Kräsen Lillasyster

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
hallonmbanan
Inlägg: 148
Blev medlem: mån 22 mar 2010, 11:34

Kräsen Lillasyster

Inlägg av hallonmbanan »

Hej!

Skrev precis ett inlägg i Barnafostran men tänkte att detta inlägg passar bättre här.

Lillasyster är 10 månader och väldigt kräsen med maten. Vi har haft en period där hon nästan inte åt något alls men med hjälp av att hitta vad hon tyckte om och att inte truga och låta henne ta det i sin takt så går det nu riktigt bra. =D>

Det hon tillslut åt var leverpastej smörgås, korv och Pasta Bolegnes på burk (bara HIPP's). Sen äter hon all frukt och gröt.
De sista veckorna har hon ätit jätte bra men samma varje dag enligt följande:
7.00 Gröt med frukt på
11.00 En leverpastej smörgås och en burk Pasta burk
12.15 En banan innan hon somna
14.45 Mosad banan med soja yoghurt
17.15 Pasta burk men korv att plocka själv med
18.45 Flaska ersättning innan hon la sig.

Lillasyster har reflux och mjölkprotein allergi så det klurar ju till det med mattänket.

Nu är det så att vi tycker att det börjar bli för mycket burk-mat per dag både att det är ingen variation och att det kostar en hel del. Särskilt när hon faktiskt kan, i princip, äta vad vi äter.

I veckan var vi hos doktorn och pratade om refluxen, hon föreslog att vi skulle byta ut ersättningen på kvällen mot gröt så det skall vi göra men så föreslog hon också att vi skulle ge Lillasyster vad vi äter men typ varannan sked med frukt. Detta gjorde vi med Storasyster när hon var liten och fungerade bra men min magkänsla sa då, och nu, att jag inte vill lura i mina barn deras mat.

Det jag egentligen vill med detta inlägg är att få tankar från er som kör BB om Lillasysters mat.
Vår tanke är att ge henne mat som ovan (med gröt på kvällen) och istället för burkmat så får hon vår mat. Äter hon då inte det så får hon äta mer nästa gång. Att hon äter vad hon behöver!? Mitt problem är ju (så klart) att jag är rädd att hon får i sig för lite vilket ger att hon inte kommer att sova vilket gör att vi ger henne en flaska ersättning på natten och så är vi där igen i ersättningsträsket och att hon är hungrig. Plus att om hon inte äter bra mat vid 11 och 17 så kommer hon äta JÄTTE mycket yoghurt och gröt vid måltiderna efter, vilket gör att hon inte får i sig de mineraler och vitaminer hon behöver.

Ja som ni hör så är det egentligen bara jag som oroar mig för mycket över maten :oops: :roll: men kanske lite tips kan komma i alla fall.
Fick precis fantastiskt tips på Barnafostran tråden, jag är så glad jag har er att fråga när man har nött allt själv i huvudet! :heart:
Storasyster Slutet av Feb 2010, Lillasyster Slutet av Apr 2013
hallonmbanan
Inlägg: 148
Blev medlem: mån 22 mar 2010, 11:34

Re: Kräsen Lillasyster

Inlägg av hallonmbanan »

oj, såg nu att jag hade ju redan en tråd i denna kategorin om Lillasyster, Lillasyster börjar med mat och torr hud / eksem frågor, ni får gärna avsluta denna och flytta frågan till den andra tråden om ni vill! :oops:
Storasyster Slutet av Feb 2010, Lillasyster Slutet av Apr 2013
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"