Kosttillskott - vad "ska" man ge?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Kosttillskott - vad "ska" man ge?

Inlägg av Irmasmamma »

TorsMamma skrev:Omelett typ som du bakar i vattenbad i ugnen då blir det kanon bra stavar man kan ¨hålla i handen. LIte grädde och örter kan man ha i samt framöver sen ha i lite fisk. Mumsigt värre.
MUMS!! :P

:heart:

Ps. Är fisk något man ska vänta med!?! Har just introducerat det.... :shock:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Ladybird
Inlägg: 98
Blev medlem: ons 07 sep 2011, 12:34

Re: Kosttillskott - vad "ska" man ge?

Inlägg av Ladybird »

:arrow: Angående fiskbullar - det är bekvämt, bara. Innehåller faktiskt inte nån skit heller, vad jag kan se. Man jag ger honom vanlig fisk också. Inkokt lax gör jag rätt ofta, det är så enkelt: Koka upp nån liter vatten. Salta, peppra och slå i en skvätt pressad citron eller vinäger. Ta av kastrullen från plattan och lägg i laxen och låt stå så i 10 minuter. Godaste fisken, det älskar jag själv!

:arrow: Angående bovete och hirs - bovete är en ört, hirs är ett av de äldsta spannmålen, men det är glutenfritt. Jag har provat att göra hirsgröt några gånger, men han kräks av det. Annars hade jag nog gett det som omväxling. Det är mest gluten jag vill undvika, det är värst.
Håkan, född 18 oktober 2011
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Kosttillskott - vad "ska" man ge?

Inlägg av Irmasmamma »

Har fortf inte lyckats köpa Omega3 än. Är eye-q eller eskimo kids bäst? Båda verkar ju vara från 12 mån egentligen. Hur har ni andra gjort med mindre bebbar?
Jag ammar ju fortfarande lite grann, men kan inte påstå att jag äter så mkt Omega3 själv :oops: Var noga under graviditeten men sen har det visst glömts bort....... Ska skärpa mig! Vilket är bästa Omega3-tillskottet för vuxna tycker ni?

Förresten, LadyBird, brukar du ge laxbullar också eller bara "vanliga"? Det är väl mest laxen som innehåller Omega3 egentligen?

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kosttillskott - vad "ska" man ge?

Inlägg av TorsMamma »

Jag anser att man vill ha så HÖG omega-3 halt som möjligt.

Eye-Q baby är från 6 mån och finns att köpa från Equazeen i UK. Jag är inte så pro Eskimo kids, för låg Omega halt och sen har de D-vitamin i, vilket iofs inte är ett problem längre. :wink:

Sen finns min favvo Mor-EPA från 8 mån. Vill man komma undan billigare så kollar man hur mycket Omega-3 det är i typ Mor-EPA och sen köper man vuxenkapslar och sticker hål på och klämmer ut på sked. Det gjorde jag.

Det är mängden EPA man är ute efter som redovisas.

Tror jag tog 1000mg omega-3 på en sked till min son när han var runt året.

Omega-6 finns i Eye-Q men det får man i vanlig solrosolja och annan olja så det tycker inte jag att man vill betala för direkt. Men det är jag det. Vissa behöver lite mera omega-6 men det är oftast ovanligt.

ÄT SJÄLV!!! är mitt hetaste råd!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Kosttillskott - vad "ska" man ge?

Inlägg av Irmasmamma »

Tack än en gång, TorsMamma, för att du tar dig tid!! :heart:
TorsMamma skrev:
Sen finns min favvo Mor-EPA från 8 mån. Vill man komma undan billigare så kollar man hur mycket Omega-3 det är i typ Mor-EPA och sen köper man vuxenkapslar och sticker hål på och klämmer ut på sked. Det gjorde jag.
Ok....fattar inte riktigt.... Då måste man ge rätt mängd från vuxenkapseln eller, och sen spara resten?? Eller varför skulle det bli billigare? :-k
TorsMamma skrev: ÄT SJÄLV!!! är mitt hetaste råd!
Jag ska genast börja!! :oops: Pikasol, är det vettigt? Eller ska det vara finare grejer här också? :wink:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Kosttillskott - vad "ska" man ge?

Inlägg av Irmasmamma »

En fråga till: Min lilla har slutat gilla gröt.... :o Så jag brukar ge äggröra till mellis istället, gulan innehåller ju så mkt järn. Kan man ge så mycket som två äggulor om dagen i längden?

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kosttillskott - vad "ska" man ge?

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag äter Picasol forte själv och ger även det till sonen.

Ok, en jämförelse!

Mor-EPA, Mor-EPA har även jättenattljus olja, det är kanon!

Man tar 2 kapslar/dag och då är det 482 mg EPA och 66 mg DHA, totalt 650 mg Omega-3 fettsyror. (står på paketet)

Picasol forte (som är stark) har - 1 kapsel, 640 Omega-3 fettsyror varav EPA och DHA är 540 samt E-vitamin.

Så som du ser är skillnaderna inte så stora att man faktiskt måste oroa sig tycker jag.

Men så tänker jag.

Jag hade inga restrektioner på antal ägg för min son. Men ge även vitan så får du lite mera proteiner. Även om gulan är den nyttiga. 2 ägg är nog inga problem. Speciellt om du inte ger förstärkta livsmedel som välling och gröt.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Ladybird
Inlägg: 98
Blev medlem: ons 07 sep 2011, 12:34

Re: Kosttillskott - vad "ska" man ge?

Inlägg av Ladybird »

TorsMamma skrev:Jag anser att man vill ha så HÖG omega-3 halt som möjligt.Eye-Q baby är från 6 mån och finns att köpa från Equazeen i UK. Jag är inte så pro Eskimo kids, för låg Omega halt och sen har de D-vitamin i, vilket iofs inte är ett problem längre.
Det är just på grund av att jag inte vill gå efter halten av omega 3 som jag väljer Eskimo Kids. För mig är det viktigare att oljan inte är högkoncentrerad/uppkoncentrerad. Detta är vad jag har läst på sidan (och undersökt vidare sen) http://www.perfekthalsa.se/omega-3/hogk ... -nej-tack/:

"Det innebär att man helt enkelt har tagit fiskolja och reducerat en del ämnen till förmån för mer omega-3 fettsyrorna EPA och DHA. Det finns fiskoljor som har upp till 60-70 % omega-3 fettsyror medan det i en naturlig fiskolja alltid är max 38 % eftersom fisk aldrig har mer än den mängden omega-3 i sitt fett. /---/ Omega-3 fettsyrorna EPA och DHA är långkedjiga fleromättade fetter vilka är mycket reaktiva, dvs de reagerar snabbt på syre, ljus och värme vilket leder till att de härsknar. Härsket fett är extremt ohälsosamt, verkligen extremt ohälsosamt eftersom de bildar mycket fria radikaler i kroppen. Givetvis ska fiskoljor inte innehålla miljögifter men många omega-3-varumärken är relativt bra när det gäller just reduktion av miljögifter så just den frågan är inte ett huvudsakligt problem även om just Eskimo-3 även utmärker som extremt ren. Det samma kan dock inte sägas om härskningsrisken. Även om de flesta varumärkena kan visa laboratorietester på att de inte har en härsken fiskolja och att den innehåller extra E-vitamin, är Eskimo-3 det enda märke som kan visa på stabilitet över tid. Det är ju en sak att fiskoljan är stabil direkt efter pressning och en helt annan sak hur den mår efter en tid på hyllan i kosttillskottsbutiken eller efter en tid hemma hos dig. Uppkoncentrerade fiskoljor riskerar att härskna betydligt lättare än fiskoljor med normal koncentration. Eskimo-3 är mellan 5-50 gånger mer stabil över tid än konkurrenterna. Deras hemlighet är bland annat Pufanox. I all omega-3 framställning reduceras fiskoljans naturliga antioxidanter men Eskimo-3 har funnit ett system att återföra dem till fiskoljan i slutet av processen (många tillverkare har försökt att kopiera processen men ingen har lyckats hittills vad jag vet). Pufanox är en patenterad antioxidantmix som ska se till att fiskoljan blir stabil."

Jag har själv ätit Pharbios Omega 3 Forte under graviditeten och ända fram tills nu då jag har bytt till Eskimo 3 Pure av ovan nämnda anledning. Ammar man tycker jag också att det är bäst och enklast att äta omega 3 själv. Det är ju för att jag inte gör det som jag ger sonen omega 3. Och jag ger honom fast han inte är ett år än. Han har fått det sen fyra-fem månaders ålder.

Jag ger både vanliga fiskbullar och laxbullar. Och vanlig lax. Äggula ska jag testa igen nu snart. Han tålde det inte så bra tidigare, men nu har det ju gått några månader. Jag har inga restriktioner på antalet äggulor per dag. Jag anser att de är den mest perfekta maten: innehåller allt utom c-vitamin.

Så gör jag. :)
Håkan, född 18 oktober 2011
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Kosttillskott - vad "ska" man ge?

Inlägg av Irmasmamma »

Tack än en gång! :heart:

Intressant det där med Omega 3-halten... Och usch för härsket fett! :shock: Efter den läsningen vågar man ju knappast ge annat än Eskimo-kids...!
Ger du en mindre dos eftersom Håkan är yngre än ett, eller kör du på en hel kapsel? Själv ammar jag ju bara lite symboliskt morgon och kväll, så det känns knappast som om det skulle täcka upp hela lillans Omega 3-behov...
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Kosttillskott - vad "ska" man ge?

Inlägg av Bellan »

Hej!

Väldigt intressant läsning :D.
Sempers magdroppar är bra i början , men de bacillerna jobbar bara på magen (som acidofilus) Medans Lactiplus och andra sorter jobbar i hela magen och tarmen (typ acidofilus och bifidus ihop) 70% av immunförsvaret sker i tjocktarmen, så att ha rätt baciller i tjocktarmen är ju kanon. Men kanske hade jag gått över till Lactiplus runt året. Men visst jag började tidigare.
Menas det att man ska ge både semper magdroppar plus något för tarmen? Eller går det att hitta något som innehåller bådeoch? Vilken sort/märke köper ni andra?

/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kosttillskott - vad "ska" man ge?

Inlägg av TorsMamma »

Lactiplus har för både mage och tarmar vad jag förstår. Så bara Lactiplus räcker gott i min värld. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Ladybird
Inlägg: 98
Blev medlem: ons 07 sep 2011, 12:34

Re: Kosttillskott - vad "ska" man ge?

Inlägg av Ladybird »

Irmasmamma skrev:Ger du en mindre dos eftersom Håkan är yngre än ett, eller kör du på en hel kapsel? Själv ammar jag ju bara lite symboliskt morgon och kväll, så det känns knappast som om det skulle täcka upp hela lillans Omega 3-behov...
Eskimo-3 Kids är flytande (med en stark tuttifruttismak), så jag brukar blanda i ca 1 tsk i hans efterrätt nån gång under dagen. Jag tar risken att ge honom full dos fast han är under ett år. Jag kan inte se vad det skulle vara för fara med det, det är ju bara fiskolja. Glömmer jag å andra sidan att ge honom nån dag så är inte det hela världen heller, anser jag. :D
Håkan, född 18 oktober 2011
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kosttillskott - vad "ska" man ge?

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

jag vill bara säga "faran" är ett par saker man bör ha i åtanke. Jag har det, och är beredd på att behöva förklara mig för vården.

BLodet koagulerar sämre och långsammare med mycket omega-3, när jag fick akut kejsarsnitt så blödde jag mer än de någonsin varit med om vid kejsarsnitt och fick lägga blodstillande väv i mitt sår tack vare just omega-3.

Min son blöder mera när han slår sig än många andra, han får lite lättare blåmärken, men inte mycket. Men det är viktigt att man förstår detta och dess verkningar tycker jag.

Vid stor olycka bör man meddela ambulans, dagis och sjukvård för just blödningsrisken om man kör med STORA doser Omega-3.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Ladybird
Inlägg: 98
Blev medlem: ons 07 sep 2011, 12:34

Re: Kosttillskott - vad "ska" man ge?

Inlägg av Ladybird »

TorsMamma skrev:BLodet koagulerar sämre och långsammare med mycket omega-3
Stämmer bra, jag tog en paus med Omega 3 ca tre veckor innan förlossning just pga blödningsrisken. Jag är en "lättflytande" typ ändå, utan fiskolja. :D

TorsMamma skrev:Vid stor olycka bör man meddela ambulans, dagis och sjukvård för just blödningsrisken om man kör med STORA doser Omega-3.
Frågan är: vad är stora doser? 1 tsk för barn (över 1 år) är ju rekommenderat? Hur mycket ger du din pojke, TorsMamma?
Håkan, född 18 oktober 2011
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kosttillskott - vad "ska" man ge?

Inlägg av TorsMamma »

Jag gav och ger fortfarande 1000mg/dag.

På det blöder han lite lättare men inte tillräckligt för att oroa sig.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"