Hemmagjord gröt

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Hemmagjord gröt

Inlägg av Irmasmamma »

Tack igen! :heart:
Allt, ALLT kan man lära sig här på forumet!! :D :heart: :heart: :D
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
katten_maja
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 20 sep 2012, 17:09

Re: Hemmagjord gröt

Inlägg av katten_maja »

Läste hela tråden nu, så bra med alla tips :D Det är ju mitt första barn så jag vill bara lära mig mer o mer. Allt är nytt! När började ni ge gröt till era barn? Ska jag mixa grynen när jag introducerar gröten så den blir lättare att bryta ner för magen? hur länge ska man isåfall mixa grynen? tills lilla har fått tänder? :?:
Mamma till Juni född 2012-07-15
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Hemmagjord gröt

Inlägg av Irmasmamma »

Ja, visst är det roligt med allt nytt som finns att lära om mat!! :D

Vi började med (hemmagjord) gröt vid fyra månader, men jag vet folk som börjat tidigare också.
Det kan absolut vara bra att mixa grynen till en början, men efter ett tag orkade jag inte det och insåg rätt snabbt att även hela havregryn blir rätt mjuka och söndriga om de får koka tillräckligt länge! Hirs- och boveteflingor samma sak.

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
katten_maja
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 20 sep 2012, 17:09

Re: Hemmagjord gröt

Inlägg av katten_maja »

Tack! Längtar tills hon får smaka på mat!! :D
Mamma till Juni född 2012-07-15
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Hemmagjord gröt

Inlägg av Manfred10 »

Jag har också en variant på gröt.
Jag mixar inte mina havregryn men kokar den ganska hårt och rörrejält så blir gröten slät och len. Bättre att koka i kastrull för i micron bildas inte den kletiga stärkelsen.

När gröten är klar rör jag i fett, smör eller kokosfett samt ett ägg. Rör hela tiden så att inte ägget koagulerar ojämnt. Blir en toppengröt, severa med mosad banan och/eller ev mos av aprikoser. De behöver inte kokas. Jag blötlägger saltåkvarns osvavlade aprikoser över natten och sedan mixar jag dem med stavmixer.

Lägger jag i bär försöker jag också göra det mot slutet, undvika att koka med för att bevara så mycket som möjligt av näringsämnena.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"