1 åring som nu minskar sina måltider!

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
lokkolela
Inlägg: 40
Blev medlem: tis 04 mar 2014, 13:17

1 åring som nu minskar sina måltider!

Inlägg av lokkolela »

Min pojk är 1 år sedan en vecka tillbaka.
Barnet har alltid varit stor och enkel i sin mat. Hans aptit har bjudit på många skratt och fascination hos folk i omgivningen. [-o<
Men nu märks det på alla plan att han är Ett fyllda och inte alls lika stor i maten. Och jag börjar bli mycket förvirrad över hur jag ska möta detta.
Dels är han väldig klökig.. Mycket känslig för bitar och jag försöker och försöker introducera den riktiga maten men då tittar han på mig som om jag vore tokig?!?! Slutar med att han bara petar lite i maten med två fingrar sen hamnar det på golvet och han avslutar själv varje måltid med att tillslut vilja vrida sig ur köksstolen! Inte nog med det så får jag höra från somliga håll i min omgivning om hur minsann det är mitt fel och att han borde klara mer och jag borde göra si och jag borde göra så!! Och plötsligt var det hundra vargar till runt bordet!!

Utmöver att han är känslig mot bitar på tycks han även vara trött på den fina maten också.. Ingenting går liksom ner.. Han tycks aldrig vara hungrig!
Jag letar efter tips och då är det den klassiska fyra timmar helst mellan varje måltid, men hur ska jag få in det mellan 07.00 och 19,00? :roll:
Och vad bör stå på menyn till dom olika måltiderna?
Hur lite är tillräckligt..??
Jag är så orolig att han ska få i sig för lite.?


Jag tror även att jag är i förstagångsmamma träsket <3 haha.
Pojken känner att jag är osäker och drar hejvilt i dessa trådar!! Och jag vill ta ledningen igen.
Jag vill kunna servera tillfredsställelse och självklarhet till varje måltid.

Hur har ni gjort? Vad har ni gett era små?
Hur har ni vetat att det har varit tillräckligt?
Hur mycket varm måltid har det varit? Har det bara varit till kvällsmaten? Usch... Tusen frågor... Alltså är jag tusen steg efter. :-)


Till min fördel är att han aldrig har varit kräsen.
Han har gapat och svalt allting som serverats!
Men nu kvittar ju det om jag aldrig tycks pricka in när han är hungrig. Och aldrig längre lyckas servera mat som lockar längre till att utforska och själv plocka!!
:D
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 1 åring som nu minskar sina måltider!

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

en ettåring behöver absolut inte lika mycket mat som tidigare. Så håll lugnet! :D

Min son åt inte heller bitar tills han fyllde runt 15 mån, så jag fix mixa allt lite extra. Det tar jag inte extra för. Sen serverade jag riktiga MAT bitar brevid. Typ omelett, avokado och sådant som är lättare och gott med mycket näringstäthet. Då behövs inte så mycket. En barnmatsburk är ju nästan bara vatten! :x :shock:

Så mixa det du anser han gillar, ge sen avokado, omelett bitar, blodpudding m.m. på sidan om som han kan pilla med med sina egna händer och testa. TÄnk på att det tar 20 smakningar innan ett barn vant sig vid en ny matgrej.

Jag hade så väldigt länge att jag gav välling det första jag gjorde på morgonen sen 45 min senare familjefruktost. 3,5 tim senare Lunch, 3,5 tim senare lite mellis som också kan vara välling om man vill. Sen middag med familjen 17.30 för att kvällsslurken kan komma så tätt som 1 timme efter så man kan fylla på. Detta var ofta yoghurt typ rysk eller turkisk utan socker. Försök att inte ge några flera mutor då en muta kan förstöra hela dagens aptit. Men ett surt äpple kan man gnaga på med sina tänder om han vill, det kan en ettåring ha i flera dagar. :shock: :D :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
lokkolela
Inlägg: 40
Blev medlem: tis 04 mar 2014, 13:17

Re: 1 åring som nu minskar sina måltider!

Inlägg av lokkolela »

Vad skönt att höra snälla du att min inte är ensam om att inte kunna äta bitar.. Förstår inte trycket i från andra :-(

Dom klarar sig så pass bra alltså på den mängden mat?? Du vet,tidigare åt han fulla portioner PLUS efterrätt som ingenting :-D
Jag visste ju om detta med att maten minskar efter ett tag.. Men när det väl gör det så följer man inte med alls...
Men okej.. Jag ska hålla mitt lugn! :-D

Men är det okej att ge flaskan direkt på morgonen... Sen att han får gröt vid elva tiden??
Han vill absolut inte ha gröten innan :-(
( innan fick han gröt direkt på morgonen... Sedan fick han varm lunch vid elva.. Hahaha. Men det är på tok för mycket mat för honom nu! Det går inte)

Är det okej att ge dom ett varmt mål om dagen?? Alltså att han äter kvällsmat?
Och att han äter välling och gröt på förmiddagen?
Och något mellanmål?

Jättesvårt detta!! #-o
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 1 åring som nu minskar sina måltider!

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Nej 2 lagade mål mat/dag tycker jag man skall ha. Lunch och middag. Gröt, välling är allt samma Ursäkta skit! :x Bättre ge mera varierad mat som grönsaker, kött, fisk, fågel, fett. Om man ger mera protein och fett står de sig längre och bättre. Kan du inte ge välling på morgonen och något "mindre" när du själv äter innom timmen, mera som social grej? typ några mackbitar, lite majsbågar, yoghurt eller så? Sen riktig lunch 3,5-4 tim senare. Sen litet mellis, mosad avocado, lite banan, frukt eller så, sen riktig middag, se till att ni är UTE ordentligt på fm innan lunch 1 timme och sen ute efter middags luren minst 1 timme så han får röra sig ordentligt och bli av med energi.

Men att man inte kan äta sån där "mellan mat" som är sörja med klumpar i är inte konstigt. Och att äta hela bitar kommer då fortare än du kan ana. Ge bara förutsättningarna. Lite pure extra mixad brevid lite plockmat. Har du läst om "BLW" Baby lead weaning. Mycket spännande, kanske kan passa?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"