Mat och kräkningar

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Mat och kräkningar

Inlägg av mamaA »

Hej!

Sedan vi började med riktig mat har lillebror, nu 6 månader, blivit en riktig kräkis. Han är en kräsen kille som helst egentligen vill ha flaskan men tolererar gröt och riktigt släta puréer. Fruktpuré är smaskens för det mesta däremot :D ! När han bara fick ersättning hade vi extremt sällan kräkningar men nu kräks det ofta däremot. Jag trodde att kräkningarna berodde på att han var förkyld för det händer ofta när han hostar men även när han rapar. Han är väldigt känslig för hur stor mängd mat han får i sig sen är det precis som rapen sitter på tvären och han blir väldigt besvärad och vill inte äta mer. Har man tur så kommer rapen, annars kommer kaskadspyan istället :wink: .

Han är extremt känslig för konsistenser och maten måste vara väldigt lös annars får han kväljningar och kräks upp den. Jag brukar skynda mig att stoppa in vattenflaskan när jag ser att han börjar kväljas och ofta hjälper det men jag tycker synd om honom som ska behöva ha det så. Färdiga matburkar går inte, endast om man tillsätter vatten och fett i så fall men allt med potatis kräks han av.

Jag börjar bli lite fundersam över om det är något som man borde få undersökt, om han har något fel i svaljet eller vad det nu är, extremt lätt kräkreflex, vad vet jag... #-o

Är det någon som har erfarenhet eller råd att ge så tages de tacksamt emot!
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Alfredo
Inlägg: 193
Blev medlem: fre 03 feb 2012, 14:39

Re: Mat och kräkningar

Inlägg av Alfredo »

Hej!
Min lilla har samma fasta idéer vad gäller föda. Blir ofta sur och skriker efter flaskan om vi serverar grönsak eller klumpig mat. Hon hade reflux tills vi började med mat så omvänt hos oss..
Har väl inga tips angående om han behöver kollas eller ej ( tror det är vanligt under ett år dock så hade nog själv inte oroat mig?) men för en kräsen liten kan soppa vara kanon mat. Kan drickas ur flaska och då får man i dem annat än frukt. Helt slätt är det också :wink:
:heart: :heart:
Alfred född 02.12.2011❤️

Olivia född 16.09.2014❤️
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Mat och kräkningar

Inlägg av mamaA »

Soppa skulle säkert vara populärt men jag tycker att flaskan tar en evig tid att dricka så jag försöker minska ner på den. Jag har bantat ner hans utbud på maträtter och ser om det gör någon skillnad. Han får smaksatt risgröt till frukost och mellis och hemmagjord sötpotatispuré med quorn (liten burk) till lunch och middag + fruktpuré ( en halv stor burk uppdelat på båda målen) . Jag tycker att han borde kunna äta större portioner vid det här laget men det går verkligen inte att få i honom mer fast föda per måltid för då kommer kräkningarna så på lunchen fyller jag på med lite ersättning och så får han kvällsslurk innan läggning.

Fortsättning följer men på detta sättet har vi haft två kräkfria dagar, en dag med en kräkning och sen en kräkfri dag igen så vi hoppas att det hjälper [-o< .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"