Fråga om sårig tumme

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Fråga om sårig tumme

Inlägg av /LO »

Hej
Jag har inget tips utan hoppas på att få. :idea:
Vera suger på tummen när hon gosar och ska sova. Trots att det inte är mer har hon fått ganska fula sår av tänderna. :(

Ska man låta dem vara eller ska man smörja med något? Jag tvättade med desivon och smörjde med inotyol, men kom på att det kanske inte alls är bra att få in i munnen. :oops:

Vad har ni gjort?

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
J och Å
Inlägg: 1256
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 11:03
Ort: Västmanland-Norberg

Inlägg av J och Å »

Vad lustigt att frågan kom upp. Hade precis tänkt ställa den samma. Karl suger också på tummen.


På Samtalsforumet pågår en diskussion kring smörjmedel för torrisar = "torris bebis". Jag har där skrivit en del om mineraloljor som de flesta krämer och salvor innehåller. Inte bra för kroppen, och definitivt ingen hjälp i det långa loppet. Mineraloljan täpper till porerna och hindrar kroppen från att själv producera fukt osv. Läs där.

Efter att jag fått reda på detta har jag tagit bort allt sånt smet för oss alla i familjen. Idomin, inotyol, natusan zink, osv - alla innehåller mineralolja som huvudiingrediens.

Har nu börjat smörja Karl, hela honom, särskilt lilla rumpan och även tummen med Weleda. Har tänkt köpa Dermanord babyolja + kräm. Men än så länge använder jag weleda olja och tummen blir bättre. Efter första natten var det röda nästan borta. Självklart kommer det tillbaka. Men det gäller att vara ihärdig och smörja även under dagen. Oljan går ju inte bort med vatten eller saliv.

Använder en olja jag köpte för att kunna smörja in brösten. Man ska i princip kunna dricka den. Tror den heter havtorn. Kolla på weledas hemsida eller på dermanord.

Ngn annan som har några tips.
/Åsa
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
anna
Inlägg: 4523
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D
Lillasyrran säljer Aloe Vera produkter (ja, du hör ju själv att lilla Vera ska ha det :wink: )
Det är läkande och helt ofarligt att få i sig.

Det kanske kan hjälpa?

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Vad innebär mineralolja. Är det animaliska produkter???

För jag har en salva som jag hade till mina bröstvårtor som innehåller rent ullfett - kommer inte ihåg namnet på varken salvan eller handelsnamnet på ullfett... Men jag har för mig att det är detsamma som inotyol är baserad på. Den var i alla fall helt suverän...(har dock inte prövt den på något annat)

(sitter på jobbet :-$ så jag kan inte kolla.)

Linda (annas syrra) - om du finns på foruemt kan du väl skicka ett PM till mig?

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
liw
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 09:47
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av liw »

Lanolin är nog ordet för ullfett som du söker. :D
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
J och Å
Inlägg: 1256
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 11:03
Ort: Västmanland-Norberg

Inlägg av J och Å »

Ullfettet är nog ingen fara, eftersom det endast är ullfett. Däremot inotyol innehåller förutom ullfett även mineralolja dvs vaselin och flytande paraffin. Mineraloljan kommer i alla möjliga förklädda namn.

Jag smörjer även Karl med bröstmjöl, då han fortfarande tar sig en liten slurk. Problemet är ju dock att det försvinner när han suger på tummen. Oljan är kanon eftersom den liksom sitter kvar. Aloe vera är också guld, men samma där, den försvinner då han suger.

Jag ska testa Dermanord Baby care - (bivax, sheasmör och karnaubavax.) Men ska först göra slut på Weleda oljan.

/Åsa
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
mammamy
Inlägg: 632
Blev medlem: lör 27 nov 2004, 12:27

Inlägg av mammamy »

Vill bara passa på att tipsa om att för allt i världen undvika produkter med tee tree oil i, kan ge fruktansvärt fula allergiska reaktioner, har sett skräckexempel med jättestora blåsor och våldsamma rodnader på ett barn som fått armen smord med tee tree oil mot myggbett, huga! Bröstmjölk är ju ett säkert och absolut ofarligt kort, man får vara ihärdig dock! :roll:
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"