Mer mat till 3 månaders ..

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
lokkolela
Inlägg: 40
Blev medlem: tis 04 mar 2014, 13:17

Mer mat till 3 månaders ..

Inlägg av lokkolela »

Efter att självklart pratat gott om hur fint min lille kille sover hela nätterna så här han givetvis sovit sämre sista tre nätterna. ! : ) Jag misstänker han inte får i sig tillräckligt med mat på dagarna och får därför sämre sömn nattetid. jag är otroligt generös med maten för att hela dagens matintag ska ge en mättad bebis. Men modermjölkersättning känns inte tillräckligt för honom till kvällen. Finns det någon som har gett deras lilla välling så tidigt som tre månader?.. Jag är inget fan av köpevälling och skulle gärna vilja ge honom hemmagjord bovetevälling med klick kokosfett.. Vill ju inte stressa honom och självklart inte hans lilla kropp. Men ändå känns det inte i magkänslan som att han blir nöjd. Tänkte vi ska börja ge honom lite smakportioner också. Men vet inte när på dagen jag ska lägga in detta som ett eget mål, med påfyllning givetvis, för att det ska gynna nattsömnen mest. Finns det någon som började tidigt med välling? Och i så fall gärna hemmagjord välling? Och hur la ni upp detta på dagarna..? även funderingar kring smakportioner? Hur la ni upp detta?
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Mer mat till 3 månaders ..

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Det finns flera här på forum som börjat med välling och mat vid 3 mån. Börja på förmiddagen när alla är glada, pigga och magen har en chans att få reagera rätt innan natten. Det är inte vad man äter direkt inför natten som påverkar sömnen utan mängden mat över HELA dagen. Så börja sakta med ett mål på förmiddagen.

Du kan börja blanda lite hemlagad välling med lite ersättning typ 1/4 välling och 3/4 ersättning. Se hur det går och sen öka i takt med att magen hänger med. Ta det lugnt med kokosoljan, man kan må illa av det eller bli lös i magen om det är för mycket. Då kan du späda med lite osaltat smör istället, gärna eko så klart. :D

Smakisar brukar palsternacka, morot (kan vara lite stoppande), sötpotatis, broccoli, blomkål vara bra att börja med, glöm inte smör!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
lokkolela
Inlägg: 40
Blev medlem: tis 04 mar 2014, 13:17

Re: Mer mat till 3 månaders ..

Inlägg av lokkolela »

Aah! Bra du påminde om att testa den lilla magen innan natten.. Men då kan jag kanske testa blanda bovetevälling med lite ersättning vid bara ett mål till att börja med. Och ge den blandningen som sitt andra mål på dagen. ? Jag ger detta någon vecka och om han svarar fint på det kan jag flytta den till kvällsmålet? Eller kan han då få det som två mål? Ett på förmiddagen vid andra målet och sedan som kvällsmål då.. (Och samtidigt då successivt minska mängden ersättning och öka till mer sen välling?)

Men frågan är då om jag bör vänta lite till innan smakportionerna kommer in? Så jag inte bombarderar den nya magen.. Eller kan jag börja introducera lite mat efter en vecka som han fått prova vällingen.? Om man säger att han vid sitt tredje mål får en mer stabilare lunch med lite puré och fyller på med ersättning ? Förlåt om det blir rörigt med alla frågor. Men vill vara säker på att jag är så snäll som möjligt för honom. Men min tanke går till det du påminner om att det är hela dagens sammanlagda mat som ger förutsättningarna för en god natt sömn.. Och om jag börjar successiv med det som jag beskrev nu så kan jag när han är fyra månader börja ge lite utblandad gröt till frukost. Eller är det för tidigt??? Jisses. Det är en hel vetenskap det här.

Min avsikt är ju att förutsättningarna ska finnas för att han ska kunna få sin sömn. Och så småningom om någon månad förlänga hans natt till 12 timmar. Vill inte verka som att jag har för bråttom så om jag är helt fel ute så får ni hojta till.. : ) !
lokkolela
Inlägg: 40
Blev medlem: tis 04 mar 2014, 13:17

Re: Mer mat till 3 månaders ..

Inlägg av lokkolela »

Hoppar på denna tråden igen, antar att det kanske är lättast : ) Min lille kille blir fyra månader nu i dagarna. Och jag har börjat att försöka förlänga hans natt till 12 timmar. Men med ett nattmål. Jag undrar om det är okej att ha kvar nattmålet kl 04,00 till jag känner att jag har lyckats introducera mer mat ? Har läst att man inte kan förvänta sig att dom små ska klara 12 timmar utan tillräckligt med mat? Så det borde väl vara okej att ha kvar det ett litet tag? : )
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Mer mat till 3 månaders ..

Inlägg av SaraMilana »

Du bestämmer själv vad som är ok och inte! :wink: :D Dock så är ett tecken på att det är hög tid att ta bort nattmålet dålig aptit på morgonen.

:heart:
lokkolela
Inlägg: 40
Blev medlem: tis 04 mar 2014, 13:17

Re: Mer mat till 3 månaders ..

Inlägg av lokkolela »

Aa!! Men då är vi nog snart i fas för det då den lille tycks mindre och mindre hungrig om morgnarna och jag blir stressad för allting blir uppskjutet med målen :wink: Jag ska ha detta i baktanken och känna av honom ett litet tag till . Tack :D
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"