Mat till 5-månaders

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Louise
Inlägg: 203
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 13:20
Ort: Malm?

Mat till 5-månaders

Inlägg av Louise »

Gossen blir fem månader snart. Flaska tar han bara motvilligt när jag är inte är hemma och han är mycket hungrig och max 100 ml ersättning.
Just nu ser det ut så här:

6.30 bröstmjölk. Tömmer då ett bröst men det andra tittar han inte åt trots att det trugas fram till 08.
10.15 får han grönsakspuré motsvarande en knapp liten barnmats burk och motsvarande en halv burk fruktpuré och bröstmjölk. Tömmer dock inte brösten helt
13.30 blir det oftast bara bröstmjök
16.30 bröstmjölk
17.30 gröt halv portion
18.30 bröstmjölk

Tips om var och hur jag kan öka matmängden emottages tacksamt. Jag tycker att välling är väldigt behändigt men med en så flaskovillig ter det sig för närvarande omöjligt.
Hur äter/åt era barn i denna ålder?
Kan tillägga att han är stor: 70 com och 8.3 kg.
Louise
Pojke juli 2004. SHN september 2004.
Flicka f?dd oktober 2000.
mammamy
Inlägg: 632
Blev medlem: lör 27 nov 2004, 12:27

Inlägg av mammamy »

Lite funderingar först, varför vill du öka matmängderna? Är han missnöjd? Han verkar ju få i sig tillräckligt eftersom han är så storståtlig i måtten :). Kanske är du en sån lycklig mamma som har mer än nog av bröstmjölk, själv har jag för lite :(
Sover han bra på nätterna? Hur länge tar det för honom att tömma bröstet? Ge oss lite mer kött på benen. Jag har nog inga råd att ge eftersom mitt problem är det motsatta men det finns så många kloka föräldrar här så nån har säkert några tips!
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Louise
Inlägg: 203
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 13:20
Ort: Malm?

Inlägg av Louise »

Hej Mammamy
Jo han är väldigt hungrig på morgonen och sover inte längre nästan 12 timmar utan ca 11 och jag föreställer mig att det kan bero på att han är hungrig. Tills för två veckor sedan var det möjligt att hälsa och skoja ordentligt på morgonen före amning. Det går inte längre, det måste vara mjölk direkt.
Jo jag har nog gott om mjölk. För det mesta äter han bara några minuter innan han vill prata och se sig omkring. Om jag tar upp och rapar och sedan håller i ett fast grepp kan jag få honom att suga ett par minuter till.
Också vill jag drastiskt dra ned på amning om en månad så därför behöver jag ersätta bröstmjölk med annat. Jag är dessutom sugen på att sova lite längre än 6.15, antingen genom att gossen sover längre eller att hans far ger honom mat.
Ensamleken har fungerar sämre. Nu ca 10 minuter för två veckor sedan 20 minuter.
Louise
Pojke juli 2004. SHN september 2004.
Flicka f?dd oktober 2000.
HelBoB
Inlägg: 122
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 22:53
Ort: V?rmd?, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av HelBoB »

Tjena,

Om du vill att han ska bli mer villig att ta flaskan, ska du inte prova att ge honom den på morgonen när han är så hungrig? Då kanske han lär sig?


Jag provade att lura min dotter såhär. La henne till bröstet ett tag. Drog ut bröstvårtan och "snabbt, snabbt" in med flaskan med vatten (som ju är ganska lättflytande) och hon började snabbt suga. Nu gillar hon vatten och verkar ta mjölkersättning. Jag gjorde "likadant" när jag försöker ge henne välling. I med vattenflaskan, och sen snabbt "byta" till vällingen (mild välling - utspädd så att den inte är så tjock).

Kan inte påstå att hon är en storätare av välling direkt, men jag har inte kämpat så jättehårt ännu. Har inte varit borta så länge än så att det har behövts. På kvällen är det svårt att truga i vällingen efter att ha matat en portion gröt en stund tidigare. Hon är inte tillräckligt hungrig.

Jag håller också på att sluta amma, åtminstone dagtid (måste börja jobba:-( ), men eftersom min lilla fröken gärna äter gröten och matpuréer så känns det som att jag vill amma så mycket som jag kan fram tills jag måste sluta, så nu har jag inte jobbat så hårt med vällingen, så jag har inga mer tips. Dessutom har vi inga 12-timmars sovnätter i vårt hus ännu...

/Helena
Mamma till lilla damen Veronica 2002-03-29 och
lillfr?ken Rebecka 2004-06-05

B?rjade kuren p? minstingen den 6/12!!!
Louise
Inlägg: 203
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 13:20
Ort: Malm?

Inlägg av Louise »

Tack för tips. Det ska absolut prövas.
Louise
Pojke juli 2004. SHN september 2004.
Flicka f?dd oktober 2000.
lilltjejen
Inlägg: 199
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 14:08
Ort: Norraste Norrbotten

Inlägg av lilltjejen »

Hej!

Här är några ord som kanske kan hjälpa dig.

Vår dotter, var ungefär lika lång och vägde ungefär lika mycket när hon var 5 månader (stor tjej).

Hon åt då

7 Bröstmjölk
10 Mat (grönsaks-, potatispuré, numera också kött/fisk) motsvarande ca 2 burkar barnmat + en halv burk fruktpuré + bröstmjölk
13.30 Bröstmjölk
16.30 Gröt (1 dl gryn, 2 dl vatten), ½ banan, ½ burk fruktpuré + bröstmjölk
18.30 Nattslurk i form av bröstmjölk

Hon är ett riktigt matvrak och hade förmodligen ätit ännu mer "riktig" mat om vi gett henne. :shock: Nu är ju alla barn självklart olika och äter olika mycket. Men som ett exempel. Om "mat" funkar bra så ge mer av det.

Vi lyckas inte heller få lilltjejen att ta flaskan. Hon vill bara tugga på den. Har iofs inte gått in för det särskilt mycket. Har inte haft något behov. Men man kan ju alltid ge välling med sked eller i pipmugg även om flaska är väldigt praktiskt.

Har för mig att Mammut skrev i ett gammalt inlägg att barnet skulle läggas som det ligger när det tar bröstet, dvs på sidan och att man sedan för in flaska upp i gommen så att sugreflexen stimuleras. Skulle tippa på att det är enklast när barnet är riktigt hungrigt. Stora hål i nappen.

Vad gäller att han bara vill titta på annat och prata med dig ska du strunta i det. När man äter äter man. Skoja och busa får man göra sen. Ömma järngreppet och titta bort. Jag brukar lägga över en tunn filt så att lilltjejen inte ser annat. Funkar bra när vi tex har besök eller är borta och hon gärna vill titta på annat istället för att äta.

Vakna tidigare... Ja, det är nog ganska vanligt att det förekommer perioder när de gör det. Behöver inte alltid bero på maten. Bara är så. Vi har haft många sådana perioder. Men det har alltid gått över. Lilltjejen ger mig ALLTID sugmärken i hetsen över att få äta på morgonen. Oavsett om hon vaknat en timme tidigare och somnat om, eller legat vaken eller sovit till 7. Mat direkt vill hon ha.

jaa, några ord i alla fall.... :P
Dipl. SHN-kurare!
Dotter 2004, Son 2006, Son 2008
Louise
Inlägg: 203
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 13:20
Ort: Malm?

Inlägg av Louise »

Tack Lilltjejen
Ni hade nästan samma tider som vi har men mer mat vid varje tillfälle.
Filt är nog bra attt använda när vi inte är hemma så han inte har någon spännande utsikt att kolla på.
Ska gå och laga till lite fler puréer så att jag mer att bjuda på imorgon.
Louise
Pojke juli 2004. SHN september 2004.
Flicka f?dd oktober 2000.
Fido
Inlägg: 28
Blev medlem: lör 11 dec 2004, 01:25

Inlägg av Fido »

Hej
Min tjej är 5 mån. och sen vi började m. smakportioner så ids hon helt enkelt inte tömma brösten på samma sätt som förut. Det är ju enklare att äta mat m. sked och roligare för man kan ju se vad som händer runt omkring sig.
Jag tror att din kille kanske är i samma fas. Det känns ju lite trist när ammningen minskar så fort, men målet för barnen är ju trots allt att äta riktig mat så jag tror inte att vi ska bromsa dem i deras strävan frammåt- mer mat när barnen vill det!!
Många barn äter aldrig välling och det går ju också bra medan en del gärna myser med vällingsfrukost ända upp i skolåldern.
mullan1
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 11 dec 2004, 09:32
Ort: Oslo sen i aug 2003

nåt tips?

Inlägg av mullan1 »

Hej! Mia är strax 5 mån (15:e) men jag ammar mer än ni verkar göra...Enklast så och det vill jag nog uttnyttja så länge det går för jag är ofta iväg på grejer på dagarna. Iallafall till hon är 6mån. Enda gången jag ger annat är vid kvällsmålet kl 17.30 då jag ger gröt men även provat burkmat nån gång. Och hon verkar tycka om det mesta. Men hon är ofta för hungrig för att ha tålamodet att vänta på gröten så då ammar jag henne först. Men det gör att hon inte vill ha så mycket utan det blir mkt kladd efter ca en dl... nåt tips? Kanske ska byta tid och ge henne gröt vid 14-målet istället? Eller ger jag för sällan så att hon hinner blir för hungrig? Ger gröt mer mättnad än t ex potatispure?
06.30 bröst
10 bröst
14 bröst
17.30 gröt el dyl + bröst
19.15 påtår bröst

Det verkar lättast när pappa ger gröt men han är inte alltid hemma då. Flaska vägrar hon ta så jag tackar för tipsen här och ska pröva att ligga ner och snabbt byta ut. Spelar väl ingen roll vilken av tiderna jag tar??
Malin och Mia f?dd i Oslo den 15 juli 2004
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"