Ännu en fråga om pottan och trots

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Ännu en fråga om pottan och trots

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Storsyster är nu lite över 2,5 år och har lämnat bort blöjan helt på dagen. Hon har ingen blöja på vilan men ännu en på natten. Oftast har den också varit torr på morgonen och hon har vissa nätter vaknat o velat kissa. Väntar lite till innan jag tar bort den eftersom det fortfarande hänt att hon kissat i blöjan på natten. Hon är otroligt känslig för "misstag" och jag vill inte att hon skall känna sig misslyckad.

Hon har gått på dagis förut och där vant sig vid att sättas på pottan. Nu är hon hemma med mig o lillebror och jag vill inte lägga mig i hennes bestyr för mycket. Märker att det lätt blivit en trotsgrej då jag frågat om hon måste kissa. Som det är nu tar vi gemensamt kiss innnan vi skall ut och innan vila och läggdags. Även det "vill" hon inte även om hon då kissar massor.

Hur gör ni andra? Har läst att många har kissandet som en del av proceduren då man skall ut, men hur insistera på det utan att det blir till trots. Just nu trotsar ju tjejen om allt kring utgåendet.. Bara ta henne i hand o leda till toan? Toma tiden funkar inte och det har inte lillebror ork med eftersom vi måste ut så att han kan sova inom sitt schema..
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Ännu en fråga om pottan och trots

Inlägg av SaraMilana »

Min stora tjej går inte alls att sätta på pottan/toan, det blir trots direkt i kombination med att hon känner sig tvingad/trängd tror jag. Det här är en liten person med mycket integritet. Jag försökte införa rutinen "alla provkissar innan man går ut", men det blev bara pannkaka så det har vi slutat med.

Jag har backat till att inte lägga mig i alls och det verkar vara det som funkar bäst. Behöver hon kissa när vi är ute så får hon göra det. Det var kallt om rumpan i vintras men kul när snön blev gul. :lol:

Det vore dock himla praktiskt att kissa före sovdags och före utgång, så jag följer tråden med intresse!
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Ännu en fråga om pottan och trots

Inlägg av videunge »

Hej :D

till liten trotsare kan ibland ett " val" ta bort fokus från själva kissandet. jag kan fråga vill du kissa före mamma eller kan jag sätta mig? :wink: Det fungerar väldigt ofta faktiskt. :mrgreen:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: Ännu en fråga om pottan och trots

Inlägg av mumintrollet »

Hah!
Ja videunge! Tack för den påminnelsen!! :)

För övrigt har det varit lite lugnare nu kring kisstrotsandet - kanske nyhetens osäkerhet börjar lägga sig och så har jag helt slutat fråga om hennes magfunktioner med en attityd av kontrollerande moder.
Innan vi går ut och innan vi lägger oss tar jag bara henne i famn medan jag tjattrar om nåt annat, om vad vi skall göra ute eller vad tror hon om det eller det - och så sätter jag henne bara på pottan i förbifarten och går samtidigt på toa själv.
Så brukar jag fråga i väldigt förtrolig ton ifall hon måste kissa då vi är ute eller på ärenden. Oftast säger hon jo och vill se hurdan toaletten är på DET stället :lol: Och då kommer vi oss ända hem utan avbrott.
Paktande har alltid varit ett bra verktyg på henne - och verkar funka även i detta fall. Att göra sig till hennes bundsförvant istället för en auktoritär polis :roll:
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Ännu en fråga om pottan och trots

Inlägg av videunge »

Hej på dig. :heart:

Härlig rapport. Paktande är grejen. Någon är med mig när världen är dum. Det tror jag man behöver känna jämt och ffa när världen gungar extra som den gör i trotsen. Bra jobbat. =D>
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"