Mat

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Annrik
Inlägg: 84
Blev medlem: fre 26 nov 2004, 18:16
Ort: Stockholm

Mat

Inlägg av Annrik »

Hej!
Vi brjade med smakportioner till vår fyramånadersplutt i helgen Det har gått jättebra och han verkar vara en matglad kille. Jag tycker dock att han kräktes lite mer än vanligt. Brukar det vara så, går det över?
Han käkar puré vid andra målet, men igår gav jag honom även lite katrinplommonpuré vid tredje målet. Är det dumt att ge puré vid två mål? Jag har även sett att det finns gröt som man kan ge vid 4 månader. Om jag vill prova det ska jag då byta gröten mot purén och ge en vid andra målet eller ska jag ge gröten något annat mål? Alltså ska jag hålla mig till ett mål eller kan man ge mat vid olika mål så här i början?
Sedan har jag funderat över välling som nattslurk. När har ni andra börjat med det?
Anna
Jonatan f?dd 25/7-04.
B?rjade anv?nda schema och verktyg
i september 2004.
Syskon väntas i mars :)
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Man brukar rekommendera att bara ge en sak i taget, för att kolla om barnet är överkänsligt. Jag brydde mig inte jättemycket om det, men jag märkte heller inga reaktioner. Ge du lite i taget bara så går det nog bra. Att han kräks tror jag inte att du behöver oroa dig för, om det inte blir STORA mängder i samband med mat.

Pulvergröt däremot tycker jag att du ska vara VÄLDIGT restrektiv med ALLTID. Den innehåller upp till 25 % socker. Den mängden järn som finns i som alla säger att de små MÅSTE ha i sig kan man lätt få till genom grönsaker av olika slag. Är man ändå orolig, så kan man smula ner lite järnrikebröd - paltbröd - i den hemlagade havregrynsgröten. Men den bör man vänta med till i alla fall 6 månader.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Sagomamma
Inlägg: 742
Blev medlem: sön 21 nov 2004, 19:52
Ort: Hässleholm i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

Håller med LO angående de olika smakerna, vi var inte heller överdrivet noga där...
Vällingen var dock det jag tänkte svara på :!: Vi började med Nestlés Plusvälling när Saga var fem månader... Det står 6 mån på förpackningen, men på deras hemsida står det "från 5-6 månader" så så gjorde vi! Det var aldrig några problem, ni kan ju börja med ersättning kanske och sen blanda ut vällingen med ersättningen för att se att allt funkar som det ska med magen.
liw
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 09:47
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av liw »

Hej hej, ett litet tillägg ang gröten. "Annas" havregrynsgröt har ni ju skrivit att man kan börja ge från 5 mån... (jag började visst med den vid 4 mån men utrörd med tillägg... :roll: men det gick också bra :D )
Om man tycker att den blir för kraftig så tycker jag att Nestlés majsgröt är super. Inget tillsatt socker över huvud taget. Det enda socker som finns i den är det socker som finns i majsen och dt kommer man ju inte ens ifrån om man skulle göra gröten själv... Jag varvar fortfarande mellan den och hemmalagad havregrynsgröt.
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Annrik
Inlägg: 84
Blev medlem: fre 26 nov 2004, 18:16
Ort: Stockholm

Inlägg av Annrik »

Hej!
Tack för svaren :) Ja, det är inte helt lätt det här med mat, men roligt :D . Vi provar vidare här hemma. Jag ska börja jobba på halvtid efter jul så jag måste planera lite efter det.
Men hur gjorde ni med de olika målen. Hur fort började ni med smakisar vid fler mål och hur fort ökade ni portionerna?
Anna
Jonatan f?dd 25/7-04.
B?rjade anv?nda schema och verktyg
i september 2004.
Syskon väntas i mars :)
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"