Probiotika för barn

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Probiotika för barn

Inlägg av Bellan »

Hej alla kloka!
Jag letar efter ett bra probiotika för barn. Lillan ska börja förskola till hösten och jag vill stärka hennes mage och tarm mot bakterier. Själv äter jag Inubio Forte från Biosan, men tabletterna är för stora för henne (det behöver vara flytande till henne). Är det någon som har tips?

Kram Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Re: Probiotika för barn

Inlägg av helamig »

Hej :D Kan du öppna kapseln och hälla i lite juice??
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Re: Probiotika för barn

Inlägg av helamig »

Eller var det kanske en tablett du hade?? Mortla den eller köpa en kapsel?? :D
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Probiotika för barn

Inlägg av Bellan »

Bra tips hela mig :) Det jag tar är tabletter (inte kapslar) och jag har ingen aning om vilken mängd jag kan ge min 4-åring, så det jag egentligen är ute efter är någon tablett eller helst droppar som är gjort för barn och jag kan ge direkt.

Ger du dina barn probiotika? Vilken sort i så fall? Går dina barn på förskola? Det är pga förskolan som jag vill börja ge probiotikan för att bygga upp och upprätthålla bra mag pch tarm bakterier.

:D
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Probiotika för barn

Inlägg av TorsMamma »

Hej alla, en utläggning om probiotika.... :roll:

Alla små barn tål inte vilken probiotika som helst. Men har man inga problem är denna sorten den bästa jag hittat på marknaden. Fest stammar i högst dos.

http://www.greatlife.se/halsoprodukter/ ... -strength/

Dessa är kapslar. Grejen med kapslar är att man vill ju helst ha dessa fina bakterier ner i tarmen, tjocktarmen. och då ser kapslarna till att skydda dessa baciller från magsyran tills de kommer dit.

Öppnar jag kapseln eller ger flytande så kommer de dö av magsyran i viss mån. :x

MEN, jag anser att om man köper en stark sort och öppnar kapseln ger på maten, gröten, juicen så är det bättre än ingen alls. Så dessa ger jag numera min son. De är superbra.

Men, det är också jättebra att byta sort lite då och då så man inte får en överväxt av en sort, utan Innate, Lactiplus, Helhetshälsas och Holistic kan man variera med tycker jag. :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Re: Probiotika för barn

Inlägg av helamig »

Tack torsmamma :D

Hur menar du tål? Vad händer?

Av mina barn har vissa knaprat på både det ena och andra. Omega 3, probiotika mm. Vissa får jag inte i något längre. De två äldsta går på förskola. Den största har bra immunförsvar, tvåan ofta snuvig, hostig men det brukar väl bli bättre efter två när immunförsvaret vuxit till sig.
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Probiotika för barn

Inlägg av Bellan »

Det är ju toppen TorsMamma! Precis vad jag sökte, har förstått att du har koll på det här :wink:
Visste inte att det var bra att byta ibland, det sk jag göra själv också med andra ord. Sen undrar jag också varför viss inte tål all probiotika?

Tusen tack!!!
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Probiotika för barn

Inlägg av TorsMamma »

jag vet några som har barn med "Läckande" mage och tarm, dessa barn måste först läka mage och tarm och sen ta probiotika. De blir liksom "förgiftade av allt" .


Kram! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"