker leva hyfsat nyttigt. Stora killen går på ur och skur-dagis och är ute massor, sen lille är ute mycket med oss. Båda sover sina 12 timmar natt och aptiten är det inget fel på..

Vad kan vi göra mer? :?:
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Anti-allergi

Inlägg av TorsMamma »

Hej Nat,

För mig har man allergier när mage tarm och immunförsvar inte är på topp. Sen har ju vissa allergier i alla fall men kan hantera det bättre.

Har de eksem så har de redan matintoleranser som du behöver se över. Förmodligen är gluten steg 1, mjölk, ägg, soja, steg 2 kanske även andra saker. Att också ha en överväxt av candida orsakar även det problem.

Så,

1. du kan utföra spottest på barnen. Ställ ett glad vid sängen så kan man spotta direkt på morgonen!

http://www.halsasomlivsstil.com/2013/07 ... -det-html/

2. Om du, barnen har candida behöver ni ta hand om det FÖRST!!

Där brukar jag rekommendera "gröna kuren"
http://gronakuren.blogspot.se/2010/01/hur-gor-man.html
Samt att man dricker Pau D'arco och i vissa fall ta Kolloidalt silver också. Detta kan ta olika lång tid, jag blev av med min på 6 mån candida kost!
När candidan börjar dö, så kan man tillföra probiotika, magnesium, zink och c-vit som alla stärker immunförsvaret, samt omega-3

Jag har också stött på några ungdomar som blivit av med vårallergi med Atlasprofilax. Men bara några.

3. Om ni inte har candida så är riktigt näringsrik kost dags! Dvs. Inget spannmål (spannmål hämmar näringsupptag rejält!) Begränsa mjölkdrickande i vissa fall alla mjölkprodukter en tid och sen se om eksemet återkommer när ni återinför det. Soja är fytogener och mycket allergent så det skulle jag också försöka vara utan. Tål barnen mandel skulle jag köpa mandelmjölk. I en tid kan man även få utesluta ägg och sen när magen och tarmen är läkt återinföra och se om det funkar. Man kan också gå över till GAPS diet som är en läkande kost en längre tid så ni hinner med. Omega-3 är alltid bra. L-glutamine hjälper också till att läka magen när candidan är borta.

Även Lertabletter och de med Hajolja kan vara intressant att prova!
http://www.annahallen.se/gladmage

Men jag är övertygad om att i ert fall börjar hälsan i magen. :wink:

Tänk på att inte smörja med mineraloljor, tvätta håret med No Poo grejer. Vi har tagit bort schampo här hemma.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Anti-allergi

Inlägg av Nat »

Hej

Tack Torsmamma för snabbt och utförligt svar :heart:
I och med att vi alltid har full rulle här hemma med renovering, jobb, egna projekt etc så försöker jag numera ta en sak i taget och känna om man orkar mer eller nåt gränsen för vad man hinner. Jag valde därför att köra på ett litet mellanting av dina förslag och köpte probiotika både för småttingar samt för större barn samt omega 3.

Jag har även lagt in ett mål extra fisk i veckan men tyvärr äter inte den stora pojken mer än den enda tuggan vi har som krav att man ska ta av allt som ställs fram :cry: Lilleman äter dock fisken med god aptit.

Probiotikan och omega 3 tabletterna äts med god aptit och den stora pojken hämtar gärna själv "medicinen" och är delaktig och ger den till den lille på ett mycket ansvarsfullt sätt :D

Bytte ut yogurten mot hälsofil som skulle innehålla även den goda bakterier.

Socker och halvfabrikat äter vi väldigt måttligt av så där kände jag inte att jag ville dra ner mer. Vi äter bara godsaker på lördagar och då är det hembakt gotte utan onödiga grejer i, men ja de innehåller socker och vitt mjöl men som sagt en gång i veckan och det är inga stora bitar vi tar bara kanske en bit äppelpaj eller liknande.

Mjölk dricks inte hos oss, däremot ger vi mjölk till gröt, jordgubbar och sådant. Är mandeljölk bättre att ge till gröten?

Min äldsta kille är testad mot gluten och mjölkprotein då han fick sina eksem i akut form där de snabbt spred sig över hela kroppen och bildade stora variga sår. Från en dag till en annan fick han blåsor, eksem, stora sår och varande sår som täckte 1/5 av kroppen. Efter en miljon tester och även en biopsi kom läkaren på hud på sahlgrenska fram till att det "bara" är atopiskt eksem fast en agressiv variant. På grund av att de första läkarna på VC ordinerade felaktig behandlig då de ansåg att det var svinkoppor han hade fick han under 3 månader medicin som gjorde att eksemen kraftigt förvärrades. Nu med rätt vård och mängder av mjukgörande kräm (miniderm) samt annat så som undvikande av bassängbad och istället bada i sjö och hav. Salt i badvattnet. Smörja i mängder, undvika ullkläder, löst sittande kläder, svalt i sovrummet, tunna täcken, korta rena naglar (för att inte skapa bakterier i såren) och lite annat smått och gott så har vi eksemen under kontroll :D Det jag ville komma fram till här var att han testats mot det mesta och enligt provsvaren hade han ingen allergi eller känslighet mot vare sig gluten eller mjölkprotein.

Efter att nu under två veckor ha kört omega 3 samt probiotika märker jag ingen skillnad alls på vår 4 1/2 åring men en drastisk skillnad på 1 1/2-åringen. Vår lilleman är så gott som eksemfri [-o< :D
Tyvärr är den stora killen snarare sämre vilket var väntat då han har en eksemform som blir värre av torr luft samt av värme vilket gör att sommaren är den tid då hans eksem är värst och även om man är i extremt kall och torr luft.

Hittade ett program på youtube som hette vetenskap i framkant där de i ett av avsnitten pratar just om probiotika som har visat sig ge mycket goda resultat om mamman tar det från graviditet och sedan ger det till bebisen upp till 2 års ålder. Det ger inte effekt dock mot astma eller allergi bara just mot eksem. Kan ju tänkas vara därför vi ser så god effekt på vår 1 1/2-åring men ingen på 4 1/2 åringen.. :cry: Tyvärr visste de i dagsläget inte vilka bakterier som behövs för att minska risken för allergi för dessa barn som bär på gener för att utveckla astma och allergi

Du skrev att du trodde att för oss är det bäst att jobba med kosten för att minska risken för allergi. Vad är bra att tillföra förutom det lilla vi nu gjort? finns det kost med "bra" bakterier i?

kram och tack igen och ursäkta mitt långa inlägg med en massa bakgrundsjox, men ibland kan det vara bra att ge mer kontext till problemen för att kunna få bra hjälp :mrgreen:
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Anti-allergi

Inlägg av TorsMamma »

Hej igen! :D

Jag är ledsen, men mitt förtroende för Svensk sjukvård är körd i botten! :twisted: De vet ärligt talat inte något om dessa saker. Visst måste du opereras eller amputera kanske jag åker till sjukhus, men när det kommer till andra åkommor, aldrig i livet! Sån är jag.

När man tar "allergi" prover i Sverige tar man oftast det som kollar om man har "allegener" eller så kallade "antikroppar" IgE prov.

Men nästan ingen utför IgG och IgA dessa visar om man har en "överkänslighet" mot något och därmed kanske skall utesluta för att man just har hudåkommor, mage tarm åkommor m.m. du kan läsa lite om det här: http://www.usbiotek.com/Content/Services/Services.html

Är man så kallad "Överkänslig" mot något har man mera diffusa besvär och små saker som många inte kopplar ihop. Så jag står kvar vid mitt inlägg ovan, de råd du får av mig är ypperliga, även om det handlar om atopiskt eksem! I deras fall är det oftast än viktigare att utesluta gluten, vissa mjölk, socker osv... Vitt ris. Jag hade en kollega på mitt jobb som hade psoriasis och atopiskt eksem. Han åkte till Thailand 2-3 mån och åt bara grönsaker, protein och kokosmjölk. Inget ris! Han var som NY i huden, så fort han kom hem blev han sämre igen och då sa att ja, jag äter ju sämre och märker genast allt!

Ang. att den lilla har så mycket positiva saker är precis som du säger, han är mindre, har haft besvären kortare tid, MEN, den stora killen har förmodligen fått någon antibiotika och förstört hela tarmen, tarmfloran och allt som har med det att göra! Och längre tid! Det kommer alltså ta MÅNADER för honom att bli bättre. MEN, har han candida kan inte de probiotiska bakterierna fästa i mage och tarm, lite som att kasta pärlor till Svin, De fäster inte!! I de fallen MÅSTE man döda candidan FÖRST och sen återuppbygga magen och tarmen. Trist men sant.

Läs gärna länken nedan, den har massor och massor. där avhandlas också krämer som "miniderm" proppfull med mineralolja, skulle jag inte ta i med tång oavsett. Bara använda ekologiska icke mineralkrämer. Mineralolja torkar oftast ut huden ÄN mera i långa loppet.

Ang. Salta bad, köp magnesiumsulfat = Epsom salt! Ta 2-3 dl i varje bad, det är super för deras kroppar! Så länge du inte håller på med en massa tvålar, schampo så kan man bada hur ofta man vill. Min son tvättade inte håret eller kroppen förrän han var långt över 6 år och då började jag med lite balsam bara. Han är 9 snart och aldrig använt schampo.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 40&t=12869
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Anti-allergi

Inlägg av Nat »

Stort tack :heart:
Vilka krämer är bra tycker du? Och då tänker jag på krämer för dagligt bruk minst 2 gånger dagligen från topp till tå? Vi har testat weleda som han reagerade starkt på och fick väldiga allergiska utslag..
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Anti-allergi

Inlägg av TorsMamma »

Hej

Det är svårt och hitta cremer som alla tål. Men jag använder denna till många då den har så extremt få ingredienser. Vet inte om ni tycker den smörjer tillräckligt, men många bar brukar tycka denna är ok.
http://www.bodystore.com/silversalva (står för djur men funkar precis lika bra på människor)

På vissa fungerar även hemlagad creme med typ manukahonung och ekologisk kokosolja om man inte är allergisk mot kokos.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"