Hjälp att få min 3,5åring torr

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Annelie81
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 07 jan 2014, 00:46

Hjälp att få min 3,5åring torr

Inlägg av Annelie81 »

Hej
Som så många andra ber jag om hjälp. Det gäller min 3,5åriga kille.
Vi skulle vilja få honom att sluta med blöjor.
Strax innan han fyllde 2 frågade han efter sin potta, vi hade ingen potta hemma då och åkte direkt till affären och köpte en. Det skulle vara en grön sa han så han fick en grön. Vi började testa lite och varje gång han kissade fick han klistermärken. Ganska snabbt avtog intresset och vi struntade i det.
Tänkte till sommaren när han fyller 3 blir nog lagom och bra att försöka, men vi lyckades inte, han ville inte gå på pottan eller toan och vi ville inte tjata på honom.
När han kom tillbaka till dagis efter sommareledigheten försökte de på dagis. Vi lämnar honom i blöja och sen tar de av honom, sätter honom på toa och han kissar, är de inne har han kalsonger, är de ute har han blöja.
Hemma funkade det inte alls, men på dagis gick det bra på detta sätt när de satte honom på toan.
Min sons fröken sa till oss att avvakta hemma, här funkar det ju. Ok vi kände att vi hade tjatat hemma och la ner det helt och hållet hemma. Jag plockande undan pottan för jag kände att den bara samlade damm och han ville inte alls sitta på den. En dag nu innan jul ville han kissa på pottan. Vi tog fram den och gjorde en kissbok ihop. Kissar man på pottan får man ett klistermärke, kissar man på toan får man 2 klistermärken och bajsar man får man glass. En dag var han så sugen på glass att han satt och satt och ville och tillslut kom det en lite liten bajs och såklart belönade vi honom med glass.
I jul har vi nu kört utan blöja hemma och blöja på när vi går iväg. För min son spelar det ingen roll, med blöja, torr eller helt full av kiss eller kalsonger. Kissar han ner sig bryr han sig inte heller, bara leker vidare och säger inte till.
Bajset däremot har han full koll på och vill göra snabbt i blöjan för att sedan bli av med. Har han kalsonger på sig ber han att vi sätter på blöja.
Tidigare i höstas sa han till att nu kissar jag och så gjorde han det i blöjan och ville inte gå med kissig blöja, men nu säger han inte till, går utan problem med kissig blöja eller nerkissade kläder.
Vad ska vi göra?
Vi sätter honom på pottan med jämna mellanrum på dagen och han kissar. Får ofta sitta en stund med sina små böcker, vi läser eller leker med en handdocka.
Igår satt jag och läste här och försökte få tips, det verkar ha gått så lätt för alla. Men vi har frågat honom är du kissnödig vilket jag slutade med idag efter att ha läst här.
Imorse satte jag fram pottan framför tv och sa att nu ska du kissa och det gjorde han. Ikväll satte vi pottan i köket och han satt och grejade i skafferiet och då både kissade och bajsade han.
Kanske bör tillägga att han blev storebror i somras.
Som person är han mkt framåt i tal har mkt fantasi. Leker och pratar med sig själv hela tiden. Har alltid ngt på gång och ska göra så mkt hela tiden, så allt vi gör tar sån tid, för han är som Alfons ska bara, ska bara, så jag tänker är det för att han är så inne i lek att han inte tänker på det?
Gör vi ngt fel, går vi för fort fram, hur får jag honom att känna själv när han behöver kissa?
Det jag vill tillägga är att blöjorna börjar bli för små och när han kissar kissar han så mkt att det ofta läcker igenom. Märker att han kan vara torr jätte länge och sen kommer det jätte mkt när han kissar.
Hjälp?!
Tack
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Hjälp att få min 3,5åring torr

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen! :D

har du Barnaboken? Du bara måste läsa om hur man tar bort blöjan i den. Jag kan inte nog säga att jag blir jätteledsen när jag läser om föräldrar som kör med "belöningssystem" på sina barn, speciellt på något som är så naturligt som att kissa och bajsa, då blir det väldigt lätt precis som du beskriver. Detta är inte ovanligt och många gör så här.

Det går också att läsa om Annas inställning till belöningssystem i boken. Men för att dra en anekdot:

Det var en gammal man som gick förbi ett gäng ungdomar vid en busshållplats varje dag på väg till affären.
När han gick förbi dem så skrek de fula ord efter honom. Han blev så klart ledsen, så en dag sa han till dem.
- Den som kan säga de fulaste orden får 5 kr.
Alla barnen började skrika och det fulaste de hade. Han gav dem en 5:a. Så här fortsatte det en tid. Sen sa han samma sak men denna gången får ni 1 kr.
Alla skrek, men det var inte längre lika roligt....
Efter en tid sa de,
- Vi vill ju ha 5 kr för att skrika till dig!
Ja, men nu får ni inget sa han!
- Då slutar vi skrika!
Sagt och gjort, de slutade skrika och den gamle mannen slapp höra de fula orden mera.

Så min fråga till er är då snarare, hur kan ni få honom att se värdet för sig själv? Hur kan ni förmedla att detta är det mest naturliga i världen och att detta är något som ALLA gör?

Jag tror du har en stor nyckel i vad du skriver om hur dagis gjorde! Där sitter alla barnen oftast på toa, alla med vissa mellanrum, typ innan man går ut, innan maten osv.. Då sitter man på toa, det gör alla människor.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"