Kosttillskott - vad "ska" man ge?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Kosttillskott - vad "ska" man ge?

Inlägg av Irmasmamma »

Nu startar jag ännu en tråd här! :)

Har surfat runt en hel del nu och börjat inse att vi kanske bör se över vad vi ger och inte ger till vår lilla skrutt.

D-droppar från Apoteket = dåligt, eller hur?
Vad ge istället? Hur mycket till en halvåring?

Andra vitamin-/mineraltillskott? I vilken form?

Sempers magdroppar ger vi i nuläget. Bör man ge Lactiplus istället? Eller är det för tidigt?

Andra ovärderliga kosttips?! Nu har ni chansen.... :wink:
Vi vill mycket men kan för lite. :shock:

Hjälp mottages tacksamt! :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kosttillskott - vad "ska" man ge?

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Det skall finnas någon d-vitamin som är bättre än apotekets D-vitamin, men jag minns och vet inte hur den är.

MEN, jag hade höjt dosen på d-vitamin till 10 droppar. När barnet är större 10 på vintern och 5 på sommaren om barnet får sol på sig.

Sempers magdroppar är bra i början , men de bacillerna jobbar bara på magen (som acidofilus) Medans Lactiplus och andra sorter jobbar i hela magen och tarmen (typ acidofilus och bifidus ihop) 70% av immunförsvaret sker i tjocktarmen, så att ha rätt baciller i tjocktarmen är ju kanon. Men kanske hade jag gått över till Lactiplus runt året. Men visst jag började tidigare.

Sen omega-3. Det finns Eye-q baby att tillgå från typ England, minns inte men tror det är från i alla fall 6 mån. Vanlig ersättning och BM innehåller annars omega-3 det är därför mammans hjärna krymper med 5% vid amning. Så däför bör mamman äta MASSA omega-3 vid graviditet och amning anser jag.

Mor-EPA som är KANON jättebra ges från 8 mån om jag minns rätt. Stick hål på kapseln och ge. Gjorde jag.

Om man gör hemgjord gröt, håll koll på järnintaget. Kanske tillsätta lite paltbröd eller så i gröten. Annars innehåller industriprodukterna extra järn.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Kosttillskott - vad "ska" man ge?

Inlägg av Irmasmamma »

Tack så mycket! Här ska handlas! :D

Råkade jag lägga den här tråden fel eller gjorde du om den till ett anslag, TorsMamma? :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kosttillskott - vad "ska" man ge?

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

jag gjorde om den till anslag. Tycker den är viktigt. :wink:

Ang. D-vitamin hittade jag detta. Kanske tål att sökas på.
Dunmedics BHA-fria D-droppar
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Kosttillskott - vad "ska" man ge?

Inlägg av Irmasmamma »

Aha, då förstår jag! :D Ja, viktig var ordet!

Tack för tipset om D-dropparna. Ska kolla in dem.

Andra är supervälkomna att fylla på den här tråden med tips eller berätta hur ni gör hemma!

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Ladybird
Inlägg: 98
Blev medlem: ons 07 sep 2011, 12:34

Re: Kosttillskott - vad "ska" man ge?

Inlägg av Ladybird »

Hej!

Här köper jag mina Dunmedic D-droppar:
http://www.bodystore.com/3/sv/artiklar/ ... ppar-25-ml

Min pojke får 12-13 droppar per dag. 1000 IE rekommenderar Kostdoktorn för barn, se http://www.kostdoktorn.se/d-vitamin/

Han får också ca 1 tsk Omega 3 (Eskimo Kids) per dag. Den är flytande med tuttifruttismak, så jag brukar blanda den i en efterrätt. Han ammas inte längre och han äter ingen ersättning, så därför ger jag honom Omega 3 på sidan om. Han äter fiskbullar minst en gång om dagen också.

Semper magdroppar får han också varje dag, 5 droppar. Lactiplus låter ju dock bättre, så jag ska undersöka det istället.

I övrigt: Gröt och välling äter han inte, varken hemmagjord eller köpt. Jag vill undvika spannmål helst till 28 månaders ålder. Dock får han blodpudding en gång varje dag för järnets skull, och den innehåller lite rågmjöl, men det får jag ta om han ska få i sig järn.
Håkan, född 18 oktober 2011
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Kosttillskott - vad "ska" man ge?

Inlägg av Irmasmamma »

Tack Ladybird!

Får jag fråga varför ni undviker spannmål fram till 28 mån? Alltid intressant att höra olika råd och rön.....
Och hur serverar du blodpuddingen? (frågade just dig det i en annan tråd också :D ) Mosad och blandat med nåt (isf vad?) eller i bitar som liten får plocka i sig?

Och ger du vanliga fiskbullar med salt i?

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Ladybird
Inlägg: 98
Blev medlem: ons 07 sep 2011, 12:34

Re: Kosttillskott - vad "ska" man ge?

Inlägg av Ladybird »

Irmasmamma skrev:Får jag fråga varför ni undviker spannmål fram till 28 mån? Alltid intressant att höra olika råd och rön.....
På Weston A Price Foundations sida http://www.westonaprice.org/childrens-h ... owing-baby står att det tar ca 28 månader, när molarerna är fullt utvecklade, innan amylaset (enzymet som bryter ner kolhydrater) fungerar fullt ut. Spannmål och bröd är mycket svårt för barn att smälta och bör därför vara de sist introducerade livsmedlen. Läs fjärde stycket under rubriken "After (or with) the breast or bottle". Vi äter lchf här hemma sedan mer än fem år, och jag vet hur mycket bättre jag mår utan spannmål, så därför har jag ingen panik att introducera det.
Irmasmamma skrev:Och hur serverar du blodpuddingen? (frågade just dig det i en annan tråd också ) Mosad och blandat med nåt (isf vad?) eller i bitar som liten får plocka i sig?


Jag kokar upp en skiva i vatten blandat med lite grädde. Sen mosar jag den med ca 1 tsk osaltat smör och 1 tsk messmör (för magens och järnets skull). Man behöver tillsätta lite av kokspadet för annars blir det för kletigt. Jag tar hellre grädde+vatten än mjölk eftersom grädde innehåller mindre kalcium än mjölk, och kalcium hämmar järnupptaget. Vill man järnboosta extra kan man ju servera nån c-vitaminrik dryck till. Han är för liten för plockbitar än, men så fort han kan plocka ska han få det också.
Irmasmamma skrev:Och ger du vanliga fiskbullar med salt i?


Ja, jag köper faktiskt Abbas fiskbullar i buljong, men jag sköljer dem i vatten innan jag mosar dem med stavmixern. Jag serverar med morots- eller palsternacksmos för det mesta. Och extra smör i allt. :D

Jag är inte rädd för lite salt i maten heller, men det ska helst vara oraffinerat salt. Jag köper havssalt och tillsätter lite i grönsakskoket. Salt behövs för både matsmältningssystemet och hjärnans utveckling (källa Nina Plancks bok Real food for mother and baby).

Ja, det är så vi gör. Om det är rätt eller inte, vet jag inte, men det känns rätt för oss. Om lilleman växer så det knakar, och han är pigg och glad och utvecklas helt i sin ordning! :D
Håkan, född 18 oktober 2011
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kosttillskott - vad "ska" man ge?

Inlägg av TorsMamma »

Hej och tack snälla för att du fyller på.

Vill dock bara reda ut en gammal tro som inte visat sig vara sann.
och kalcium hämmar järnupptaget. Vill man järnboosta extra kan man ju servera nån c-vitaminrik dryck till.
Calcium hämmar inte järnupptaget, det är en skröna. Dock gynnar c-vitamin järnupptaget så lite jucie eller annan c-vitamin dryck rekommenderas. Jag tar c-vitamin brus. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Ladybird
Inlägg: 98
Blev medlem: ons 07 sep 2011, 12:34

Re: Kosttillskott - vad "ska" man ge?

Inlägg av Ladybird »

TorsMamma skrev:Calcium hämmar inte järnupptaget, det är en skröna
Ok, så mycket enklare! :D Då behöver man inte tänka på när man ska ha mjölk eller inte i eller till maten!
Håkan, född 18 oktober 2011
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kosttillskott - vad "ska" man ge?

Inlägg av TorsMamma »

Ladybird skrev:
TorsMamma skrev:Calcium hämmar inte järnupptaget, det är en skröna
Ok, så mycket enklare! :D Då behöver man inte tänka på när man ska ha mjölk eller inte i eller till maten!

Visst är det skönt! :thumbsup:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Kosttillskott - vad "ska" man ge?

Inlägg av Irmasmamma »

Tack igen, Ladybird och TorsMamma! :D

Det här med salt var nytt för mig.....intressant att det alltså behövs..... Varför i hela världen denna nolltolerans av salt i rekommendationerna BVC ger? Fast jag har ju aldrig lyssnat på BVC tidigare iofs, så varför skulle jag göra det nu? :P

Finns det någon speciell anledning till att du ger just fiskbullar istället för vanlig kokt fisk, Ladybird? Eller är det för att det är enklare? Tänker att kokt fisk borde vara "renare"?

Det här med spannmål var också en nyhet....en ganska otrevlig sådan eftersom havregrynsgröt är stort här hemma. :shock: Vete och råg håller vi dock nere.
Räknas även bovete, hirs m.m till spannmål?

Frågvis är jag 8) Man vill ju passa på när man har med så kunnigt folk att göra! =D>

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kosttillskott - vad "ska" man ge?

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Vad jag förstår så är inte njurarna tillräckligt utvecklade för att kunna hantera ett överskott av salt så man är försiktig med salt i kosten för små barn. Men självklart behöver de pyttelite salt för kroppen.

Bovete, hirs är väl örter och inte spannmål vad jag vet. I alla fall bovete. Quinoa borde funka, potatis och alla rotfrukter. Dock vill man vara lite försiktig med färskpotatis. Men sötpotatis har mycket näringsämnen. En av de mest näringsrika grönsakerna man kan äta.

Och jag håller med ÄGG! om barnet tål det, supernyttigt. Den mest nyttiga livsmedlet vi har i perfekt förpackning. MIn son tålde det först runt året.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Kosttillskott - vad "ska" man ge?

Inlägg av Irmasmamma »

Underbart, tack. :D

Ägg(gula) har vi inte testat än, men det är nog dags snart. Får väl backa om det inte tåls. Bästa äggreceptet? (Gärna något icke-flytande......har en tös som utöver fast föda endast går med på vatten i pipmugg :roll: )

Sötpotatis har jag hoppat för att jag inte hittar det ekologiskt i någon affär nära mig. Men jag kanske ska beställa från nätet.....bara så DYRT! :shock:
Hittade ekologiska nudlar gjorda på sötpotatismjöl och bovetemjöl. Det kanske vore något?! Någon som provat? Eller är det alltid bättre med färsk?

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kosttillskott - vad "ska" man ge?

Inlägg av TorsMamma »

Omelett typ som du bakar i vattenbad i ugnen då blir det kanon bra stavar man kan ¨hålla i handen. LIte grädde och örter kan man ha i samt framöver sen ha i lite fisk. Mumsigt värre.

Inte hört om nudlarna förr, kanon ju!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"