Solskyddskräm till barn

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Solskyddskräm till barn

Inlägg av Bellan »

Hej!
Nu är det snart sommar och då blir det mycket tid i solen (skuggan). Hittills har vi klarat oss med att sätta heltäckande kläder på vår lilla tjej som är 1 år men jag känner att jag behöver köpa någon solskyddskräm till henne nu, men vilken? Vad ska vi tänka på när vi ska köpa solkräm? Vilken sort kan du rekommendera :?:

Vet att det varit diskussioner om vilka solkärmer som fungerar och vilka som innehåller farliga ämnen. Men jag har inte koll :oops: Skulle bli jätte tacksam för lite hjälp [-o<

/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Re: Solskyddskräm till barn

Inlägg av Acnaib »

Hej Bellan!

Jag tycker helt klart att du ska köpa solskyddsmedel från "Forever Living Produkts". (Lite reklam nu, förlåt!) Den är så skonsam mot huden som någon solkräm kan bli, och dessutom innehåller den Aloe Vera (Riktig, stabiliserad - bara äkta bra!) som är fantastisk för kroppen! Den finns som Lotion och numera även som Spray. Den absorberar fort, blir inte kladdig och är väldigt vattenresistent!

PM:a mig om du vill ha mer info, eller vill veta hur du köper ;)

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Solskyddskräm till barn

Inlägg av TorsMamma »

Och jag säger att det viktigste är partikelfilter. Dessa krämer lägger sig "ovanpå" huden.

Medans solkrämer med andra filter åker in i huden, så det rekommenderas INTE! :twisted:

Tror jag såg en barn kräm på apoteket (minns inte 100%) men tror det var en ELW 30 SPF med partikelfilter. Kan vara värt att kolla upp...

Annars är ju jag en stor fan av "sunmates" solkläder då de har både långärmat och långbenta kläder, samt sjyssta mössor.

http://www.sunmate-shopen.se/

Tänk på att helst inte vara i solen mellan 11-15 då solen är som starkas. En liten parantes dock. Lite sol behövs för att bilda D-vitamin. Jag och min son skyddade oss så grymt mycket förra året att vi fick D-vitamin brist. Vi åkte utomlands en vecka och rådde bot på det, men man kan ju faktiskt vara naken i solen efter 15 tycker jag. En kort stund.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Solskyddskräm till barn

Inlägg av Bellan »

Hej :D
Tack för era råd [-o<
Jag har även hittat lite intressant info om solen, tänkte klistra in den här om det skulle vara någon som läser ;)

Skuggtestet: Är din skugga kortare än du själv, är solen stark. Är skuggan längre, är solen inte lika farlig.
En dag med vind på sjön eller på stranden kan kännas sval och skön. Att man har bränt sig märks först på kvällen och natten efteråt.
Vatten och sand reflekterar solljus och ökar strålningens effekt. Solstrålarna verkar även en bra bit under vattenytan, ca en halv meter - barn leker ofta på grunt vatten.
Torra kläder är bra solskydd, men våta kläder efter bad fungerar sämre.
(från: Growingpeople.se)

Jag kunde inte skuggtestet och visste inte om att blöta kläder gav mindre skydd :oops:

Eftersom det har regnat och regnat så har vi inte kommit oss för att köpa någon solskyddskräm än :wink:
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Stilla
Inlägg: 802
Blev medlem: tor 31 jul 2008, 16:00

Re: Solskyddskräm till barn

Inlägg av Stilla »

:D Sommar och sol! \:D/
Jag har en fråga om detta med partikelfilter. För några år sen rekommenderades såna solskyddsmedel till barn. Sen, för ett eller två år sen, var det helt plötsligt farligt, för partiklarna var i nanostorlek och det kunde vara farligt, eftersom nanopartiklar också ger sig in i huden, man visste helt enkelt för lite om hur det påverkar kroppen. De partikelfilter du nämner, Torsmamma, är det en annan sort? Eller har rönen ändrats igen (som vanligt :roll: :lol: ) ?
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Solskyddskräm till barn

Inlägg av TorsMamma »

Njae, de partikelfilter som man då hade var "zink" och de flesta av oss behöver zinket så jag anser det vara helt ofarligt. DOCK så är Zink bakteriedödande och man ansåg då att ha massor av människor/barn på badstranden kunde döda microlivet och fiskarna i havet. Och det var faktiskt den största anledningen till att man förbjöd Zink som partikelfilter.

Det finns inget som visar att någon tagit skada av Zink som solkräm och i USA har man användt detta i många årtionden utan problem. Vad den krämen innehåller som jag såg på apoteket hann jag tyvärr inte kolla. Men jag väljer partikelfilter framför solskyddsfaktor som de fakto tränger in i huden och orsakar mycket allergier. Så nej tack.

Men, så slår jag ju då ett slag för Sunmates kläder framför all kräm i världen. Min son är nästan alldrig smord och har haft deras kläder. Han får vara naken efter 15 på eftermiddagen för att få D-vitamin och lite sol på sig.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Solskyddskräm till barn

Inlägg av Bellan »

Hej!
Nu har jag varit till apoteket och köpt en solskyddskräm till tjejen. Men jag undrar över en sak som butiksbiträdet sa. Jag frågade hur det var med nanopartiklar i krämen (det var en sån som lägger sig utan på huden) och då sa hon att dom senaste uppgifterna apoteket fått är att det inte ska vara något nanopartiklar som går in huden eftersom partiklarna klibbar ihop i krämen som lägger sig utanpå huden :? Kan det här stämma? Eller var det bara ett försäljar trick?
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Solskyddskräm till barn

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Här kommer en jättebra länk ang. nanopartiklar osv...

Vad jag förstår så finns inga solkrämer utan "kemikaliska filter" också. :x :cry: :x :cry: :twisted: :cry:

Mitt hetaste råd efter sjyssta kläder, som jag fortfarande hävdar är det bästa och Sunmate har långärmat och långbent och overaller. Så skulle jag köpa solkräm med zinkoxid i från utlandet. Det är jag det. :D

Detta har jag tagit från en kompis inlägg på FB, hoppas hon förlåter mig. :oops:
Den här texten fick jag angående Avivirs solkräm för barn som vi använder och tycker är mycket bra:



AVIVIR ALOE VERA SOLSERIE - SVANENMÄRKT



Förra årets debatt angående solkrämer handlade om huruvida krämerna innehöll fullgott UVA och UVB skydd eller ej. Man kom fram till att de produkter som var EU-godkända uppfyllde kraven. Förra året uppfyllde endast ett fåtal produkter EUs krav.

I år har diskussionen handlat om nanopartiklar. Vi vill försöka förklara för er vad en nanopartikel och hur den kan påverka vår hud.



Nedanstående fakta om nanopartiklar i solkrämer är hämtad från Apotekets hemsida:



En nanopartikel är inte ett ämne utan det är ett storleksmått. Alla partiklar som ligger i spannet 1-100 nanometrar kallas vanligtvis för nanopartiklar. Som jämförelse så är ett hårstrå ca 50 000 nanometrar tjockt.

I de flesta solskydd finns titandioxid i nanostorlek – ett så kallat fysikaliskt skydd. Dock så klumpar dessa nanopartiklar ihop sig i solkrämen så att de bildar små kluster av nanopartiklar (med en storlek av 75-150 nanometrar) så att dessa blir så stora att de egentligen inte kan kallas för nanopartiklar. Genom att ha titandioxid i nanopartikelform så kan man smörja in kroppen med solkräm utan att man blir alldeles vit – krämen är helt vit från början – när man är insmord så syns inte titandioxiden men den skyddar huden effektivt från den skadliga strålningen. Om man skulle välja en solkräm som hade större titanpartiklar så skulle solskyddet bli mer som en pasta samt att solskyddet skulle bli sämre.



I solprodukter med fysikaliskt skydd så är det normalt sätt titandioxidpartiklar i nanostorlek – detta gäller för hela branschen. Det finns titandioxid i många produkter men det betyder inte att partiklarna är i nanostorlek. Titandioxid är även ett godkänt färgämne i livsmedel men då är det större partiklar eftersom man vill att den vita färgen skall framträda.



Den forskning och erfarenhet som finns idag pekar på att det inte finns någon risk att titandioxidpartiklar i nanostorlek tränger genom huden eller att de tas upp i magen. Det finns dock risker vid framtagning (malningen) av material till nanopartiklar då man skall undvika att andas in damm.

Nanopartiklar i solskydd har använts i över 25 år utan att det finns påvisade negativa aspekter.



Fakta om Avivir Aloe Vera solserie – Svanenmärkt



• Avivir solskyddsprodukter är godkända av EU och genomgått deras säkerhetstester.



• Avivir innehåller både fysikaliska och kemiska solfilter. Vårt fysikaliska filter heter titandioxid och vår kemiska solfilter heter Octocrylene och Butyl Methoxydibenzoylmethane.



• Avivir innehåller titandioxid av måttstorleken 100 nanometer. Dvs största möjliga storlek utan att tumma på ett fullgott solskydd.



För att klargöra missförstånd om solprodukter:

Enligt EUs lagstiftning får inga solprodukter utan kemiska filter säljas. En hundra procent ekologisk solkräm kan därför inte säljas lagligt i Sverige.

En solkräm som innehåller titandioxid i större storlek än nano gör huden helt vit och skyddar inte lika effektivt mot solen.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Solskyddskräm till barn

Inlägg av inger »

Inga råd men vill betona vikten av rent D vitamin tillskott året runt. Sen ska man vara försiktig vissa timmar också som det påpekas här. Men märkt att min för all del stora son blivit mindre känslig sen vi börjad e med D vitamin tillskott
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Solskyddskräm till barn

Inlägg av Bellan »

Hej!
Tack för informationen :) Jag tycker att det är så svårt, jag vet ju att bara för att det är godkänt av EU eller har någon annan godkänt-märkning så är det inte självklart att det är bra för kroppen :| Trist att det inte finns en lag på att kolla upp att alla ämnen är bra för kroppen och miljön.

Ska i alla fall hålla tjejen ur solen dom värsta timmarna på dagarna så mycket som möjligt så jag slipper ha på någon solkräm.

Tack för hjälpen!
/Bella :D
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Solskyddskräm till barn

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Fyller på denna tråden, nu har jag hittat en solkräm utan kemiska solfilter och utan nanopartiklar. Det är titanoxid vilket jag tycker är kanon.

Finns på min lokala hälsokost HälsoKraft.

Här är en länk så ni kan se hur den ser ut.

http://www.renskonhet.com/index.php?mai ... cts_id=711
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Solskyddskräm till barn

Inlägg av SaraMilana »

Jag har suttit och letat en stund efter någon vettig solkräm utan nanopartiklar och har också kommit fram till att solkrämen från Eco cosmetics verkar vara den som är minst dålig. Men titandioxid låter inte så mysigt enligt den här rapporten:
Titandioxid (Titanium Dioxide, CAS 13463-67-7)
Titandioxid kan vid exponering för solljus orsaka bildning av fria radikaler och därmed ge upphov till cellskador, till exempel DNA-skador. I nanoformat kan titandioxid vara cancerframkallande för människa och ha antimikrobiella effekter.
:?
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Solskyddskräm till barn

Inlägg av TorsMamma »

Det är den enda vettiga jag har hittat. FIck jag välja skulle jag fortfarande kört med Zinkoxid jag. Men så diggar jag zink! :P
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"