Bobo konstig - hjälp mig att tänka

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Cony
Inlägg: 143
Blev medlem: mån 08 aug 2011, 12:31
Ort: Trosa

Bobo konstig - hjälp mig att tänka

Inlägg av Cony »

Hej alla

När jag i onsdags morse väckte Bobo ville han inte komma upp, spände sig för att få ligga kvar, och började gråta när jag lyfte honom. Jag antog att han hade haft en otäck dröm eller att jag väckte honom från djupsömn. Han grät och snyftade medan vi gick och väckte pappa, medan vi fixade välling, medan han drack välling. Vi antog att han började bli sjuk och gick och la honom i sängen igen. Då blev han tyst, snyftade lite en stund, men sen somnade och sov tills vi väckte honom vid 11-tiden. Då fortsatte han gråta, ville bara ligga ner. Markus tog honom i famnen och satte sig i soffan, så länge dom låg ner tillräckligt mycket var han nöjd (kunde alltså inte sitta upprätt i famnen utan att storgråta), när Markus rörde sig lite snyftade han till en stund som om han hade fått ont, och sen stillade det sig. Han drack välling liggandes på det här viset, och låg även och pratade lite med pappa, fast utan att lyfta på huvudet.

Vi var ju ganska säkra på att han började bli sjuk, och eftersom han där i jan-feb var sådär RS-superförkyld och sov jättemycket, kändes det liksom inte så jättekonstigt att han bara låg och låg. Men det här var ju inte samma sak, och han hade ingen feber, och han var liksom inte snorig, inte hostig, inte direkt påverkad förutom att han bara ville ligga ner. DING DING DING! Där vid 16-tiden ringde varningsklockorna och vi kontaktade sjukvårdsupplysningen som sa att vi skulle åka till akuten (vårdcentralen var överfull). Hjärnhinneinflammation hade vi tänkt innan, och jag hör att sköterskan också fiskar efter det när hon frågar mig saker. Han fick ligga i insatsen i bilen, fanns inte en chans att ha honom upprätt i bilstol.

Blodprov togs i foten, och urin lämnades, sen fick vi träffa läkare som kollade i öron och hals och lyssnade på honom och klämde lite. Vi berättade hur han varit under dagen. Jag informerade om att han inte äter kött och fågel, och att han inte är vaccinerad. Hon försvann iväg och skulle återkomma när hon hade svar på blod- och urinprov. Men hon kom inte tillbaka, istället kom överläkaren från barnmottagningen och inledde med att med en väldigt undermålig och korthuggen svenska berätta för oss att nästa gång måste vi komma innan 17 för då stänger barnmottagningen. Sen berättade hon att de prover de tagit inte visade nåt förutom att hans hb är lågt, jättelågt, 85! Hon säger att han har anemi, "inte så att han måste byta blod, men det är mycket lågt, och små barn måste äta kött!" Jag bara stirrar på henne, för jag vet ju vad han äter och jag tror inte att han fått allvarlig blodbrist för att han inte käkar kött, och jag tror inte att hon egentligen tror det heller. Hon säger att vi ska komma in till barnmottagningen dagen efter, klockan halv nio på morgonen, för att lämna blod så dom kan ta prover. Hon säger det minst 10 gånger, jag vet inte om hon förstår att vi förstår trots att vi försäkrar att vi kommer vara där.

Vi frågar vidare om vad hon tror att hans beteende under dagen beror på, varför han inte förrän vid 19 på kvällen klarade av att hållas i upprätt läge utan att storgråta. Hon kommer med förklaringen att barn med 38 graders feber kan vara väldigt slappa och slöa (han hade 38 när vi kom till akuten nämligen, men han hade också legat under många fleecefiltar, något vi också påtalade...). Markus protesterar, alla vet ju att barn med 38 graders feber kan vara hur pigga som helst. Hon säger att ja men med hans anemi också, klart han är slö... Vi försöker förklara att han inte var "slö", han var som förlamad mer, eller hypnotiserad... Hon börjar då prata om sina barn som ibland kunde skrika en hel natt när dom var små. Vi förstår inte varandra! Hon går därifrån.

Vi åker hem med Bobo. När vi kommer hem sätter vi honom på golvet, han kryper inte, men han sitter och leker lite och ler. Sen flyttar vi in hans säng i vårt rum och lägger vi honom, och han sover hela natten tills han vaknar av sig själv sin vanliga tid 07.15, och då är han som vanligt. Helt som vanligt. Vi tar tempen. Ingen feber. Vi åker till sjukhuset för provtagning och får träffa en annan läkare nu, tack gud. Han är bättre, han säger att anledningen till att vi är där idag är Bobos låga HB. Vi frågar om vad som kan ha hänt när han bara låg sådär, han säger att han inte vet, vi beskriver hur han bara låg där och inte rörde sig på en hel dag, och att han hade sovit hela föregående natt så det handlade inte om att han var trött. Vi fortsätter berätta hur han inte försökte lyfta huvudet en enda gång på hela dagen. När vi tror att han förstått sammanfattar han som en robot det vi sagt, och sen avslöjar sig totalt med att fråga "så han var inte uppe och gick nåt på dagen?" UPPE OCH GICK?????????? (Som i en dröm när man pratar men inget ljud kommer...)

Okej.

Vi åkte hem och ska nu få provsvar på tis/ons "via brev eller telefon". Svar på glutentest efter ytterligare några dagar (men det är ett långskott, han har inga andra symptom alls)

Behöver jag säga att jag går runt med en känsla i kroppen som bara är.. alltså, jag kan inte ens säga vad den är. Min tunga känns så jävla tjock i munnen och jag är bara i en annan värld, kan inte äta, kan inte tänka. Är ganska lugn när han är vaken, för han är så pigg och glad och som vanligt. Han kryper, leker och åker omkring på sin bil och klättrar på stolar och är jobbig mot hunden och gör allt han brukar göra. Men när han går och lägger sig på middagslur eller som nu på kvällen så bara rasar jag ihop.

Jag vet inte ens vad jag är livrädd för. Det är bara ett stort obehag att inte känna att man är i kontakt med läkarna och pratar om samma sak. Jag vill fortfarande veta vad det var som hände. Migränattack? Ökat tryck i huvudet av nån anledning? Det är ett sån känsla jag har...

Och sen det här med hemoglobinvärdet givetvis. Vad tusan är det om? Det kan ju vara VAD som helst.

Som det är nu är tanken att vi ska vänta på provsvaren, om jag inte flippar ur totalt och bara åker in privat nånstans med honom, alternativt att det blir något med honom som avviker från det normala. Jag är ungefär 5 sek från att ringa ambulans, han behöver bara nysa så åker vi. Jag är inte ett dugg lugn.

Jag kan nog inte ens läsa igenom mitt inlägg, för då förstörs jag.

Som vanligt, tack för forumet. Jag behövde berätta.
Bobo levererad med kejsarsnitt pga säte 23/11-11 (39+0). Barnabokad från början. Bobo har två fullständigt utsökta bröder födda 02 och 04, som bor med oss på halvtid.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Bobo konstig - hjälp mig att tänka

Inlägg av TorsMamma »

Hej Cony,

Först, du gjorde rätt som åkte in, tänk inte annat!!

Är han vegetarian eller får han fisk och skaldjur? Ang. järnbristen kan du ju faktiskt öka HB med typ blutsaft och svartavinbär.

Jag kan tänka mig att han mådde jättedåligt den dagen som du skriver, och hjärnhinneinflammation måste man väl ta ryggmärgsprov för att kunna fastställa om jag minns rätt.

Tycker du han är 100% nu så kan du ju inte göra så mycket mera än att avvakta. Men känns något fel, sök mera vård är mitt förslag! Ge inte upp!

Jag hoppas du snart få bli av med denna hemska känsla du går med, det är ju fruktansvärt. Men det kommer ge med sig, det är jag säker på. När du är övertygad om att han är ok igen.

Jättekram på dig! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Bobo konstig - hjälp mig att tänka

Inlägg av Sarisparis »

Ja, helt rätt att du âkte in.

Vilken hemsk känsla du beskriver, just att inte veta gör ju att man lätt föreställer sig det värsta. Jag skulle inte tveka att söka hjälp igen vid minsta lilla, precis som du säger. Kräva annan läkare om man känner att man inte nâr varandra.

Stor och varm kram, berätta vidare om du orkar.

:heart:
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Bobo konstig - hjälp mig att tänka

Inlägg av videunge »

Hej på dig.

vill börja med att ge dig en kram. . Min erfarenhet är att när ens barn inte är som det ska och man inte blir förstådd av de som skall förstå så blir man rädd. När man inte når fram och inte får svar och inte hittar någon förklaring. Det utlöser en maktlösehet och oro. I alla fall hos mig. Jag håller med övriga att ni gjorde helt rätt och sök igen om det är något. Förstår inte en dr så får man tjata på nästa.

Kram
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: Bobo konstig - hjälp mig att tänka

Inlägg av miar70 »

Du har fått jättefina svar, jag håller med dem - stå på dig och åk i bums om något tillstöter!

Jag vet hur det känns när ens barn blir sjukt och man inte får något svar, väntan är det värsta av allt. Man hinner kastas mellan hopp och förtvivlan så otroligt många gånger. Visst kan och SKA man lita till sin magkänsla som förälder, men tänk också på att det kan vara så att det är chocken som sitter i och gör att du reagerar som du gör. Min son är 22 år i år och han var två när han blev sjuk (han fick barnreumatism och vi fick vänta i nästan en månad på diagnos) men jag gråter fortfarande ibland när jag kastas tillbaka till hur det var att gå i ovisshet - det räcker med att jag ser sjuka barn på tv eller läser om sjuka barn, som det du skrivit... Man är så sårbar som förälder, det finns inget i världen som är så hemskt som när ens barn är sjuka.

Jag hoppas och tror att allt är bra med Bobo :heart: och att ni snart får veta vad som felades honom när han blev dålig!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Cony
Inlägg: 143
Blev medlem: mån 08 aug 2011, 12:31
Ort: Trosa

Re: Bobo konstig - hjälp mig att tänka

Inlägg av Cony »

Tack för att ni läste, och svarade, bara sådär, ni bara trollades fram från ingenstans känns det som (jättekonstigt skrivet, ignorera det...)

Miar70: Det är sant, jag ska verkligen försöka tänka på att magkänslan inte är 100% pålitlig bara för att den... kommer från magen så att säga. Jag känner ju själv att jag är helt inbäddad i chock, det är klart att det påverkar omdömet.

Torsmamma: Han äter fisk många gånger i veckan. Och ägg. Bara jag får veta anledningen till lågt HB så kan han få äta blodig biff varenda dag om det är så :-& (men hellre blutsaft, ja... ) Tack för jättekramen!

Videunge, sarisparis: :heart: :heart: Tack för era kramar och ord.

Vi träffade tre läkare under dessa två besök, känns som viskleken hela skiten, dom lämnar över information till varandra och den förvandlas och när sköterskorna ropade hejdå till oss i korridoren sa dom att dom hoppades magsjukan blir bättre snart och att vi skulle se till att få i honom vätska. Då undrar man kanske lite var all info försvunnit på vägen. Och det kändes verkligt problematiskt att överläkaren satt där som ett gäng topz i toaletten och bara stoppar upp all trafik vidare.

Men nu väntar vi på provsvaren och observerar honom under tiden som två sinnessjuka föräldrahökar.

(Herregud jag är så blödig, jag hade slickat er i ansiktet om ni hade varit här. Tänk hund, liksom.)
Bobo levererad med kejsarsnitt pga säte 23/11-11 (39+0). Barnabokad från början. Bobo har två fullständigt utsökta bröder födda 02 och 04, som bor med oss på halvtid.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Bobo konstig - hjälp mig att tänka

Inlägg av mamaA »

Hej!

Usch, vad hemskt för er :? . Jag vill bara säga lite ang lågt järnvärde. Doktorer är ju så duktiga på att skylla allt på att man inte äter kött, vilket är helt befängt säger jag. Vi äter också vegetariskt plus fisk och lider inte av någon blodbrist för det. En intressant notis är att när jag var gravid så hade jag bäst järnvärde av alla mammorna som min BM hade hand om och jag äter inte ens speciellt mycket protein :shock: .

Det är ju däremot oroväckande att han har så lågt värde och då får ni nog stå på er en del för att få ett svar på varför. Finns det en "enkel förklaring" så som "köttbrist :wink: " så går de ju gärna på den fast det kanske inte alls har med saken att göra. Det är nog inte fel att ringa och tjata lite om provsvaren heller för ibland kan de vara klara tidigare.

Tänker på er!
Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Cony
Inlägg: 143
Blev medlem: mån 08 aug 2011, 12:31
Ort: Trosa

Re: Bobo konstig - hjälp mig att tänka

Inlägg av Cony »

Tack för dina tankar om detta, mamaA. Bobo äter ju "allt" utom just kött, så jag har svårt att tro att han lider av nån brist alls pga kosten. Tyvärr, kanske jag borde säga i det här fallet. Jag vet inte.

Tack för tipset om att tjata. Jag brukar vara en jobbig jävel l i vanliga fall :roll: men jag är inte mig själv nu tror jag. Ska ringa redan på måndag.

:heart:
Bobo levererad med kejsarsnitt pga säte 23/11-11 (39+0). Barnabokad från början. Bobo har två fullständigt utsökta bröder födda 02 och 04, som bor med oss på halvtid.
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Bobo konstig - hjälp mig att tänka

Inlägg av Irmasmamma »

Åh, har inte sett den här tråden förrän nu! :shock: Usch vad hemskt för er att med er oro bli bemötta på det där viset!
Vet hur det kan kännas, vi har varit på läkarutredningar för att Irma haft icke-övergående diarré, men när läkaren hörde att vi på eget bevåg valt bort gluten och laktos (vi äter stenålderskost) så vägrade hon att gå vidare med testerna. Som att avsaknad av gluten och laktos skulle kunna ge diarré?!?!
De är som hökar på om nånting man gör inte följer normen, skulle inte förvåna mig om nån av läkarna sagt till er att det var avsaknaden av vaccin hos Bobo som orsakat den mystiska "sjukdomen".

Hur går det för er nu och hur mår Bobo?

Stor kram till er alla :heart: och jag håller med föregående talare: STÅ PÅ ER!! :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Cony
Inlägg: 143
Blev medlem: mån 08 aug 2011, 12:31
Ort: Trosa

Re: Bobo konstig - hjälp mig att tänka

Inlägg av Cony »

Irmasmamma: :heart: Hej! Alltså, helt osannolikt beteende av er läkare. Man (jag... :oops:) blir ju tokig och vill slå sönder saker.

Markus ringde i måndags morse och frågade om proverna och när dom skulle kunna tänkas vara klara. Då säger receptionstjejen att hon ser att dom redan är klara ( :heart: mamaA...), och att hon skulle be läkaren att ringa oss under dagen, eller möjligen imorgon. Läkaren ringde inte under dagen, så Markus ringde imorse igen. Vi förklarar ärendet och säger att vi bara vill försäkra oss om att läkaren verkligen ringer idag. "Vadå, ni vill boka läkarkonsultation eller?" Ehm... Nja. Förklarar igen. Förklarar igen VARFÖR vi är så angelägna, att vi blivit informerade om att hans hb är allvarligt lågt. "Hb... jamen det är ingen fara, det ligger på 122 ser jag här!", säger receptionist-kvinnan. DEN DET DEN DET VADÅ? Vi säger tack och hej och sen ringer läkaren efter nån minut och berättar samma sak. Säger att hans hb är utmärkt men han har lite lågt järnvärde (inget onormalt alls), så vi kan ge honom järndroppar i nån månad. Annars var alla prover bra, och fred på jorden tack hej.

Hade det inte varit så att de sjuksköterskorna som tog blodprovet på honom var två ärthjärnor (jo, alltså verkligen, tro mig...), och hade det inte varit så att jag dagen innan läst om felmarginaler vid kapillärprovtagning hade jag inte trott mina öron. (Blev många timmars läsning bland referensvärdetabeller och anemiavhandlingar denna helg...)

Så från hb 85 till 122. Man tackar.

Nu återstår "endast" för oss att fundera på vad som pågick i honom den där dagen. Vi ska göra lite undersökningar i frågan, och sen söka igen isolerat för den händelsen, utan att detta HB-trams skuggar nån utredning.

(Jag är skitglad, om inte det framgår. Och jag bara skriker taaaaack :!: :!: :!: för att ni fick mig att stå ut med väntan.)

Det här är världens bästa forum och jag hoppas kunna (ska) bidra mer snart. :heart:
Bobo levererad med kejsarsnitt pga säte 23/11-11 (39+0). Barnabokad från början. Bobo har två fullständigt utsökta bröder födda 02 och 04, som bor med oss på halvtid.
Tutan
Inlägg: 446
Blev medlem: ons 23 jan 2008, 16:50
Ort: Värmland

Re: Bobo konstig - hjälp mig att tänka

Inlägg av Tutan »

Hej Cony!
Vilken resa det var att läsa den här tråden Puh! Från din skakande inledning till alla peppande och kloka svar och ett lyckligt slut (ja, Bobo verkar må bra iallafall :D ).

Konstiga sjukvård :| . Peppar, peppar har vi varit förskonade från många, långa sjukvårdskontakter men era erfarenheter och kunskaper tar jag med mig i "mamma-väskan". Tack till er alla för att ni delar med er, säger jag med [-o< .

Jag är glad åt att ni är glada igen och har en pigg kille igen :D .

Kramar! :heart:
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
Tutan
Inlägg: 446
Blev medlem: ons 23 jan 2008, 16:50
Ort: Värmland

Re: Bobo konstig - hjälp mig att tänka

Inlägg av Tutan »

Hej Cony!
Vilken resa det var att läsa den här tråden Puh! Från din skakande inledning till alla peppande och kloka svar och ett lyckligt slut (ja, Bobo verkar må bra iallafall :D ).

Konstiga sjukvård :| . Peppar, peppar har vi varit förskonade från många, långa sjukvårdskontakter men era erfarenheter och kunskaper tar jag med mig i "mamma-väskan". Tack till er alla för att ni delar med er, säger jag med [-o< .

Jag är glad åt att ni är glada igen och har en pigg kille igen :D .

Kramar! :heart:
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Bobo konstig - hjälp mig att tänka

Inlägg av TorsMamma »

Jättekram Cony, hoppas det inte är något annat som är fel utan att detta var en isolerad händelse. Skönt att det inte var så farligt med HB som de sa.

JÄttekram! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Cony
Inlägg: 143
Blev medlem: mån 08 aug 2011, 12:31
Ort: Trosa

Re: Bobo konstig - hjälp mig att tänka

Inlägg av Cony »

:heart: :heart: :heart: :heart:
Bobo levererad med kejsarsnitt pga säte 23/11-11 (39+0). Barnabokad från början. Bobo har två fullständigt utsökta bröder födda 02 och 04, som bor med oss på halvtid.
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Bobo konstig - hjälp mig att tänka

Inlägg av Sarisparis »

âh sâ skönt att höra att Bobo mâr bra nu. Hoppas att ni snart fâr klarhet i vad som egentligen hände.

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"