Nya RÖN, smakisar från 4 mån!!!

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Nya RÖN, smakisar från 4 mån!!!

Inlägg av TorsMamma »

För er som undrar så är det nu godkänt med smakisar från 4 mån. Det har alltså inte något med att magen inte är mogen att göra, utan bara WHO knasiga rekommendationer.

Så mer mat åt folket!

http://www.dn.se/nyheter/sverige/bebis- ... t-tidigare
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Nya RÖN, smakisar från 4 mån!!!

Inlägg av Bellan »

:thumbsup: :thumbsup:
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
MonikaLi
Inlägg: 38
Blev medlem: sön 13 nov 2011, 21:44
Ort: Malmö

Re: Nya RÖN, smakisar från 4 mån!!!

Inlägg av MonikaLi »

WHO ja...
Min dotter på 3 månader har precis börjat med smakisar eftersom hon helt plötsligt vägrar ta både bröst och flarra. Andra smakomgången blev ett skrovmål! En hel knöl fick hon i sig. Verkar vara succé det där med mat för henne. Ska man berätta det på BVC?
Lilla humlan 110920
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Nya RÖN, smakisar från 4 mån!!!

Inlägg av TorsMamma »

Ja du, bra fråga. Har ni en bra relation? Annars kanske säga att ni kör med smakisar lite försiktigt av samma skäl. Jag säger att är man bara glad och mätt får det ske på nästan alla sätt. :mrgreen:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
MonikaLi
Inlägg: 38
Blev medlem: sön 13 nov 2011, 21:44
Ort: Malmö

Re: Nya RÖN, smakisar från 4 mån!!!

Inlägg av MonikaLi »

Som tur är har jag en stjärna till barnmorska. Hon blev bara glad att höra att maten funkar :)
Enligt Livsmedelsverket finns inga egentliga nackdelar, men inte heller några tydliga fördelar, med att börja smaka tidigt.
Nehe? Haha, I'm confused...
Lilla humlan 110920
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Nya RÖN, smakisar från 4 mån!!!

Inlägg av TorsMamma »

Härligt att alla är glada då.

De vill väl inte gå emot WHOs rekommendationer så de skriver lite så tänker jag. :roll:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
extradarkchocolate
Inlägg: 113
Blev medlem: lör 30 okt 2010, 19:38

Re: Nya RÖN, smakisar från 4 mån!!!

Inlägg av extradarkchocolate »

Det känns bättre att ge pure än industritillverkat pulver. För mig som inte ammar då. Det måste vara mer hälsosam näring i morot, palsternacka, pumpa osv?
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Nya RÖN, smakisar från 4 mån!!!

Inlägg av inger »

extradarkchocolate skrev:Det känns bättre att ge pure än industritillverkat pulver. För mig som inte ammar då. Det måste vara mer hälsosam näring i morot, palsternacka, pumpa osv?
Välling av bovetemjöl det finns recept i någon tråd här, som jag har jagat fram tidigare. Jag vill också varmt rekommendera boken Råsmart mat av Ulrika Hoffer. Den fanns inte när mina var små.
Som du säger är det bäst att undvika det industritillverkade.
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
mari
Inlägg: 188
Blev medlem: fre 13 jan 2006, 19:50
Ort: Västerås

Re: Nya RÖN, smakisar från 4 mån!!!

Inlägg av mari »

Ja får förnuftet tala ska man ju ge barnet mat när barnet verkar behöva det.
Mina behövde mat från 4 månader och från 5 månader var inte bröstet så intressant längre.
Amning är fenomenalt men ska inte bedrivas till varje pris.
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"