Vägrar plötsligt frukost och kvällsmål

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Vimsan74
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 05 jan 2012, 11:15

Vägrar plötsligt frukost och kvällsmål

Inlägg av Vimsan74 »

Vår lilla skatt har ätit ordentligt hela tiden sedan han började med mat vid 4 mån. Inget har ogillats utan han har gapat stort och varit nöjd. Nu har han helt plötsligt börjat vägra gröten på morgonen och till natten. Han vänder bara bort huvudet och säger nej, kniper fast munnen. Går inte att distrahera längre med böcker eller annat. Potatismålen på dagen äter han än så länge utan problem. Vet inte riktigt vad jag ska hitta på åt honom i stället för gröten. Han har flera tänder, men inte helt kommit underfund med detta att plocka själv och tugga maten. Lite bröd går ner men inget som han blir mätt på.

Att han börjat äta sämre till natten gör ju att han nu inte sover ordentligt utan har börjat vakna tidigare på morgonen. Då är han jättehungrig och vill ha mjölk genast. En timme efteråt försöker vi med gröten, men icke! Några tips?

Vi bor i Finland och jag har läst mycket om smörgåsrån som ni ger era små, men vet inte om liknande finns här.
Son född 2011-09-13
Kurstart 2012-01-01
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Vägrar plötsligt frukost och kvällsmål

Inlägg av Irmasmamma »

Hej!

Här hemma har vi en till liten gröt- och vällingvägrare, men det gör inte mig nåt eftersom jag ändå inte är nåt större fan av alla dessa spannmål vi tenderar att proppa i våra små.  :shock: :roll:
Så till frukost ger vi äggröra gjord i vattenbad på två äggulor (går såklart att göra på hela ägget också), smör, mjölk/grädde och persilja. Mums tycker Irma! :D Och nyttigt som bara den: äggula innehåller allt man behöver utom C-vitamin (så vi ger lite kiwi till efterrätt).
Mellis här består av turkisk yoghurt med ovispad grädde (för att det hela ska bli fetare och sötare) och bär. Också mums! :P

Smörgåsrån är inget för oss, vi undviker vete helt och hållet. Men det är vi det! :wink:

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Vimsan74
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 05 jan 2012, 11:15

Re: Vägrar plötsligt frukost och kvällsmål

Inlägg av Vimsan74 »

Hej!
Hur lång tid tar det att göra äggulan i vattenbad? Blir det som en omelett eller löst? Och om du lägger i smör, är det osaltat i så fall? Har kollat runt på alla smörbyttor i affärerna, men alla innehåller salt. :( Jag har totalt snöat in på matfronten och skulle behöva ny inspiration... :oops: Vår skatt är ju snart 1 år och ska ju börja äta samma mat som oss, minus saltet då förstås. Men jag vet inte alls vad jag ska koka så vi alla kan äta det... :shock: Vad använder du för grädde?? Matrekommendationerna mellan länderna verkar skilja enormt, för här få inga mjölkprodukter (utom surmjölk och naturell yogurt) användas före 1 års ålder.

Vad använder ni för plockmat? Noah har inte riktigt fattat galoppen med sådant ännu men borde absolut börja vänja sig.
Son född 2011-09-13
Kurstart 2012-01-01
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Vägrar plötsligt frukost och kvällsmål

Inlägg av Irmasmamma »

Jag vet inte så noga om rekommendationerna....brukar ta Livsmedelsverkets åsikter med en nypa salt :wink:
Men tror att mjölkprodukter rekommenderas från halvåret här. 

Själv gör jag faktiskt äggröran på rismjölk och ghee. Ghee eller klarat smör som det också heter, är världens bästa grej, en slags smörolja som är enkel att göra själv: innehåller ingen laktos, protein, salt eller slaggprodukter. Är grymt värmetåligt (så f.ö. mkt bättre att steka i än alla "vanliga" oljor), supergott har nästan obegränsad hållbarhet. Sök på recept på Google! :D
I :heart: ghee :wink:

Plockmat vi brukar köra är det mesta som går att hålla i! :P
Knäckebröd, riskakor, frukter (äpple, banan, melon mm) kokta grönsaker (morot, broccoli, blomkål mm) ärtor att plocka med pincettgreppet :wink:, fiskbitar, kyckling, jordgubbar, hallon....you name it! :D

Angående äggröran: det blir som en krämig röra (typ scrambled) och vi brukar ha den i vattenbad kanske typ 3 min under omrörning, tills önskad konsistens är uppnådd. Kortare tid - lösare röra, längre tid - fastare röra. :mrgreen:

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: Vägrar plötsligt frukost och kvällsmål

Inlägg av mumintrollet »

Hej!
Vi har haft liknande problem med vår tös den senaste månaden. Jag har tänkt att det hänger ihop med tandsprickning och att hon helt enkelt vill äta själv. Har ni provat med välling? Accepteras flaska istället för sked?
Valio har osaltat smör i ett grönt paket
http://valio.mobi/tuotteet/rasvat/valio ... olaamaton/
Jag har inte heller gett mjölkprodukter förutom youghurt och grynost, men man kan pröva sig fram :) idag lagade jag potatismos i vanlig mjölk och dottern åt med god aptit och inga exem efteråt :) Du kan ju introducera grädde i små mängder..
Jag kan tyvärr inte hjälpa angående plockmaten, frågade nyss nämligen råd om det i en tråd här inne.. Kokta grönsaker, russin, blåbär, melon apelsin och banan är pop hos oss. Brödbitar tuggas ivrigt. Ruispalat verkar vara gott :)
Kolla in min tråd om plockmat jag fick fina tips om ägg där med!
Tänk på att äta tillsammans så han får se på hur det går till, poletten trillar nog snart ska du se :)
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Vimsan74
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 05 jan 2012, 11:15

Re: Vägrar plötsligt frukost och kvällsmål

Inlägg av Vimsan74 »

TACK så mycket Irmasmamma och mumintrollet!

Har försökt introducera ny plockmat men då han bara kastar allt runt sig och inte en enda liten bit far in. igår testade vi våfflor i små små bitar. Men grynet är såå känslig att han började spy. :( Bröd (limpa) funkar bäst, men han äter ju inga mängder att bli mätt på. Välling dricker han bra på morgonen men inte till natten. Och till natten skulle han ju behöva något ordentligt att stå sig på. Han vaknar numera över en timme för tidigt och vägrar somna om, blir orolig och gnällig. Senaste natt grät han mitt i natten en kort stund också. Jag är ju nästan 100% säker på att det är pga att han äter för lite. :| Till lunch och middag har han brukat äta 3 små potatisar men nu får man vara glad om han äter en! :-s

Han äter tillsammans med oss och är verkligt intresserad och vill helst äta det som vi har på tallriken. Men alla gånger funkar inte det. Nåja, vi kämpar vidare och försöker att inte göra en för stor deal av det hela. :roll:

Tack för tipset om Valios smör. I morgon blir det en ny butiksrunda för att hitta det! :wink: Och hittar jag det inte testar jag ghee! =D>
Son född 2011-09-13
Kurstart 2012-01-01
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Vägrar plötsligt frukost och kvällsmål

Inlägg av Irmasmamma »

En till tanke: Runt året så minskar aptiten drastiskt hos de små liven....och vikten ökar inte längre lika lavinartat (för hur mkt skulle de då inte väga vid några års ålder...? :wink: )
Kanske så är fallet hos unge herrn? Då är risken stor att man som förälder, i ren desperation, börjar ge onyttigheter bara för att få i barnet NÅGOT....men det är en fälla att passa sig för. :roll:

Att han vaknar tidigt på morgonen kan ju också bero på bristande mörkläggning så här i semestertider...? 8)

Ett gott mellis jag uppfann idag (föranlett av att liten är mkt mer intresserad av vår "vuxen-havregrynsgröt" än sin egen) är: 
1 knapp dl havregryn
1 torkad aprikos klippt i småbitar (för sötma och järn)
2 dl vatten

Koka tills grynen och aprikosen är riktigt mjuka, ta sen i en stor tsk ghee eller smör.
Häll kall rismjölk "runt om" (som när vuxna äter gröt).

Detta var så poppis så du kan inte ana! :D Och otroligt gott enligt min smak också (jag åt upp det som blev över :P)
Smakar som en efterrätt men är ett fullvärdigt, nyttigt mellanmål/frukost/kvällsmål!

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Vägrar plötsligt frukost och kvällsmål

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Här har vi en liten som alltid har ätit med en fantastisk aptit förutom just en vecka kring tandsprickning, då äter hon som en myra. När den där veckan är över är aptiten på topp igen! Jag går och väntar på att aptiten ska avta som den ju ska göra, men det verkar hon inte ha läst... :lol:

Plockmat har hon gillat länge, men hon slog nog rekord i sommar då vi var på semester och åt hela familjen från hotellets stora, härliga buffé. Nya rätter varje dag att prova, mums! Ordentligt kryddat var det ju förstås också. Jag tänker att man nog inte ska snöa in sig på att göra speciell bebismat som lätt blir tråkig, enahanda och smaklös, bättre att laga mat till de vuxna utan salt och skära små bitar av den.

Att äta själv med gaffel är en hit här hemma (nog också efter semestern, då vi gav henne bitar av vår mat med gaffel, att sitta på de vita dukarna på restaurangen och kladda själv var liksom inte ett alternativ). Vi laddar gaffeln, hon stoppar in den i munnen och lämnar tillbaka för påfyllning.

Och vad är det som säger att man inte kan äta potatis till frukost... :roll:

:heart:
Vimsan74
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 05 jan 2012, 11:15

Re: Vägrar plötsligt frukost och kvällsmål

Inlägg av Vimsan74 »

En snabb fråga, hur mycket trugar ni era barn att äta? Skrutt har plötsligt börjat ogilla att äta lunch och vi sjunger, läser bok, spelar instrument... ja allt möjligt. Men Skrutt säger ändå bara "nä" och skakar på huvudet. Hur långt ska man gå??
Son född 2011-09-13
Kurstart 2012-01-01
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Vägrar plötsligt frukost och kvällsmål

Inlägg av SusanD »

Här hemma har det inte trugats ett dugg utan vi har resonerat som så att är man mätt så är man. Är man ändå inte helt mätt så kommer man äta ifatt det nästa mål för några små extramål serveras inte.

Men vi har aldrig läst, sjungit, spelat musik eller haft leksaker vid matbordet utan där har vi bara ätit och när man är klar får man lämna bordet och tvätta sig om man är liten och inte orkar sitta kvar och vara trevlig.

Så bort med all underhållning, låt honom äta det han äter och sen är måltiden slut.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"