På tå

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Mamma till 2
Inlägg: 67
Blev medlem: tis 09 feb 2010, 14:14

På tå

Inlägg av Mamma till 2 »

Hej igen alla hjälpsamma!

Varför går min 2,5-åring om inte alltid så ofta på tå?
Inne som ute, barfota eller med skor. Trippar och skuttar på tå! GLAD!!!!

Har hört olika saker som:
-"varning dessa barn har har inlärnings-svärigheter". Tycker inte detta stämmer eftersom han hittills är tidig i motorik och tal....
-"varning hälsenan blir förkortad". Är detta sant och i så fall vad ska jag göra?

Har ni erfarenheter?

Mvh
Mamma till 2
Prinsessan juli 99, okurad
Prinsen maj 08, nykurad
Mamma till 2
Inlägg: 67
Blev medlem: tis 09 feb 2010, 14:14

Inlägg av Mamma till 2 »

Oj! "svårigheter" menade jag ju! :lol:
Prinsessan juli 99, okurad
Prinsen maj 08, nykurad
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Jag vet inte mycket om detta egentligen. Men jag skriver ändå, om min egen efrarenhet.
Hälsenan bör inte bli förkortad. Musklerna kan bli det, men de kan också töjas.
Däremot kan man vara född med en kort hälsena, och skulle det visa sig vara ett problem, så kan det opereras. Hade en klasskompis som gjorde det, men hon kunde verkligen inte gå på hela foten.
Mina två yngsta älskar att gå på tå, men de kan utmärkt gå på hela foten också. De är så lätta och studsiga, så... Blir dansare, tror jag.
Jag har aldrig tänkt på att det skulle vara ett problem.
Inlärnignsproblem...?! Utan att veta något, så tycker jag att det låter som den där skrönan "barn bli sinnesslöa om mamman äter kanel när hon är gravid".
Men det är jag det.
Poängen är: Jag skulle inte leta problem här, OM det inte är så att det inte går att få ned hälen.
Balett, balett!

Lycka till, hoppas du får fler kloka svar!

Ulrika
Mamma till 2
Inlägg: 67
Blev medlem: tis 09 feb 2010, 14:14

Inlägg av Mamma till 2 »

Hej Nya mamman och tack för ditt svar!

Naturligtvis är detta inget problem! Jag har en glad gosse som tirppar fram vilket är hur sött som helst!! Men jag kan erkänna att det ser lite lustigt ut i vinterstövlar....! :lol:

Min tanke var snarare sambandet (av ren nyfikenhet) motorik och inlärning. Men som sagt, hittils visar inga som helst tecken till att ligga efter. Leker, hoppar, klättrar, springer (ibland pâ tâ), räknar och pratar.... inga problem vid 2,5!

Fantastiskt bara vad alla har âsikter!
"En pojke som trippar" fâr jag ofta höra! Ska nu tysta dem ordentligt!

Tack igen!
Mamma till 2
Prinsessan juli 99, okurad
Prinsen maj 08, nykurad
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Well, både Persbrandt och Mads Mikkelsen inledde sina karriärer på tå.
Nu är de ju rätt.... Ja, du vet. Härliga att se på. :lol:
Om du frågar mig och många andra damer.
Säg det när du springer in i ÅSIKTSSTORMEN.
"Japp, som Persbrandt och Mikkelsen!"
Det motoriska låter jag någon annan kommentera.

Good luck, Hollywood next?
Ulrika
Mamma till 2
Inlägg: 67
Blev medlem: tis 09 feb 2010, 14:14

Inlägg av Mamma till 2 »

OK, ger mig!
Med Hollywod i sikte kan allt se fantastiskt ut!! :P

/Mamma till 2
Prinsessan juli 99, okurad
Prinsen maj 08, nykurad
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag ser inte heller något problem med att gå på tå och intelligens :?

De har INTE med varandra att göra. MEN, jag skulle vilja vara säker på att barnet verkligen kan gå på HELA foten och står på HELA foten så det inte är något problem som man kanske måste just åtgärda. Ju tidigare ju bättre kan jag säga.

Men är det bara "skoj" så är det väl inget problem i sig.

Går han på tå i trappor också? En bra övning är att lära och gå i trappor där man tar varjesteg som vi vuxna och inte kliver med en fot i taget och då samma fot. Detta gör ju de flesta, men att öva på att då ta varje fot är en jättebra övning och att då sätta ner HELA foten.

Jag har jobbat med rehabilitering i många år och vet också om att vissa barn har lite korta muskler eller hälsenor dessa precis som Nya Mamman säger opereras eller tränas bort. Så att smygträna är ju aldrig dåligt. Ni hittar säkert på någon rolig "trapp" lek. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Mamma till 2
Inlägg: 67
Blev medlem: tis 09 feb 2010, 14:14

Inlägg av Mamma till 2 »

Hej TorsMamma och tack för ditt svar!

Jag förstod nog ocksâ att tâ-trippande och inlärning inte borde ha med varandra att göra, men jag tänkte pâ det här med smâbarnsâlningen....

Han kan i alla fall stâ och gâ pâ HELA foten, även om han sällan gör det. Skulle gissa att han "trippar" 75% av gângtiden. Det är helt enkelt hans sätt att ta sig fram, gâendes eller springandes!
Han kommer upp högt ocksâ! Min dotter som dansat balett i flera âr kommer inte upp lika högt vilket sades bero pâ ridningen dâ man ju trycker ner hälen. Jag fick i alla fall veta att det är bra för hâlfoten att gâ pâ tâ, sâ gossen fâr i alla fall starka fötter! :lol:

Trappövningar ska vi i alla fall göra! Hos oss har vi en livsfarlig, hal stegtrappa, men hos farmor och farfar finns fantastiska trappor att öva sig i! Och det är en bra farfars-aktivitet, precis som han lär ut viktiga saker som att vissla, blâsa tuggumibubblor, fylla i korsordsrutor, köra skottkärra mm!

Ser nu pâ trippande med nya ögon!
Tack alla!

Mamma till 2
Prinsessan juli 99, okurad
Prinsen maj 08, nykurad
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"