För varmt för att äta?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Kristin87
Inlägg: 38
Blev medlem: fre 17 okt 2008, 11:20
Ort: Stockholm

För varmt för att äta?

Inlägg av Kristin87 »

Hej alla kloka!
Lilla tösen har plötsligt börjat krångla lite vid maten. Eller, det var krångel för ett tag sen också men efter en mindre rokad i matvanorna blev det mycket bättre. Nu har lilla fröken dock börjat äta mycket mindre än vanligt. Idag åt hon inte lika mycket varken frukost eller lunch som vanligt och middagen totalratades. Grejen är att hon verkar ju nöjd så jag tror helt enkelt inte att hon är särsklit hungrig. Kan det vara värmen som ställer till det? Jag själv har ju inte lika stor matlust som vanligt nu...
Hur som helst, om det är av intresse skriver jag inte matvanorna här:
08.00 Frukost (2 dl välling, idag 180ml)
12.00 Lunch (Stor barnmatsburk + smörgåsrån/frukt, idag knappt en burk)
16.00 Middag (Stor barnmatsburk + smörgåsrån/frukt, typ två skedar kanske)
18.00 Mellis (frukt/youghurt/fil/gröt, har inte kommit dit än men tror att lite kommer gå i i alla fall)
19.45 Nattslurk (2 dl välling, tiden får utvisa hur det blir)
Innan hade vi omvänd ordning på middag och mellis men det var totalvägran och katastrofskrik varje kväll så vi bytte och det har varit bättre.
Så... Om nån uthållig har läst hela så undrar jag helt enkelt om jag ska låta "matvägran" bero tills värmen viker eller ska jag försöka peta i henne mer mat?
/Kristin
Tuva 081001 Vinglig men framgångsrik SM från början
Alvin 100218 SM-ad från början men inte lika framgångsrikt...
Lingontuva
Inlägg: 682
Blev medlem: ons 21 mar 2007, 10:33

Inlägg av Lingontuva »

Jag kan bara tala för mina barn och deras aptit påverkas absolut av värmen samtidigt som de dricker mycket mer än vanligt så mitt tips är att inte dra för stora växlar på det ännu, men däremot se till att hon dricker rikligt!

Kram på er i sommarvärmen!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Hej, här är inte varm mat särskilt poppis, men kall pasta och mycket frukt går ner varma dagar. Kanske en FET smoothie kan funka? (görs på turkisk yoghurt och grädde med rusen frukt i och gärna banan) här äts kall mat, mackor och lite sånt. Men visst aptiten är lägre varma dagar, men det är sömnen också hos oss. det är för varmt för att sova som folk också just nu.

Fläkta på... 8) :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
galax_y
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 28 apr 2009, 16:13
Ort: dominikanska republiken

Inlägg av galax_y »

hej Kristin!

Vi ar i dominikanska dar det ar jattevarmt just nu, men tycker inte att det paverkar matlusten i sig for Joel nu 8man. Daremot gillar han inte att dricka sa mycket vilket ar ett problem, men det gar. Jag ger varm mat och grot det ater han sen gor jag egen fruktpure pa papaya, melon, banan, och vad jag hittar, det ar alltid poppis. Man kan kora frukt och sen spada med nagon juice sa far man i vatska ocksa.

Tips i varme
Inga klader! Och for att sova, bara bloja och flakten pa annars funkar det inte.
Lycka till!
Gosegubben Joél fodd 081030
Bort med napp och kurad 090509!
blivandemamma
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1573
Blev medlem: tor 14 dec 2006, 21:03

Inlägg av blivandemamma »

Hej!

Visst kan det bli lite si och så med maten, så är det här med. Igår åts det glassbåtar till fika :lol: :shock: det var iaf poppis!

Vad jag tänker på är att din lilla kanske vill äta själv? Du skriver barnmatsburkar. Det är ju lite knivigt att äta själv. Kanske göra plockmat och lägga framför henne i små högar som hon själv kan pilla i sig. Sen slevar du in lite när du tycker det behövs :!: :?: Man kan fetta upp maten rätt bra även om det är plockmat. Är mycket intressantare att äta också än att bli matad :lol:

Kram,

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"