Antibiotikum vis obstruktiv bronkit?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Rosine
Inlägg: 408
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 16:16

Antibiotikum vis obstruktiv bronkit?

Inlägg av Rosine »

Min sexåriga son har en obstruktiv bronkit och efter tre dagar har läkaren gett honom ett antibiotikum. Som jag förstått så är sjukdomen en virusinfektion, men en bakteriell lunginflammation kan utvecklas utifrån den och detta vill man förhindra.
Jag är dock lite skeptisk. Han andades mycket snabbt i förigår på kvällen (då hade han även feber) och igår, men från och med idag har han blivit mycket bättre. Han andas normalt och har ingen feber. Han hostar bara då och då, och hostan låtar ganska normalt. Ändå sa läkaren idag – efter hon hade lyssnat av honom – att hon vill ger honom ett antibiotikum. Hon säger att det kan vara ett övergångsstadium mellan bronkit och lunginflammation.
Är de någon, kanske till och med en barnläkare, som har erfarenheter med detta? Behöver man verkligen ett antibiotikum i detta läge? Tacksam för svar.
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Antibiotikum vis obstruktiv bronkit?

Inlägg av TorsMamma »

Hej, detta är ju en rent medicinsk fråga. Kan du inte kontakta en annan barnläkare? Min son fick en svår streptokockinfektion som vi valde att bota med kolloidalt silver. Vi måste nog alla göra vad vi anser vara bäst och rätt o vårt eget sinne.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"