Jag är helt förskräckt!

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Erahsmamma
Inlägg: 245
Blev medlem: lör 04 feb 2012, 12:49

Jag är helt förskräckt!

Inlägg av Erahsmamma »

Hej!
Min dotter är nu 15 månader, och har ätit köp barngröt sedan hon var 6 månader, hon är inte så stor i maten förövrigt, men har alltid ätit bra med gröt, sen ett tag tillbaka får hon också välling sempers, på morgonen, och när jag jobbar, också på kvällen istället för bröstmjölk som hon annars får.
MEN!
Jag blev helt förskräckt när jag läste att princip alla köpgröter innehåller ett ämne som heter maltodextrin, - en jättesnabb kolhydrat som ska vara värre än vanligt socker?
Folk som tränar tar tydligen produkter som innehåller just det för att få energi direkt efter träning.
Detta känns jättehemskt.. Jag kanske är lite lat, men är så skönt med gröt och välling som går fort.. Men man vill ju absolut inte mata sitt barn med detta.! någon som har mer koll på detta? Är det bättre att ge "gyllenmust vuxenvälling" om man vill ha "färdig välling"
Undrar om det finns någon bra gröt att köpa:/ ?
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: Jag är helt förskräckt!

Inlägg av miar70 »

Hej :D

Är inte så bra på vad innehållet betyder, men däremot kan jag slå ett slag för varnlig havregrynsgröt - det har mina barn fått från de har varit 4-5 månader. Lika snabbt som pulvergröt och så vet man vad som är i:

1 dl havregryn, 2 dl vatten, in i micron två minuter, rör om rejält, klicka i smör efter tycke och smak, ev. lite banan, päron eller vad man nu vill ha och kanske en skvätt mjölk (har jag gett mina eftersom jag själv har så svårt att äta gröt utan mjölk :roll: )

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Erahsmamma
Inlägg: 245
Blev medlem: lör 04 feb 2012, 12:49

Re: Jag är helt förskräckt!

Inlägg av Erahsmamma »

Tack! Ska göra det!
Jag har alltid trott och fått höra att det är bra med köpgröt eftersom det innehåller vitaminer och extra järn m.m, men gud, jag känner mig hemsk som proppat i min dotter en massa av både sådan gröt och välling..

Men på vällingfronten då, tror ni hon kan dricka gyllenmust vällig?
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Jag är helt förskräckt!

Inlägg av videunge »

HEj

Har ingen koll på gyllenmust men tänker, varför inte? jag menar hon är ju stor tjej :wink:
sök annars på bovetevälling här på forumet. vi kör på det och lillen älskar den. visserligens skall man koka den ( tar typ 2 min att göra :roll: men den står sig i kylskåp så man kan göra i förväg och bara värma.

Lycka till :D
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Jag är helt förskräckt!

Inlägg av videunge »

oh ja just det, ta gärna aprikoser i gröten så får du lite järn och c-vit med :wink:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Jag är helt förskräckt!

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Gröt gör du jättelätt genom att mixa havregryn och sedan koka i micro. Dödssnabbt. Inga problem.

Man måste inte dricka välling... Men visst får du i henne gyllenmust är det väl kanon. Annars kan man göra egen välling använd sök och kolla, här finns massa recept på massa goa saker.

kram!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Erahsmamma
Inlägg: 245
Blev medlem: lör 04 feb 2012, 12:49

Re: Jag är helt förskräckt!

Inlägg av Erahsmamma »

Tac för alla tips! Ska testa havregrynsgröt, ikväll från hon mannagrynsgröt av pappa:),
Jo, bovetevälling va? Försökte söka på det, men gick inte :/ har fått tips om det förut.
Ne egentligen inte.. Men hon är så dålig med frukosten.. Och välling har varit så bra ett tag vid frukost och så smakar hon lite smörgås elr frukt av mig.. :/
Sen får hon välling på kvällen efter gröten när jag jobbar, annars ammar jag henne
Fortfarande!
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Jag är helt förskräckt!

Inlägg av videunge »

Hej :D

Det här receptet hittade jag

2 dl kallt vatten, vispa ner 2 rågade matskedar bovetemjöl och smaksätt med lite kanel. Vispa hela tiden, klumpar sig lätt. Späd med 2,5 dl havremjölk, räcker till 2 flaskor. och så tillsätter man lite rapsolja eller så före servering.

Här hemma görs densamma på rismjölk vilket fungerar lika bra fast jag kör 1dl mjölk som jag reder med 1 msk bovete och lite kanel. när det är tjockt så späder jag med 2 dl mjölk och tilsätter lite rapsolja. Då får man en välling som har perfekt ättemperatur direkt :mrgreen: bra för oss latmaskar :roll: :lol:

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Jag är helt förskräckt!

Inlägg av inger »

Undvik mikrovågugn.
Den förstör en massa näringsämnen.
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"