SM-liten med reflux?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Anna R
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 17 apr 2012, 16:01

SM-liten med reflux?

Inlägg av Anna R »

Hej!

Har en tråd på små barn men blev rekommenderad att skriva här i hopp om att någon kan komma med erfarenhet och tips innan jag blir helt gråhårig…

Har 1000 frågor och ett rörigt (och snart grått) huvud...

Lite bakgrund:
Har en liten tjej på 6 veckor som vi redan från start försökt styra in i SM. Har sedan tidigare en tjej på 8 år som är ett AW-barn och som älskar sin säng! Lillfia sover på mage i vagn (med larm). Hon ammar och får flaska (hon bestämt sig för att vänster tutte inte är lika god :roll: ).
Vi har fått veta att hon har reflux. Inte den värsta sorten där det kräks i tid och otid men hon har problem med uppstötningar, hicka (varje gång hon äter), kräkningar, hosta och andnöd. Har läst runt här och de som tidigare har skrivit om detta där har det varit på äldre barn.

Läste Annas inlägg om att refluxen är "dagens fluga" lika som mjölkallergi och kolik har varit. Att dessa tillstånd är dagens oroliga föräldrars "räddning" då vi söker fel på varför våra barn agerar så som de gör. Att dessa åkommor bottnar sig i en helt naturlig omognad hos den fysiska kroppen. Det var verkligen ett tänkvärt inlägg – tack Anna!

Likväl så har nu vår dotter som sagt denna omognad i matstrupe/magmun/magsäck. Jag tänker inte medicinera detta utan vet att det blir bättre med tiden. Det jag nu undrar är istället:

:?: Är det möjligt att köra SM på ett barn med denna ”problematik”?

Nu tänker ni säkert varför skulle inte det gå :shock: ??
För drygt en vecka sedan tänkte jag detsamma, vi hade då en dag som var enligt planen 2+2 (med lite diff) men i det stora hela klockren :D . Den dagen och kvällen var riktigt trevlig! Sen vet jag inte vad som hände?? Hennes problem att äta har förvärrats vilket i sin tur har lett till att sömnen också havererat (då dessa som vi alla vet går hand i hand).

Hon äter lite och länge vilket ofta leder till att hon hinner bli trött innan hon är riktigt mätt. Följden av det blir att hon sover korta stunder (mellan 20-50 minuter) sen vaknar hon och ”pickar” i vagnen eller snuttar ilsket på nappen. Det har varit dagar där hon ätit och sovit varannan timme :!: Jag vet, det är inte bra men jag vet inte hur jag ska komma ur den onda spiral?? Är hon trött orkar hon inte äta, är hon hungrig kan hon inte sova osv osv… :?

När sedan dagen lider mot sitt slut kan ni bara gissa hur läget är.. ÖVERTRÖTT OCH HUNGRIG!! Har det någonsin varit ett vinnande koncept? Nix pix!
Kvällarna blir oftast hemska med skrik och panik, hittills kommer hon aldrig till ro förrän tidigast 23.00 så just nu känns det lika sannolikt att hon någonsin ska somna kl 20.00 som att Kevin Costner plingar på här i kväll 8)

För att sammanfatta:

:?: Någon med erfarenhet av reflux i kombination med SM på små barn?

:?: Någon som har några tankar kring hur jag ska kunna räta upp och styra skutan rätt när vi har slagsida?
Syftar på detta med sova/äta en gång i timmen. Just nu känns det som jag har fått en nyfödd igen som äter och sover varannan timme. Känner hennes frustration och rop på HJÄLP! och jag känner mig som en usel mamma som inte kan hjälpa henne mer än med kortsiktiga lösningar just nu.

:?: Ska man förvänta sig att även en 6-veckors ska styra upp omsomning själv på dagtid? Känner att jag är rädd att fastna i vagningsträsket men samtidigt så känns det inte som om hon kan somna om själv när hon vaknar förtidigt än…

Tacksam för hjälp från er kloka mödrar :heart:
Dotter född 031203 kurad vid 3 månaders ålder

Dotter född 120404
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: SM-liten med reflux?

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

De vanliga rekommendationerna för reflux är ju några som dessa.

- Sova på mage.
- Höja huvudändan, minst 7 cm eller mer. Så luften kommer ut och magsyra inte ligger och irriterar magmunnen
- Mata lite oftare, men där tycker jag SM är helt ok. Man kan ju mata var 3,5 timme och då har man ju 1,5 timme på sig. Så ta det i omgångar.

Om du inte är superrädd om amningen, så byt nappstorlek på flaskan. Större napp, mer mat, längre sömn.

Även Reflux måste få vila lite mellan måltiderna. Rapar man ordentligt, minimerar skriket och höjer huvudändan så bör det gå bra anser jag.

Men det vanligaste rådet är faktiskt magsovande i alla länder utom i Sverige. Så det vill jag försäkra mig om först, MED larm så klart. Alltid larm, oavsett sovställning.

BM är ju lite mera lättsmält än ersättning så ibland kan det vara värt att faktiskt pumpa BM från vänster bröstet och ge i flaska om det inte passar. :wink:

Det är de råd jag har som är icke medicinska.

De medicinska råden är att det finns förtjockningsmedel att ha i ersättningen. Det finns också antasider som man kan ge barnet. Men försök med de råd du fått ovan först.

Helt klart är att mer mat behövs för att få till bättre och längre sömn. Samt lite mera vakentid och truga på.

Blir det pannkaka, ge 5 min lur och mata vidare.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Anna R
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 17 apr 2012, 16:01

Re: SM-liten med reflux?

Inlägg av Anna R »

Hej och tack för ditt svar :D
TorsMamma skrev:- Sova på mage.
- Höja huvudändan, minst 7 cm eller mer. Så luften kommer ut och magsyra inte ligger och irriterar magmunnen
Detta har vi infört sen ett tag tillbaka.
TorsMamma skrev:- Mata lite oftare, men där tycker jag SM är helt ok. Man kan ju mata var 3,5 timme och då har man ju 1,5 timme på sig. Så ta det i omgångar.
Här undrar jag lite... Om hon vaknar och börjar äta vid 10.00 så blir det i 9 fall av 10 så att hon äter tills hon somnar... Dvs hon äter till ca 11.30/12.00 och sen sover hon. Hellst ska hon ju då sova 2 timmar (!) vilket sällan inträffar om jag inte vagnar. Sen är det väl tänkt att hon ska äta igen vid 14.00 då eller ska det gå längre mellan??
:?: Räcker det för en liten mage att vila 2 timmar?

Vet ju även att den sista "knock" dosen bara ska ges till ca vecka 3 men i hennes fall funkar det inte att mata, aktiver och sen sova. Då ligger hon och "pickar" i vagnen och kommer inte till ro. Ger jag nappen så snuttar hon ilsket på den och börjar gråta när det inte kommer något :?
TorsMamma skrev:Om du inte är superrädd om amningen, så byt nappstorlek på flaskan. Större napp, mer mat, längre sömn.
Det har vi också provat... men då sätter hon ännu mer i halsen så det blir host, gråt och flaskvägran :evil:
TorsMamma skrev:BM är ju lite mera lättsmält än ersättning så ibland kan det vara värt att faktiskt pumpa BM från vänster bröstet och ge i flaska om det inte passar
Var otydlig, så gör jag men vi ger ersättning till natten oftast, upplever att hon sover bättre på det.

Vad gäller de medicinska behandlingar som finns så känner jag att de inte är de bästa för en så liten.. Så länge hon går upp i vikt så anser även BVC/läkarna att det är något hon får "leva med" :?

Vi håller tummarna att det går över snart...
:heart:
Dotter född 031203 kurad vid 3 månaders ålder

Dotter född 120404
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: SM-liten med reflux?

Inlägg av TorsMamma »

Hej, ang. nappstorlek tar det ett par dagar oftast att byta, man får ha lite tålamod.

Ok, mattider: Börjar man äta säg kl. 10 så kan man äta nästa gång allt från 13.30-14.00. 2-2,5 tim vila är helt ok. Speciellt på amning.

Men jag tycker att om hon somnar när du vagnar så gör så för att få till lite längre sömn. Försök att sikta på att få till lite vakentid innan sömnen vid 2 mån efter 7-8v ökningsperioden. Då blir det oftast lättare. Då är tanken att man lär dem somna och somna om själva. Backa med vagning och insomningsslurkar och andra trix. Inför skrattet till gonattet även på dagen är mina tips.

Detta kommer att bli bättre, med tiden. Oftast blir det mycket bättre när man inför riktig mat. Så i ert fall kan det löna sig att sikta på fast mat strax innan 4 mån så blir det förhoppningsvis bättre.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Anna R
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 17 apr 2012, 16:01

4 månader - problem med maten

Inlägg av Anna R »

Hej

Det var ett tag sedan jag skrev här, tiden går...

Då vår tjej aldrig riktigt har gillat flaskan så började vi lite smått med smakportioner för ca 5 veckor sedan, hon ca ca 3,5 månad då.

Vi har i lagom takt ökat på portionerna så till lunch har hon ätit mestadels rotfruktspuré den senaste tiden och till kvällen havregrynsgröt med päron i (och smör såklart). Vi följer ett schema där det är 3,5-4 tim mellan matstunderna annars hinner hon inte bli hungrig, det har fungerat bra, hon har äntligen börjat äta med god aptit.
De senaste dagarna har hon dock redan vid starten av måltiden (redan när jag satt på haklappen) börjat gråta. Har ändå försökt få henne att smaka och vid några tillfällen har det gått ner ca 4 skedar men sen har det varit skrik och panik :shock: Har då avbrutit och avlett henne på annat för att efter en stund prova igen, men icke :(

Gröten har tidigare varit ett säkert kort men även den har orsakat gråt. Har även här provat lite senare, utifall hon mot förmodan inte var hungrig, men samma visa igen. För varje gång jag provar blir hon bara mer och mer ledsen. Hon har sedan blivit erbjuden flaskan och den har hon tagit men inte ätit några stora mängder direkt...

Jag upplever inte att hon skulle vara sjuk eller ha ont någonstans utan det är bara just att "äta" som känns laddat. Jag tycker själv att jag har en positiv inställning när vi ska till att äta och som sagt det har fungerat bra i flera veckor men nu :?

:?: Nu undrar jag vad som är bäst att göra :?: Ska jag lägga ner smakportionerna för några dagar (en eller kanske flera) och bara ge flaskan eller ska jag fortsätta erbjuda? Vill inte skapa en negativ känsla runt maten för henne och som det har varit den senaste tiden med skrik och panik vid både lunch och gröten så känns det inte roligt...
Vill ju samtidigt helst inte backa tillbaka nu när vi kommit så långt i "ätandet" :? . Tanken är ju att hon ska få i sig riktig mat så hon blir ordentligt mätt och orkar sova ordentligt. Som det är nu så äter hon en gång på natten, vaknar själv mellan 01.30-02.30. Under en perioden då hon åt som bäst sov hon över nattmålet en hel vecka i sträck...

Hon har aldrig varit någon storätare när det kommer till flaskan max 150 ml har hon fått i sig och det är ovanligt, oftast landar hon på mellan 75-125 ml/ mål så därför har den riktiga maten varit lite av "räddningen".

Någon som kan ge några kloka råd?? Vet att det skrivs om att man ska erbjuda och truga en vacker dag så "ramlar poletten ner" och de börjar äta. Jag upplever dock att poletten trillat ner, hon har ätit, vad jag anser "stora portioner" för att vara hon men som sagt nu vill hon inte ens öppna munnen när maten kommer :roll: :(

Bävar lite för natten nu när hon knappt fått i sig någon mat alls idag...

:heart: ligt tacksam för svar!! Känner mig just nu splittrad inför morgondagen...
Dotter född 031203 kurad vid 3 månaders ålder

Dotter född 120404
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: SM-liten med reflux?

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Är du säker på att det inte är refluxen som irriterar? Förstoppad? Tänder?

Min son fick tänder och då var det bara kall frukt som gällde, så jag matade på med massa frukt. Börja med säkra kort, erbjud att få smaka om det funkar, men gråt och skrik vill vi ju inte ha. :cry:

Kan en lite klutt "kall" gröt med massa päronpure på funka? Ge något nytt? Har ni provat sötpotatis?

Har du provat att ge henne en frusen typ smörkniv av plast att gnugga tandköttet på innan för att se om det hjälper?

Jag håller med dig, när de äter bra på dagen sover de bättre om natten och håller ni på i denna takten har du snart en tös som äter om natten och inte äter om dagen.

Försök hitta "säkra kort" och kör på det en tid. Kanske kan du ge mat under andra förhållanden i någon vecka? typ i knät framför tvn. Istället för i stol i köket.

Jag har inte så många andra tips. Hoppas någon annan läser och ger sina bästa tips. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Anna R
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 17 apr 2012, 16:01

Re: SM-liten med reflux?

Inlägg av Anna R »

Tack snälla :D för snabbt svar!
TorsMamma skrev:Är du säker på att det inte är refluxen som irriterar? Förstoppad? Tänder?
Säker kan man ju inte vara tyvärr... Refluxen spökar säkert på sitt vis (hicka, rapar och uppstötningar) men så har det varit hela tiden så det borde inte göra skillnad helt plötsligt tänker jag... :? Förstoppad - hon har bajsat 2 ggr idag och 3 igår så det tror jag inte heller, tyvärr :wink: . Tänder - ja, det vet man ju inte... Med tanke på hur hon har dreglat och tuggat på saker sen hon tittade ut så skulle man kunna tro att hon hade fått alla tänder redan :wink: Nån gång måste de ju komma, nu? Ja, kanske...
TorsMamma skrev:Kan en lite klutt "kall" gröt med massa päronpure på funka? Ge något nytt? Har ni provat sötpotatis?
Det första och sista har jag redan testat. Vi har gett potatis, sötpotatis, majs, palsternacka (har varit säkraste kortet fram tills nu), broccoli, morot, aprikos, banan, katrinplommon, youghurt, päron (säkraste frukten) och havregrynsgröt. Inte i en salig röra :wink: utan som smakportioner 3-4 dagar och sen tillsammans med annat. Får försöka komma på något annat som kan vara lockande... Hon tycks dock inte gilla allt för söta saker :? :shock:
TorsMamma skrev:Har du provat att ge henne en frusen typ smörkniv av plast att gnugga tandköttet på innan för att se om det hjälper?
Det har jag inte testat - det får vi göra i morgon :)
TorsMamma skrev:Jag håller med dig, när de äter bra på dagen sover de bättre om natten och håller ni på i denna takten har du snart en tös som äter om natten och inte äter om dagen.
Det är det sista vi hoppas på :shock:
TorsMamma skrev:Försök hitta "säkra kort" och kör på det en tid. Kanske kan du ge mat under andra förhållanden i någon vecka? typ i knät framför tvn. Istället för i stol i köket.
Får hitta nya säkra kort för de vi haft tycks vara borta :?

Vårt "problem" tidigare har varit just det att hon inte kan äta på samma ställe från gång till gång :shock: Det har varit allt ifrån gå runt, sitta själv, ömma järngreppet, framför tvn etc etc. För att inte hamna i en situation där hon förknippar ätandet med att "inte kunna sitta still" bestämde vi för 2 veckor sedan att flaskan äter vi i en fotölj uppe i sovrummet där det är lugnt och stilla. Där gäller ömmajärngreppet i famnen eller sitta själv. Här är det sinnesstämningen hos henne som avgör hur hon sitter och äter :roll: låter kanske konstigt men vi har med en bestämd dam att göra 8) Hade önskat att ömmajärngreppet alltid skulle funka men tyvärr kan det orsaka skrik och panik om läget är sådant att hon vill äta själv 8)
När det sen kommer till maten så har vår tanke varit att den äter vi i köket. Vissa gånger har babysittern funkat bra andra gånger har att sitta i knä funkat bäst. Har inte provat mata framför tvn (det tar lite emot...) men kanske kan vara värt att prova...

Tack för dina råd :) :heart:

Någon mer med tankar om detta får gärna skriva :heart:
Dotter född 031203 kurad vid 3 månaders ålder

Dotter född 120404
Love
Inlägg: 156
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 12:10

Re: SM-liten med reflux?

Inlägg av Love »

Hej Anna,
Gillade ditt peppande inlägg på min tråd på Späda Barn och Små och sökte på ditt namn för att läsa dina trådar. Inser att vi har väldigt likadana situationer.

Min 4-månaders dotter har också lättare reflux och vi har verkligen kämpat med maten. Känner så igen mig i att måltiderna är en kamp och att vi hoppar runt, kör ömma järngreppet, vaggar, gungar, matar på skötbordet och i babysittern. Allt för att få maten att gå ner på ett eller annat sätt. Vi har också prövat massa olika nappar men varit fast i superjobbiga måltider nästa hela tiden:evil:

Eftersom vår dotter är komjölksallergiker så har vi fått stöd av en dietist. Något som verkligen har hjälpt oss är rådet vi fick för en dryg vecka sedan. Efter varje måltid med ersättning ger vi ett förtjockningsmedel som heter "Think & Easy" (finns receptfritt på apotek men är oftast en beställningsvara). Man blandar ut det i lite vatten så det blir som en gelé och hon får några teskedar av detta efter varje måltid. Det lägger sig som ett "lock" vilket gör att hon inte kräks så mycket. Gissar att det också hjälper mot sura uppstötningar som annars svider.(Blanda inte i förtjockningsmedlet i ersättningen- det blir bara stopp i nappen).

Jag vet också att just mot sura uppstötningar så kan bebisar även få Nexuim.

Har ni fått rådet att utesluta mjölk ur kosten? Orsaken är att just mjölk är svårsmält för magen och förvärrar refluxen (om hon nu inte är komjölksallergiker oxå- tycker våra döttrar har liknande symptom :?: ). Dottern får Nuramigen som är mjölkproteinfri ersättning. Kusinen, som har allvarlig reflux, har samma ersättning utan att vara allergisk mot mjölk men för att hjälpa refluxen.

Nutramingen kan du köpa receptfritt på apotek, men det är svindyrt så har man en konstaterad allergi så får man det på recpet (som vi får).

Jag har fått en del tips via nedanstående tråd på Familjeliv:
http://www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35397471.html

Sedan en knapp vecka tillbaka har vi fått lugna måltider efter vi börjat med Think & Easy :D . Dottern får ju bara Nutramigen samt att vi börjar väldigt försiktigt med gröt (gröten Sinlac som är mjölk.och-sojafri).

På Neslés hemsida kan du även se vilka produkter som innehåller mjölk, soja etc, så är det lättare att hitta rätt om du nu börjar utesluta någon.

Lycka till!

P.S Skrev även ett personligt meddelande till dig.
Solstråle född i april 2004.
Började använda verktygen vid 2 månaders ålder och behövde därför inte köra ngn kur.
Ny liten Aftonstjärna född april 2012
Standardmodell nästan från början. Nu dags att ta sig ur vagningsträsket (start 16:e augusti 2012)
Love
Inlägg: 156
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 12:10

Re: SM-liten med reflux?

Inlägg av Love »

En liten men ack så viktig korrigering till mitt förra inlägg: Förtjockningsmedlet heter Thick & Easy och inget annat (men fungerar som "Tänk vad lätt :D )
Solstråle född i april 2004.
Började använda verktygen vid 2 månaders ålder och behövde därför inte köra ngn kur.
Ny liten Aftonstjärna född april 2012
Standardmodell nästan från början. Nu dags att ta sig ur vagningsträsket (start 16:e augusti 2012)
Anna R
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 17 apr 2012, 16:01

Re: SM-liten med reflux?

Inlägg av Anna R »

Tack snälla du :heart:

Ja, vi tycks ha fått två "likasinnade" damer :wink:

Har pratat med BVC om detta tidigare men då vikten ökas som den ska så anser man inte att det är så stora problem att det ska medicineras :? Kräkningar har vi faktiskt varit relativt förskonade från. Visst kräks hon ibland men det största problemet är raparna som tycks "fastna" i matstrupen, hickan och uppstötningarna.

Tack för tipset på Thick & Easy, kan vara värt att prova. Vad det gäller mjölken så är det mycket möjligt att det förvärrar. Tyvärr så har vi testat med bla Nutramigen men den ratade hon helt :evil: Har gett övervägande bröstmjölk (på flaska) fram tills för ett par veckor sedan men får se hur det blir nu, om hon blir sämre av ersättningen får vi överväga att testa mjölkfritt igen.

Har sagt att den dag vi kan sluta med nappflaskan här hemma så ska jag öppna en flaska champange och fira :wink: Denna lilla tjej har haft ett billigt klädkonto då hon fått ärva de mesta kläderna men därimot är hennes napp och flaskkonto skyhögt efter sökandet på den ultimata flaskan 8) Tänk om det bara hade funnits en sort att välja på, vad lätt det skulle vara :D

Vi får kämpa på med denna mat :D

Kram Anna
Dotter född 031203 kurad vid 3 månaders ålder

Dotter född 120404
Love
Inlägg: 156
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 12:10

Re: SM-liten med reflux?

Inlägg av Love »

Hej igen,
Jag tycker det är så typiskt BVC bara fokuserar på om barnet går upp i vikt. :twisted: Tänk om vi vuxna hade bemötts på samma sätt inom vården att det endast var om vi tappade i vikt som vi togs på allvar. Då hade ju de flesta sjukdomar varit obehandlade.

Att ha halsbränna och sura uppstötningar som gravid är vi nog många som haft och vet hur jobbigt det är. Men vi är ju vuxna och kan hantera det och jag tycker iallafall att receptfri medicin lindrade. Jag hade stått på mig gentemot vården och krävt att få hjälp. Min erfarenhet är att man verkligen måste argumentera och kräva vård för att bli tagen på allvar. Förstår att du känner dig tveksam till medicinering, men samtidigt så ska ni inte behöva ha det såhär tufft. Din dotter signalerar ju att något är fel och det finns ju en orsak till att hon strular med maten (det är ju uppstötningarna som är orsaken men dessa kan man ju faktiskt lindra).

Om du orkar så kanske det också är värt att du testar mjölkfritt genom att utesluta mjölk ur din kost eftersom detta har bevisad effekt på reflux.

Jag gjorde ett "snabbtest" när jag ammade genom att ge henne mjölkfri ersättning. Jag underhöll amningen genom att pumpa ur och frysa in mjölken. På så sätt blev det mindre krångligt för mig att pröva och jag fick ett snabbt besked på att vi var på rätt väg (magontet och skrikade försvann även om matningarna fortfarande var tuffa innan vi införde Thick & Easy).

Om hon ratar Nutramigen så kan du istället göra välling på Sinlac (som fungerar från 4 månaders ålder och också är mjölkfritt). 200ml varmt vatten och 4 matskedar Sinlac och skaka ordentligt.

Enligt vår dietist så har Sinclac (oavsett om du gör välling eller gröt på pulvret) samma näringsinnehåll som Nutramigen så det ska inte vara något problem att ersätta BM eller Nutramigen med Sinlac enligt henne.

Fick en kanske långsökt tanke då jag läste att smakisarna i började fungerade bra för er men sedan började även de strula. Kan det vara så att din dotter fick mjölkfri kost (typ potatis, frukt etc.) i början och det hade en positiv påverkan på hennes uppstötningar och hon därför gillade att äta? Om ni sedan införde gröt etc. men mjölk i så kanske hon fick mer ont och även den fasta födan blev laddad? Bara en tanke och kanske helt åt skogen men jag skriver det ändå eftersom vår dotter reagerade positivt på mindre mjölk i kosten redan efter bara några måltider (dvs. vi införde mjölkfri kost gradvis men redan efter första dagen var hon lugnare trots att vi bara bytt ut en liten del).

Håller annars tummarna för att ska fungerar bättre med fast föda så ni snabbt kan släppa flytande föda och du kan bränna alla flaskor på ett bål samtidigt som du klunkar champagne :D

Kram!
P.S Vi kör på Dr Browns kolikflaskor och nappstorlek 2. Antar att ni prövat allt men skriver det ändå.
Solstråle född i april 2004.
Började använda verktygen vid 2 månaders ålder och behövde därför inte köra ngn kur.
Ny liten Aftonstjärna född april 2012
Standardmodell nästan från början. Nu dags att ta sig ur vagningsträsket (start 16:e augusti 2012)
Anna R
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 17 apr 2012, 16:01

Re: SM-liten med reflux?

Inlägg av Anna R »

Liten börjar bli stor och de hemska stunderna med flaskmatning är snart ett minne blott 8)

Vi har en liten bestämd dam som "kan själv" redan vid knappt 7 månader. Matningen går bra det första 5-10 skedarna sen börjar pip och gnäll, bök och gnuggande i ansiktet. Vi har testat det mesta för att bryta gnället så hon fortsätter äta :oops: leksaker (vilket är mot mina principer), egen sked (var roligt i början), dricka vatten (går första gången) mm mm.

Nu är det så att hon gillar att äta tex majskrokar el liknande. Hon har ju dock inga tänder än för att kunna tugga så det blir ofta att hon kväljer och man får plocka ut bitarna igen.

Har läst lite om plockmat här, de flesta som frågar har är dock äldre barn, runt 9 månader till 1 år.
Är det för tidigt att ge plockmat vid 7 månader? Märker som sagt att hon har svårt att tugga och lätt sätter i halsen samtidigt som hon gärna vill äta själv :?

Något speciellt man bör tänka på??

Tacksam för tips!

/Anna
Dotter född 031203 kurad vid 3 månaders ålder

Dotter född 120404
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: SM-liten med reflux?

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Det finns massa barn som börjar med plockmat runt 6-7 mån inga problem.

Antingen så små bitar att de går att svälja nästan hela, men ta mjuk mat, som majsbågar, avocado, bröd, och sådant som går att mosa i gommen. Extremt överkokt pasta tex.

Eller så gör man extremt STORA bitar, typ hela kyckling lår, hel majskolv, STora så stora att de sitter och liksom gnager med gommen på det och inte får in hela i munnen.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: SM-liten med reflux?

Inlägg av Irmasmamma »

Vi har gett massor med plockmat sedan 6-7 månader och det har gått prima!
Vi brukar börja med lite mixat för att hon ska få i sig så mkt som möjligt innan vi tar fram vår "riktiga" mat. Gör vi det från början så går ingen puré ner. :shock: :lol:
Vi har redan från 6-7 mån gett allt från knäcke och riskakor till fruktbitar och bär. Kokta stavar av rotfrukter, ägg m.m.
Sen har det gått lite i perioder här. Ibland har liten bara velat plocka, ibland har det gått att skeda in "puré". Nu sen nån vecka är det bara plockmat som gäller, men min lilla börjar ju bli riktigt stor nu...ett helt år. :D :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Anna R
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 17 apr 2012, 16:01

Re: SM-liten med reflux?

Inlägg av Anna R »

Tack snälla ni för era svar :heart:

Jag vi har nu provat med lite olika varianter. Känns dock som det var "nyhetens behag". Senaste dagarna vill hon inte alls äta själv och matningen funkar i 5-10 skedar sen känns det som hon tröttnar :? gnäller, vrider sig, puttar bort skeden, gnuggar i ansiktet, ja allt utom att öppna munnen och äta.... Det är då mellan 3,5-4 timmar mellan målen och när vi börjar mata gapar hon ivrigt, men som sagt, det är kortvarigt.

Härom kvällen blev maken så trött på detta gnäll att ha slog på datorn med en musikvideo på och ställde framför henne. Då var det bara att sleva in :shock: kändes som det inte fanns en botten!

Idag på lunchen blev det samma klagovisa igen, då testade jag samma sak :oops: och hon åt och åt...

Nu till min fundering... gräver vi vår egen grav genom att göra såhär? Anser inte man ska äta framför tv/dator men som läget är nu så känns det som det är det enda som funkar... Alternativet ett ärannars att ge mat tills hon tröttnar och sen fylla på med välling, men det har vi inte behövt göra på över en månad så det känns lite som ett steg bakåt att börja med det igen :?
Alternativ två är att ge mat tills hon tröttnar och sen gå från bordet med resultatet att lunchvilan på 1,5 tim blir 45 min...

Kloka råd på detta? Vill ju så gärna att matstunden ska vara trevlig men just nu är det bara gnäll...

Kram
Dotter född 031203 kurad vid 3 månaders ålder

Dotter född 120404
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"