5,5 månaders bebis — från amning till mat

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Imago
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 12 jan 2014, 23:52

5,5 månaders bebis — från amning till mat

Inlägg av Imago »

Hej på er!

Nu är det dags för mat! Men det var svårare än jag trodde, goda förutsättningar till trots, så nu behöver jag hjälp!

Lilla monstret har redan hunnit bli 5,5 månader och är en riktig goding på närmare åtta kilo och sjuttio centimeter. Egentligen skulle jag gärna ha fortsatt att amma ett tag till då amningen har fungerat oförskämt bra, men nu är det ju dags att gå över till mat av flera orsaker.

:!: För det första så blir det absolut inga tolvtimmarsnätter längre på bröstmjölk, här behövs mat! Att komplettera med ersättning/välling har inte fungerat då ongen fullständigt vägrar alla former av flaska. (Vi har tränat med den där jädrans flaskan i månader men det mesta vi har fått i henne är 60 ml. Senaste två veckorna bara vägrar hon öppna munnen alls när vi försöker.)

:!: Dessutom har den lilla fått tänder. Tänder är till för att användas, och tro mig, det gör de. (Begreppet "den ömma modern" är plötsligt glasklart för mig!)

Utöver ovanstående så är också mamman i stort behov av en medicin som inte kan tas vid amning.

Nu är frågan hur vi ska gå vidare. Jag blir alltid osäker när jag har varit på BVC och där får intrycket av att man mer eller mindre riskerar barnets liv och lem om man går för fort fram. Fast jag egentligen vet att det här är en stor tjej som behöver KÄK!

Hittills har vi låtit lillan smaka havregrynsgröt (med smör och paltbröd för järnets skull), banan, päron, äpple, katrinplommon och potatis med en rejäl klick smör och ersättning i. Allt har mottagits med inlevelsefulla "mmm-mm-MMMM!"-anden och det skulle förmodligen gå i henne hur mycket som helst. Dock verkar inte magen riktigt hänga med utan har blivit hård även efter mindre portioner, så nu har vi fått backa med maten ett par dagar. Och det märks direkt på nätterna, med eviga uppvaknanden och tidiga morgnar.

:?: Hur ska jag gå vidare på bästa sätt utifrån de här förutsättningarna? Det verkar som att riktig mat (och mycket vätska/katrinplommon/messmör för magens skull) är det vi får sikta på. Men hur ska jag fasa in maten utan att det blir trögt i magen? Hur gjorde ni när ni gick över till mat, och hur snabbt kan man förvänta sig att ett tutt-monster ska bli matätare?

:?: Hur gör jag med extra vätska då den lilla inte alls vill befatta sig med flaska? Sked? Pipmuggen har vi också testat och där rinner det nog ut lika mycket som det kommer in i munnen.

Hjälp! Och tusen tack på förhand!
<3 november 2004
<3 maj 2014
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 5,5 månaders bebis — från amning till mat

Inlägg av TorsMamma »

hej och välkommen! :D

Viket angenämt problem ni har måste jag säga :wink:

Så då ger man neutral och lösande mat. Äpple banan är stoppande men katrinplommon, päron, aprikos, kiwi är lösande så satsa på det tycker jag blir magen för mjuk kan du lägga till övermogen banan. Sen är det nog paltbrödet som stoppar lite med. Kanske testa vinbär, lite rött kött, hemlagat aprikospure en kort tid kan underlätta. Prova och lägg sen till paltbrödet senare.
Sötpotatis, broccoli, blomkål, pumpa är bättre val också om magen blir lite trög. Rotfrukter är stoppande. Lägg till lite protein i det sen.

Att sen lära sig dricka ur riktigt glas är skoj lite utanför men de dricker det de behöver. Du kan ju även erbjuda dryck mellan måltider.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"