morotsfläckar???

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Lotta Sthlm
Inlägg: 279
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 17:17
Ort: S?der - Stockholm

morotsfläckar???

Inlägg av Lotta Sthlm »

hej! nån som vet hur man får bort morotsfläckar på kläderna?? vi har ju börjat med smakisar och morot är en av favorierna :) dock så tänkte jag inte alls på att ta av henne kläderna innan denna superba måltid intogs, så nu har vi fläckar överallt..... #-o
Mamma till
Alva :heart: f?dd 25 juli 2004 - verktyg och schema inf?rdes vid tv? m?nader
Leia :heart: f?dd 15 november 2005 - standardmodell fr?n f?rsta b?rjan
Petra
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 16:02
Ort: Bålsta
Kontakt:

Inlägg av Petra »

Vi har samma problem :shock: Amanda äter ofta morot och fläckarna är svåra, om inte omöjliga att få bort :evil:
Vi har provat galltvål och ta bort spray (livsmedelsaffären).

Hoppas någon har ett bra ta bort tips :D
Petra 36
***************************************
Amanda 19/10-03 :heart:- Kurad 3 sept.04
Andrea & Alice SM från början 6/3-06 :heart::heart:(Se bilder)
Susanne*
Inlägg: 2027
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 15:11
Ort: Ny Skåning

Inlägg av Susanne* »

Tyvärr :lol:

Hittade aldrig något i alla fall, valde naket eller inte morot... 8)

Är det vita kläder så brukar klorin funka, även om lappen säger att blekning inte får göras. Dutta på med en tops´och tvätta genast.

Är faktiskt ganska bra att tänka igenom vilken mat man tar med sig på turer. Var vi på finkalas eller bara hade lite snyggare kläder så valde jag mat i milda färger... :D Ville inte hon skulle få lida för att jag var fåfäng... :D

Har varit väldigt generös med kladd och alltid äta själv men anpassat omgivningen.

Just nu här så tror man att fil är samma sak som hårskum. Och det tar ju mamma i håret. Så då gör jag väl det med - fast det är ju konstigt att det också går att äta. :lol:
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Inte när fläckarna uppkommit, men på HM finns heltäckande "haklapp", med ärmar och allt. Sitter barnet på stolen så är det nästan som en klänning som täcker ner till fötterna.

Finns från strl 86 och uppåt, men har den minsta till Vera som just nu har 74/80.

Det hjälper ju inte de allra minsta, men i alla fall när de börjar äta själva. Problemet är väl att man skulle ha en själv också, för att klara sina egna kläder.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
liw
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 09:47
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av liw »

Morotsfläckar har vi också lyckats med... den ena fick jag på axeln på min nya vita polo :? Klantigt klädval när man matar en liten kräkpråm :lol:
Jag förpassade den till undertröjsavdelningen och den har därmed bara fått varit med om jag behövt ngt bra plagg att ha underst när vi skulle ut i snön... det har gjort att den i alla fall blivit använd och tvättad en del och nu är fläcken nästan borta. :D Inga mirakelmedel bara envist tvättande är mitt tips om man har ngt plagg man absolut vill rädda :D
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
kokos
Inlägg: 1031
Blev medlem: ons 01 dec 2004, 08:48
Ort: Härnösand

Inlägg av kokos »

Yes diskmedel använder jag till alla fläckar. Smeta in fläcken med diskmedel och låt torka in och sen kör du kläderna i maskinen som vanligt.

Galltvål: finns att köpa på t ex Duka. Den finns i flytande och fast form. Den aktiva ingrediensen är oxgalla som tar bort allt i stort sett.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
K-ina
Inlägg: 1485
Blev medlem: tor 09 dec 2004, 10:15
Ort: Närke

Inlägg av K-ina »

Skulle behövt ha haft några tips när det begav sig. Den första kräkbäbisen fick morot såklart... Och fläckarna var INTE att leka med. När kräkbäbis två kom var mamma latare och något coolare. Tänkte: Ungen dör nog inte om jag inte ger honom morot! Nu kräks det inte längre och morot är en favvis! 8)
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"