Mellis???

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Mia.U
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 03 dec 2004, 21:50

Mellis???

Inlägg av Mia.U »

Hej alla glada!!!

Är mamma till en liten tjej på 7 månader och har total idétorka när det gäller mellanmål. Nån kanske har några smaskiga tips? Håller på och vänjer tjejen vid välling (vilket går sisådär...),vilket man ju kan ha som mellis när hon väl börjar dricka det. Fruktpuré börjar kännas lite tråkigt att ge och färsk frukt rynkar hon näsan åt (tyvärr). Är det nån som vet om man får ge soppor eller krämer (nypon,jordgubb,blåbär eller vad det nu kan vara) eller innehåller de för mycket socker? (det kanske finns sockerfria varianter...?) Ursäkta mina tusen frågor (hoppas att jag får tusen svar :) ). Ha det bra!!! Kram / Mia
kokos
Inlägg: 1031
Blev medlem: ons 01 dec 2004, 08:48
Ort: Härnösand

Inlägg av kokos »

Finns en fet turkisk youghurt (10 % fett) som min lillkille älskar! Finns i en stor bunke att köpa så kan man använda den till tsatsiki och annat själv också. Fick det tipset av bvc. Men det ska vara den feta, inte ens 3 % är fett nog... Behöver inte ens "krydda" den med frukt utan den slinker ned med många mums.

En annan favorit är mosad avocado (rejält mogen).
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
J och Å
Inlägg: 1256
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 11:03
Ort: Västmanland-Norberg

Inlägg av J och Å »

När ger ni mellis??

Det känns som om jag inte kan få i Karl mer än han äter idag.

7.00 Ammas + lite välling efter en stund
9.30 Gröt + banan, lite katrinplommon
12.30 Lagad mat + dessert
16.00 Lagad mat + dessert
18.30 Ammas + välling

Tror ni jag ska trycka in mer. Utöver detta får han ofta banan och sånt när han vaknat.

/Åsa
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Sagomamma
Inlägg: 742
Blev medlem: sön 21 nov 2004, 19:52
Ort: Hässleholm i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

Fyra mål plus nattslurk rekommenderar ju Anna själv, det är alldlees lagom! Man kan ju säga att ditt förmiddagsmål med gröt, J och Å, är ett mellanmål. Man måste ju inte ha det på eftermiddagen?

Vi brukar ge Saga en macka med smör och antingen lite mjukost eller leverpastej på, hon ÄLSKAR bröd! Sen lite fruktpuré eller frukt till det, eller en portion gröt, eller kankse välling beroende på vad det är vi gör! Sen finns det färdiga mellanmål med yoghurt och bär i åttamånadersburkarna också.

Den där turkiska yoghurten har jag också hört mycket om, får nog testa den faktiskt. :-k
liw
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 09:47
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av liw »

Åsa, om du ger banan eller liknande ibland när han vaknat då får han ju mellanmål :D Du behöver nog inte trycka in ngt mer än det du har idag. Man ska ju tänka på att låta tänderna vila också. Så här ser vår dag numera ut:

07.00 Välling
09.00 Frukost (liten portion gröt eller 1/2 banan)
12.00 Lunch (puré + frukt el 150 ml välling)
14.30/15.00 Mellis (välling)
17.00 Middag (stor portion gröt)
18.30 Godnatt-välling
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
LivsMamma
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 07 dec 2004, 16:06
Ort: Portugal

Inlägg av LivsMamma »

Liv får ibland vanlig naturell yoghurt blandad med hemmagjord fruktpuré (i Portugal finns inte turkisk yoghurt så den vanliga får duga :wink: ). Gröt eller välling importerad från Sverige är också bra. Ibland köper jag 200grs burkar med frukt och säd (det lät konstigt på svenska), så det är lite mer mättande än bara frukt. Sen kan man ju göra risifrutti (jasminris å vispadgrädde med fruktpuré). Mini-mackor kanske... Ost och banan tillsammans....
Mamma till trollungarna Liv, 040303 & Erik, 080105.
Bor i Portugal.
Mia
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 11 dec 2004, 21:40

Inlägg av Mia »

Hej och tack för alla bra tips!!!

Jag köpte faktiskt den där turkiska yoghurten,men Evelina höll pa att kräkas av den :).... Ska testa de andra tipsen oxo.... Ha det bra och kram/Mia
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"