torsk på tungan

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Puffis
Inlägg: 699
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 23:24
Ort: Gamleby
Kontakt:

torsk på tungan

Inlägg av Puffis »

Våran pojke har haft torsk (svamp) på tungan ända sedan förlossningen( :shock: ) och BVC har penslat med blått två gånger. Vi ger honom vishyvatten också, men hittills har det inte blivit bättre. Har hört att jojobaolja ska vara bra också.

Tänkte bara höra om det är någon som har något annat tips. Misstänker nämligen att det är torsken som gör att han äter dåligt.

Vi har fått ett recept på medicin, men det kan ju vara bra att höra vad ni kloka mammor har att säga om det hela innan vi påbörjar medicinering, känns lite olustigt att proppa i en massa medicin i en liten bebis ( :lol: eller, han är ju inte så liten precis... han föddes 55cm lång...)
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
LindaVega
Inlägg: 2443
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 22:20
Ort: Östersund

Inlägg av LindaVega »

till Vega fick vi Mycostatin (tror jag det heter) när hon hade torsk. Det fungerade bra. De var snabba att skriva ut eftersom hon var yttepytteliten och var tvungen att växa på sig mycket varje vecka för att komma ikapp ( för tidigt född)

Till Malte räckte det med vichyvatten. Då gick det över på en vecka-10 dagar.

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
eefwah
Inlägg: 179
Blev medlem: ons 11 jun 2008, 15:55
Ort: malmö

torsk? lingon!

Inlägg av eefwah »

jag vet att jag är sent ute. torsken är förmodligen borta nu. men om det finns någon mer än jag som sitter och läser gamla trådar måste jag rekommendera osötad lingonsylt eller färska bär bara, mot torsk. för min lilla tjej var det det enda som bet. doppa fingret i de rörda bären och låt barnet suga, eller ge nån halv tesked sådär. gör varje dag tills torsken gett med sig. hoppas det funkar för fler. lycka till!
mamma till flicka, född 0712, pojke, född 090410 och lillebror, född 120322.
MiraMi
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 29 jan 2018, 10:28

Re: torsk på tungan

Inlägg av MiraMi »

Super tack!
storebror 2010 :heart:
lilla my 2012 :heart:
lillasyster 2018 :heart: (beräknad 29/12, född 5/12, 3 veckor tidig)
BB från början [-o<
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"