Blöjfri - hur gör vi?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
pinglan
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 05 dec 2011, 10:32

Blöjfri - hur gör vi?

Inlägg av pinglan »

Hejsan,
Vår son är 3år och 2 månader och visar föga intresse för toa eller potta. Vi inser ju nu att han är rätt bekväm, han behöver ju inte göra nått - vi fixar ju allt åt honom. Nattblöjan har varit torr länge men vi har inte tänkt tanken att endast ta bort den...

Vi försökt få honom att sitta på pottan el toan men ofta med protest eller så sitter han i några sekunder och är sedan klar. Sen kommer det tex kiss i badet. Vi hade en period då han själv ville ha kalsonger, vilket vi uppmuntrade men efter allt fler olyckor så ville han ha tillbaka blöjan, å vi gav vika...

Imorse ville han åter ha kalsonger, ca två tre månader efter förra kalsongperioden, vilket han fick. Allt har dock kommit i kalsongerna i dag. Men efter första olyckan ville han åter ha blöja på sig, men jag försökte säga att en olycka händer lätt så det är ok. När vi var på badstranden ville han ha blöja när vi skulle hem, men vi hade ingen med oss och då accepterade han det. När vi kom hem bajsade han i kalsongerna. Känns verkligen som han har någon form av kontroll över det hela.

Nu ikväll ville han ha blöja på natten men vi lyckades utan någon protest få med honom på tåget, så han somnade utan blöja.

Vår oro är om vi går för fort fram, kan vi skippa både dag o nattblöja samtidigt? Han har aldrig uträttat något behov på toa? Om en vecka ska vi till fjällen å bo i stuga med vänner, hur ska vi göra där?

Har läst några trådar här och tänkte testa favvosaften imorgonbitti med iPad på pottan. Vi har även försökt muta honom tidigare med att han ska få leksaksbilar vilket vi inser är tokigt... Vi vill ju inte att han ska bli förstoppad.

Vi känner oss väldigt osäkra, vet inte vilka verktyg vi ska använda. Behöver pepp och stöd! Gör vi rätt? Ska vi tänka om och nytt? Har läst i BB om att bestämma sig och inte ge vika...

Vi har kört SHN på honom, han sover som en prins. Mat älskar han, vi försöker inte påpeka det han äter utan låter honom sköta det själv. Önskar en bli-blöjfri-kur! :)

Tacksam för hjälp!
/Arvids föräldrar
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Blöjfri - hur gör vi?

Inlägg av mamaA »

Hej!

Min son är 3 år och 4 månader och visade heller inget intresse för att släppa blöjan så jag bestämde mig helt enkelt bara för att plocka bort den när ett bra tillfälle kom. Han har varit utan blöja nu i två veckor och det går framåt. De första dagarna småkissade han hela tiden både i pottan och kalsongerna och det blev en hel del bajsiga kalsonger också. Efter som han brukar bajsa flera gånger om dagen har det känts svårt att plocka bort blöjan men efter ett par dagar av många olyckor så var det precis som han började förstå hur man håller sig och vi har nu en olycka var/varannan dag.

Det är alltså inte perfekt än, han väntar snarare tills absolut sista minuten och hinner inte alltid till pottan, därav olyckorna, men jag ser det som en del av inlärningsprocessen.

Idag har det varit massor av olyckor och jag var väldigt undrande till varför tills jag förstod att han var magsjuk. Han bajsar ofta i vanliga fall så jag tyckte inte att tre gånger på en förmiddag var superkonstigt :oops: men sen trillade poletten ner när han även fick ont i magen. Han svalde nog för mycket vatten på stranden i går... :wink: . Det var väldigt frestande att sätta på blöja idag men jag avstod för jag har en känsla av att då skulle jag få börja om med potträningen igen och det vill jag gärna undvika.

Mitt råd är alltså: ryck blöjan, var konsekvent och ha tålamod :mrgreen: . Vi har kvar nattblöjan och jag sätter även på blöja när han sover middag, men det är på grund av att hans nattblöja alltid är våt. Är din son torr på natten så borde det funka att plocka bort blöjan helt.

Jag har gjort det till en rutin att han sätter sig på pottan när han vaknar, det är inte alltid det kommer något men han provar. I övrigt vägrar han att kissa när vi ska i väg och liknade så jag frågar bara om han behöver och säger han nej så släpper jag det. Den fajten är inte värt det, tro mig jag har provat :wink: . I soffan och bilen lägger jag läckageskydd under honom, sånt som man har i sängen och det funkar bra. Vi har aldrig haft några olyckor i bilen men en del i soffan. Jag köpte även några billiga extrapottor på Ikea så han har pottor i trädgården och på ovanvåningen också. Vi har även toalettring men den använder han än så länge bara innan han ska bada. Hans egen potta står på hans rum vilket fungerar bra.

Fösta veckan sa han varje morgon att idag skulle han ha blöja och inte kalsonger men jag bestämde mig för att bemöta honom med humor och skrattade och kittlade honom och sa att han skojade och gjorde mig väldigt upptagen med någon syssla så det inte blev någon stor sak. Nu har han slutat tjata om blöja och vill inte ha den på middagsluren heller. Nästa projekt är att skrota nappen, men jag får nog vila upp mig lite innan dess :wink: .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
pinglan
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 05 dec 2011, 10:32

Re: Blöjfri - hur gör vi?

Inlägg av pinglan »

Tack!
Behöver veta att det finns fler som kämpar med detta. Vi härdar ut och nu är vi mer säkra! Och Arvid gör framsteg! :) Tre torra nätter och idag bajs i pottan! Det svårt att inte jubla högt utan att agera naturligt, olyckor inträffar ju oxå såklart! Och det fungerar bäst hemma, för tillfället.

Tidigare dagar kom bajset i minipoolen hemma å igår på gräsmattan, tur andra barnföräldrar förstår. :oops:

Han är dock föga intresserad att hjälpa till med att lägga kallingar i tvättkorgen, plus att han inte alltid vill spola ned det som kommer i pottan. Han är väl lite bortskämd då han är enda barnet...

Men vi fortsätter utan blöja! Spännande blir det nu med bilresa upp igenom Norge, men vi får stanna med jämna mellanrum. Och hoppas han håller sig frisk nu, lider med dig då din son blev sjuk.

Tack igen, vi behövde stödet!
<3
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Blöjfri - hur gör vi?

Inlägg av videunge »

Hej :D

ett litet tips inför bilresan. jag sydde en dyna, längs ner ett lager tätt tyg, typ reknkläderstyg/vindpoplin och sen dubbel frotte. formen var som en stjärtlapp som man åker med i kälkbacken och så bara kantband eller sicksacka runt alltihop. flärpen fäste jag med gummiband runt nederdelen i bältet i stolen. Då behövde jag inte vara rädd att olyckor skulle hända i bilen :wink: :D går säkert med plastad frotte i handduk med. :D Jag la fram det hela som dn naturligaste sak i världen och det köpptes utan protester.

lycka till :D
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"