Rrrrrrrrrrrrr

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Mamma till 2
Inlägg: 67
Blev medlem: tis 09 feb 2010, 14:14

Rrrrrrrrrrrrr

Inlägg av Mamma till 2 »

Hej!
Nu var det länge sedan, men det är ju för att allt varit sâ bra!! :D

Ny âlder, nya utmaningar!
Den här gângen sprâket. Vet inte om den hâr trâden ska in pâ utlandsforumet, kakelforum eller här....flytta gärna rätt.

Min prins är nu 3,5. Pratar helt flytande franska och är glad och harmonisk. Svenskan börjar nu äntligen komma helt naturligt och jag hoppas pâ att han blir lika 2-sprâkig som sin syster, nu 12.

Men.....svenska "R" är inte som franska!
Alla "R" förvandlas till "L" när han ger sig pâ svenskan.
Mycket sött och gulligt, men dock talfel.
Att rätta honom är det inte tal om! [-X Skulle detta ske blir han mycket förnärmad och stâr pâ sig att han visst sagt rätt.
Öva med att bliarna lâter rrrrrrrrrrrrr funkar inte heller för det blir ju bara LLLLLLLLLL :lol:

Nâgon som har bra tips?
Gulligt talfel vid 3,5 men inte vid 25 kanske!

Mamma till 2
Prinsessan juli 99, okurad
Prinsen maj 08, nykurad
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Rrrrrrrrrrrrr

Inlägg av TorsMamma »

Oj, jättesvår fråga.

Min son är ju 2 språkig och säger free istället för three. Nu när han är 5 så tycker han faktiskt om att man övar lite under roliga former. Så vi ändrade "osså" till "också" på 2 dagar.

Så jag tror liksom att allt har sin tid. Var noga med att uttala rätt för honom och öva lite mera intensivt när han själv frågar och tar emot detta bättre.

Min son börjar nu vid 5 att självmant ändra språk till mig och vilja prata amerikanska. Så då är det ju lättare, tänker jag.

Tar gärna emot fler erfarenheter.

småtips. Visa filmer på svenska, läs böcker på svenska. Det kommer man långt på.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Mamma till 2
Inlägg: 67
Blev medlem: tis 09 feb 2010, 14:14

Re: Rrrrrrrrrrrrr

Inlägg av Mamma till 2 »

Hej Torsmamma och tack för supersnabbt svar!!

Jodâ! Svenska filmer och skivor för fullt, och svenska som talsprâk tillsammans sâ ofta vi kan. Precis som med prinsessan släppte det helt plötsligt en dag och det började rulla pâ! Det är bara det här med "R".

Ibland kan ju även enbart svensktalande barn ha svârt med "S" eller "R", sâ jag hoppas att det finns enkla knep att ta till.
Ok, just tâlamod âr inte min starka sida men man ska kanske bara vänta och se om det faller pâ plats?

Mamma till 2
Prinsessan juli 99, okurad
Prinsen maj 08, nykurad
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Rrrrrrrrrrrrr

Inlägg av SusanD »

Hej,

jag har för mig att just bokstaven R är den som kommer sist i kunskapen om hur bokstäver låter. Den kan komma rätt så sent som vid sju års ålder utan att det är något att förfasa sig över.

Vår Sigge har haft svårt att säga S och F, vilket aldrig har bekymrat honom men nu när han går hos en talpedagog så är han överlycklig över att ha hittat sitt S. Äntligen kan han säga Sigge istället för Titse som ingen fattar vad det betyder. Nu vid fyra år fyllda är han full av entusiasm över att hitta rätt ljud och sätta dem på rätt plats. Han tar själv fram sitt S-memory som han fått av talpedagogen och vill att hela familjen ska spela det.

Så jag tror att du kan vara helt lugn än så länge, se tiden an och upprepa orden han säger så som de ska låta men rätta inte.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Mamma till 2
Inlägg: 67
Blev medlem: tis 09 feb 2010, 14:14

Re: Rrrrrrrrrrrrr

Inlägg av Mamma till 2 »

Jag är imponerad!!! =D> =D>
Tack för info!

Ok, jag avvaktar. Kanske tar jag kontakt med en talpedagog ngn sommar i framtiden om alla RRRRRRRRRR fortsätter att vara LLLLLLLLLLLLLL.

Men det ÄR gulligt ett tag till:
"mamma, det äl loligt att splinga" :heart:

Tack igen TorsMamma och SusanD!

Mamma till 2
Prinsessan juli 99, okurad
Prinsen maj 08, nykurad
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Rrrrrrrrrrrrr

Inlägg av TorsMamma »

:thumbsup: :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Re: Rrrrrrrrrrrrr

Inlägg av chokladkaninen »

Hej! :D

Min 4,5-åring är också tvåspråkig svenska/franska och talar båda språken bra. MEN, hon har också svårt med r:en på svenska och de blir gärna till L, precis som hos er. Eftersom vi bor i Sverige och hon går på dagis på svenska har jag inte oroat mig särskilt mycket för det ännu, utan bara tänkt mig att det nog ger sig naturligt med tiden. Är svenska "andraspråket" som hos er kan jag ju förstå om du tänker dig att det kommer att kräva nån särskild insats att trassla upp R och L men jag har faktiskt inte tänkt så ännu. :wink: Och hon gör framsteg - för ett tag sedan förstod hon inte att franska faster Marianne och svenska dagisfröken "Majanne" hette likadant.... men det gör hon nu. Och man hör också skillnad på Maja och Maria nu vilket man inte kunde göra tidigare.

Jag har nog också tänkt mig att svårigheten med R kommer av att jag själv är smålänning - man får lyssna rätt noga för att höra 'tomrummen' där r:en borde vara når jag pratar. :oops: Men allt eftersom hon får andra språkliga referenser borde det inflytandet avta, tänker jag. :D

Min dotter har lite svårt med g och h ibland också - jag antar att det är för att h så ofta är stumt på franska, så på svenska känns det som att hon trycker in några extra h här och var - men jag vill minnas att min fransktalande make också gjorde så när han började prata svenska! :lol: T ex åla blev håla osv. Dottern säger ofta "hissa" istället för "gissa" och det har jag faktiskt rättat ibland :shock: men då är det för att jag verkligen får känslan av att hon testar och vill veta om det är rätt eller fel. Men hon är ju lite äldre än din pojk.
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Krisse
Inlägg: 507
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 11:51
Ort: Södermanland

Re: Rrrrrrrrrrrrr

Inlägg av Krisse »

Hej!

Ville bara berätta att jag själv inte kunde säga R förrän jag var 7 år. :roll:
Jag är inte 2 språkig utan talade bara svenska som liten.

En dag vaknade jag dock upp och kunde säga R :D

Man kan säkert träna för att lära sig säga det tidigare, jag vet att jag var till talpedagog en gång men jag gillade inte henne så jag vägrade att säga ett ljud. Men talpedagoger nu är säkert mycket bättre än dom var på 70-talet.

Lycka till
Emmy 080212
Rasmus 091223
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Rrrrrrrrrrrrr

Inlägg av Sarisparis »

:D Den här trâden var precis vad jag behövde läsa idag! :P Tack!

Nu har svenskan börjat blomma här hemma och det är fantastiskt. Men helt utan R. Däremot en hel massa L.

Nu ska jag helt lägga undan de funderingar jag började formulera om detta och helt enkelt bara njuta av att lyssna pâ mina tvâ smâ herrar.

:heart:
Mamma till 2
Inlägg: 67
Blev medlem: tis 09 feb 2010, 14:14

Re: Rrrrrrrrrrrrr

Inlägg av Mamma till 2 »

Oj! Här har det kommit in massor med svar som jag missat....SORRY!

Känner mig lättad sen sist. Inser att det tydligen bara är ytterliggare en "fas".
Vi skrattar tillsammans ât vissa ord som ibland blir helt konstiga/tokiga, men oftas uppmärksammans inte ens alla LLLLLLLLLLLLLLLL. Inte göra stor grej av saken!

Krisse: :lol: dâ finns det hopp....
Sarisparis: visste att svenskan skulle komma! När den väl är igâng är det fantastiskt hur barnen kan välja sprâk som de vill. Själv kämpar jag fortfarande...
Chokladkaninen: :thumbsup: Jag avvaktar och ser vad som händer.

Tack alla
Mamma till 2
Prinsessan juli 99, okurad
Prinsen maj 08, nykurad
Nimrah
Inlägg: 636
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 20:49
Ort: Uppsala/Malmö

Re: Rrrrrrrrrrrrr

Inlägg av Nimrah »

Jag hittade detta när jag letade lite snabbt. Inget att oroa sig för.! :D
Hej! Detta med r är en återkommande fråga här i spalten. Det beror ju naturligtvis på att många barn har svårt med det ljudet och det är oftast det sista ljudet vi brukar lära oss att uttala. För många barn kommer det inte före sju års ålder och er pojke kan ju i nuläget uttala ett r enskilt vilkat pekar på att det kommer att komma, därför behöver ni nog inte oroa er. Att bli retad på dagis är ju naturligtvis inget man som förälder vill att ens barn ska vara med om och jag hoppas att personalen där tar tag i det. Jag tycker att ni kan fortsätta med att göra r enskilt, se vem som kan hålla ut längst, se vad som händer när man formar läpparna på olika sätt samtidigt, lyssna om man kan göra mörka eller ljusa r mm mm. Lek helt enkelt med ljudet så att rörelsen får etableras i tungan. Sen kan ni jobba med att sätta ihop r med en vokal, ni håller ut r länge och "klistrar" sedan på en vokal ex rrrrooo. När r sedan ska komma in i ord är det enklast om det inte är omgivet av konsonanter som i tex bro, utan av vokaler som i rap. Grupper med konsonanter kan oftast vara lite krångliga att uttala nämligen. Lycka till! Maria, www.barnlogopeden.se
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"