Äter inte så mycket som han behöver

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
MajaD
Inlägg: 145
Blev medlem: fre 14 jan 2011, 15:38

Äter inte så mycket som han behöver

Inlägg av MajaD »

Min son har nyligen fyllt 1 år. Jag känner att han har allt svårare att få i sig tillräckligt mycket mat så han håller sig nöjd hela dagen och framförallt hela natten. Han slutade äta köpegröten för kanske 1,5 månad sedan. Har testat hur många sorter som helst. Förut åt han 1,5-2 portioner varje gång. Han har i princip slutat äta banan också som han alltid har älskat. Han vägrar burkmat så han äter sedan länge vår mat. Äter oftast hyfsat av det men vissa saker funkar bättre än andra. Älskar tex blodpudding. Smörgås gillade han förut men nu leker han mest med den. Och sedan blir han supergrinig för att han är hungrig. Det som funkar bäst är välling. Det äter han bra av så länge han inte blir för intresserad av annat runt ikring. Vet inte längre vad jag ska göra. Märker ju att han behöver få i sig så mycket mer.
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: Äter inte så mycket som han behöver

Inlägg av lgh140 »

Hej!

Mina flickor är jämngamla med din son och de äter inte heller samma gigantiska mängder som tidigare. Aptiten avtar ju dock runt den här åldern och eftersom de inte växer lika snabbt behöver de inte heller lika stora mängder mat. Mina tjejer äter själva och samma mat som övriga familjen. Ibland går det ner mycket och ibland knappt någonting. Det bästa brukar dock vara att försöka att inte tänka så mycket på hur mkt de får i sig utan erbjuda bra mat på fasta tider och undvika småätande mellan målen. Har det varit väldigt dåligt intag ger jag en vällingflaska innan dagvilan och/eller natten. Men försök undvika överkoncentration - det löser sig :) Hur märker du förresten att han inte får i sig tillräckligt?

Kram!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
MajaD
Inlägg: 145
Blev medlem: fre 14 jan 2011, 15:38

Re: Äter inte så mycket som han behöver

Inlägg av MajaD »

Han blir väldigt gnällig sista halvtimmen innan måltider. Ibland ännu längre. Han vaknar ibland på natten och somnar inte om förrän jag tillslut ger välling. Alternativt vaknar med tuppen. Vet inte om det kan påverka att han ser ut att ha två tänder på väg. Men de verkar ta otroligt god tid på sig att komma fram. Han sov väldigt oroligt ett tag så de senaste nätterna har vi gett honom en alvedon innan läggdags och då har han sovit fantastiskt mycket bättre. Så det kanske påverkar matvanorna. En kväll vaknade han till massor under de två första timmarna av sömnen och då provade jag att göra en till flaska välling. Han svepte den också. Så det är sådana saker som tillsammans gör att jag misstänker att han behöver mer än han får i sig. Men ikväll testade jag faktiskt med hemmalagad havregrynsgröt med massa smör i till middag och det gillade han faktiskt. Lite svårt att bedöma hur mättande den är jämfört med barngröt dock men han åt i alla fall en halv vuxenportion vilket jag antar är ganska bra för en ettåring.
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Äter inte så mycket som han behöver

Inlägg av videunge »

Hej på dig

för att börja från slutet. en portion havregrynsgröt med smör i är super =D> mycket bättre mättnad än köpegröt. Kör på det tycker jag. dessutom brukar köpegröten vara fullsmäckad med snabba kolhydrater som ingen mår bra av. och ja jag har också upplevt att det kan bli lite sämre med aptiten kring tänder. ffa vår mellersta var sådan. MEN det går över. :wink: banan kan man tröttna på ett tag. ge ngt annat en period så fungerar det nog igen om ett tag. :wink:
kanske ge gröt i stället för macka till frukost? hur ser ert matschema ut? Ett annat trix precis som du gjorde med gröten är ju att se till att det är fett i maten då står man sig längre.

Kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
MajaD
Inlägg: 145
Blev medlem: fre 14 jan 2011, 15:38

Re: Äter inte så mycket som han behöver

Inlägg av MajaD »

06.30 Välling 200 ml
08.30 Macka och frukt
11.30 Lunch (hemlagad mat)
14.30 Macka och frukt
17.00 Middag (igår blev det som sagt hemmagjord gröt)
18.40 Välling 200 ml

Förut åt han en portion gröt 8.30 men det slutade han med som sagt. Imorse ville han inte alls ha macka. Men var sjukt grinig efteråt så kl 9 testade jag med välling. Ha svepte.
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Äter inte så mycket som han behöver

Inlägg av videunge »

Aha
:!:
men då tror jag faktiskt att det är så här att när aptiten går ner så är han inte hungrig efter vällingen. antingen dra ner på den eller köra gröt eller macka direkt på morgonen som man står sig på. vi har haft det exakt likadant. välling är som sagt snabba kolhydrater som man blir mätt på en stund men det går snabbt ur också. sen kan jag tänka mig att lägga lunchen tidigare om ni fortfarande är hemma så blir det också längre till mellis. jag kan tänka mig att det ligger en långlur där och när man sover så blir man inte lika hungrig. :wink: och då är man inte hungrig till mellis.

kram
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
MajaD
Inlägg: 145
Blev medlem: fre 14 jan 2011, 15:38

Re: Äter inte så mycket som han behöver

Inlägg av MajaD »

Idag och igår gick det lite sämre med gröten. Tror inte han tycker att den är dålig men han gillar inte att bli matad. Han är väldigt duktig med gaffeln när han äter vanlig mat men gröt med sked är ju nåt helt annat.
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Äter inte så mycket som han behöver

Inlägg av videunge »

Mitt trix är då att göra gröten lite tjockare än vanligt. då går det lättare att äta med sked ( och händer :roll: :lol: ) om ngen vill äta själv så varför inte?

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"