Hur lägga upp måltiderna?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
lokkolela
Inlägg: 40
Blev medlem: tis 04 mar 2014, 13:17

Hur lägga upp måltiderna?

Inlägg av lokkolela »

Jag försöker testa ett nytt schema för min lille. Då det tidigare inte tycks 'trötta' ut honom längre. Han växer och jag försöker hänga med. Däremot är det samma mängd timmar som rekommenderas för en 5 månaders.

Vill testa
07.00 god morgon
10.00 vila (2 timmar)

12.00 vakna
15.30 vila (45 min)

19.00 god natt..

Då till frågan.. Hur gör jag nu när han ska äta?
Vilka klockslag ska jag lägga målen. Och hur många mål?
4 mål? Eller 5 mål?
Frukost, mellanmål, lunch, middag och kvällsmat??
Som vid klockan sju. Då åter han frukost. Sen ska han ju egentligen börja äta klockan tio. Men då ska han ju vila. Men om han inte äter så blir nästa kl 12 och det är för lång tid.. Har ni några tips på hur jag kan lägga upp det? :lol:
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Hur lägga upp måltiderna?

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej! :D

Råkade trilla in på den här tråden, sorry att ingen har svarat förrän nu. Och jag vet eg. inte vad jag ska säga för jag tycker 3 h vaken på morgonen låter väääldigt mycket. Han måste vara en extrem piggis för att inte bli övertrött av ett så långt första pass om han bara är 5 mån, tror jag. Min son är 9 månader och orkar fortfarande bara drygt 2 h :shock: . Är du helt säker på att liten inte är övertrött i stället för "undertrött", det ger ju i många fall samma symptom och minst lika dålig sömn?! Och att "standardschemat" med sov typ 8.45 eller 9 inte funkar? Vad har ni för schema nu? Hur är det när han ska somna? Hur äter han? Hehe, jag ger dig bara fler frågor! :wink:

Måltiderna brukar för de flesta vara 4 st + ev. slurk inför natten. I så fall typ 7, 10.30, 14.00, 17.30 och slurk 18.30 eller precis innan läggning om du har natt 19-07.

Eg. borde den här tråden vara hos oss på Späda och Små, dock vet jag inte hur man flyttar trådar. Har du ngn tråd där? Annars är du varmt välkommen att starta en om du vill! :D Där hjälper vi föräldrar till barn som är under året och där finns också fler som är mer kunniga än jag, inte minst när det gäller piggisar.

Ingen hjälp det här, kanske :? , men iaf så tänker jag om detta.

Kram!

Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
lokkolela
Inlägg: 40
Blev medlem: tis 04 mar 2014, 13:17

Re: Hur lägga upp måltiderna?

Inlägg av lokkolela »

Åh tack snälla att du svarar!
Jo! Jisses.. Det schemat fungerade i två dagar. Jag och pappan var mäkta förvånad över att han orkade. Men det fick vi äta upp sen.. Mamma var övermodig och trodde han orkade Hur bra som helst.. Det slutade bara med skrik och elände och missnöje. Och mitt i alltkände jag hur jag nästan svek honom. Det blev ett par dagar där som inte var roliga och vi var helt färdiga pappa och jag.. Vi avbröt ju heller inte med en gång utan försökte ett par dagar eftersom man ska ge ett nytt schema en vecka.. Usch ja! Det blev inge bra!!
Jag har ändrat igen så nu har han

07.00 god morgon (gröt)
08.45 vila (45)

09,30 vakna (10.30 mat)
11,30 vila (2timmar)

13,30 vakna (mat)
15,30 vila (20 min)

15,50 vakna (16,30 mat)
19,00 god natt.

Idag fick han tillbaka sitt gamla schema igen. Och han är redan min underbara kille! I veckan har vi inte känt igen honom.
Fick verkligen lära oss att det är som du säger, mer än två timmar vaken är nästintill omöjligt.
det blev mycket lättare med måltiderna igen. Han äter bara fast föda.. Kunde inte amma honom på grund av en bröstförminskning. Så han har fått ersättning från start. Och ungefär vid nästan fyra månaders åker introducerade vi mat. Och idag har killen en ljuvligt aptit.. Äter kött fisk kyckling och allt därefter!

det mesta föll på plats idag.. Men inte allt :-(
Igår skapade jag en ny tråd angående att han inte kan somna själv längre.. Det är en lång tråd.. Absolut inte min mening men det blev att skriva oss sig lite. Man har massor att säga när man väl börja skriva här på forumet.. Det är en massa bråk och skrik under framförallt hans långvila.. Enormt svårt att somna, och somna om. Du får jätte gärna läsa om du vill i den riktiga tråden. Och komma med lite svar.. :-( idag tog det 40 minuter under lång vilan innan han somnade om. Och det är INTE likt honom!

Usch ja. En lång vecka för en bökig mamma. Ångrar absolut att jag ändrade schemat då jag trodde att det var vaken tiden som var problemet. Men det insåg vi ju snabbt att det inte var.
Återige tack för ditt svar..hoppas jag fick med allting . Haha :-)<3
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"