Har ditt barn varit utomlands?

Medlemmarnas egna undersökningar
Skriv svar

Har ditt barn varit utomlands?

Nej
13
28%
Ja, inom Norden
5
11%
Ja, inom Europa
16
35%
Ja, utanf?r Europas gr?nser
12
26%
 
Antal röster: 46

Gablex
Inlägg: 777
Blev medlem: mån 08 maj 2006, 11:46
Ort: Skåne

Har ditt barn varit utomlands?

Inlägg av Gablex »

Så här i semestertider och eftersom jag själv efter år av tvekan vågat ta mig utomlands själv :lol: :wink: (se min tråd på Kackelforum om empati!!) undrar jag:

Finns här fler soffpotatisar eller har alla fotvandrat i Tibet med sina knoddar?!

Berätta också gärna (om du vill :wink: ) hur gammalt barnet är, vart ni reste och hur det funkade. Jag tar gärna emot tips om framtida resor!
Anna, stolt mamma till Storprins född -98, Sessa född -00 och Pojkpiraya, född -04!
Gablex
Inlägg: 777
Blev medlem: mån 08 maj 2006, 11:46
Ort: Skåne

Svarade ju inte själv på mina frågor!

Inlägg av Gablex »

Vi var en vecka vid havet i norra Grekland, i en kombinerad släkt- och solresa!
Anna, stolt mamma till Storprins född -98, Sessa född -00 och Pojkpiraya, född -04!
K-ina
Inlägg: 1485
Blev medlem: tor 09 dec 2004, 10:15
Ort: Närke

Inlägg av K-ina »

Nej inte ännu!

Först och främst för att vi väljer att ligga lågt så länge barnen är små. Jag känner att jag vill sitta absolut stilla i en solstol och läsa veckotidningar när jag är på solsemester - och så länge barnen inte är helt självgående är min drömsolsemester inte aktuell! :lol: Min andra typ av drömsemester är av äventyrligare slag... Jag gillar att tågluffa och kommer definitivt att göra det tillsammans med familjen - men i det fallet så vill jag att båda barnen ska ha behållning av den typen av resa. Sexåringen skulle ÄLSKA det, treåringen skulle gilla läget men inte riktigt få full behållning av den typen av resa...

Sen är det ekonomiska skäl också! För mig är det inte riktigt värt att bränna så mycket pengar på semestern... Jag gillar att lyxa till vardagen istället! :lol:
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

s

Inlägg av miar70 »

Vi hade turen att bli BJUDNA av underbara svärföräldrar!!! Dock inte till Tibet på fotvandring, utan "bara" till mallorca, en veckas charter!
Barnen, som är mellan 1,5 och 15 år hade det helt underbart, och vi vuxna också såklart! :lol:
Har man så stor spännvidd som vi har på barnaskaran, så var detta verkligen att rekommendera! Att vara tillsammans såhär under en vecka, bara njuta och slappa var guld värt. Allamåsten försvann och vi kommer att levapå detta LÄÄNGE!
Flygresan gick hur bra som helst, vagn och spjälis hyrde vi,så det stod på rummet och väntade. Vi bodde på ett resorthotell, med alla bekvämligheter,och passande saker för alla åldrar - barnklubbarför de mindre, pooler i alla storlekar, shower på kvällen förde äldre och nära "stan" för shopping. Ingen äventyrsresa, precis :wink: men hur härligt som helst ändå!
Så om ni har möjlighet, så RES! Ta gärna med svärisar eller föräldrar till barnpass :wink:
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Louise
Inlägg: 203
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 13:20
Ort: Malm?

Inlägg av Louise »

Tösen en gång i Frankrike på skidsemester och två gånger i London för att hälsa på moster Yenny. Lillen har ännu inte lämnat landet.
Louise
Pojke juli 2004. SHN september 2004.
Flicka f?dd oktober 2000.
br
Inlägg: 684
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 11:28

Inlägg av br »

Vi har rest lite inom Europa tills vi förra året tog steget och flyttade till USa och det har inneburit att vi dels rest mellan Sverige och USA men också att vi passar på att resa i/från vårt nya land bla Jamaica och skdåkning i Vermont.
´
Det är enklare och roligare att resa med barn än jag trodde, tyv'rr har vi inte fattat det förrän nu men vi gör nu allt för att ta igen detta :D
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Vi har varit på FEM solsemestrar sedan vi fick barn för snart fyra år sedan, så vår storkille är en rätt erfaren charterresenär 8) . Fyra gånger har vi varit på Madeira, som vi tycker är himmelriket på jorden :P . Ett stort plus med att åka dit är att det i övrigt är mest pensionärer på flyget, så man får himla mycket "special attention" när man åker med barn - både från flygvärdinnor och medresenärer. Åkte till Kreta i maj och då var vi inte lika udda på flyget och ingen lät oss gå före i toakön... Första gången vi åkte till Madeira var sonen 3 månader. Det gick jättebra, i bemärkelsen att "allt fungerade", men vi försökte fortfarande approximera en vanlig solsemester från tiden före barn. Och det gick liksom inte riktigt. Jag gick varv efter varv runt poolen med barnvagnen och var avundsjuk på de som kunde ligga med näsan i en bok. Tredje gången vi åkte var sonen nästan 2,5 och då var allt mycket roligare för vi upplevde vår semester genom hans ögon och gjorde saker för hans skull. Nu senast, när han var 3,5 var det verkligen superkul och helt okomplicerat att resa.

/Pea
Susanne*
Inlägg: 2027
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 15:11
Ort: Ny Skåning

Inlägg av Susanne* »

Jag tycker att det roligaste som finns är att resa och att resa med barnen. :D Prioriterar definitivt att lägga pengar på resor. Min stora tjej har varit på allt från storstadsresor till safari och den lilla har varit med på skidresor, öar i Indiska Oceanen, Frankrike och Kanarieöarna.

Många vill hellre vänta tills barnen "minns" men jag är övertygad om att allt präglar dem - vare sig de minns eller ej. Det som är viktigt är att man får ta saker för vad det är och inte förvänta sig att det var som "förr" (fast det minns jag knappt :D )

Efter ett tag blir man också en hejare på att packa. :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
marie-d
Inlägg: 564
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 11:38
Ort: Stockholm

Inlägg av marie-d »

Nej
Son f?dd juli -04
Son nr 2 f?dd i april -06
JS
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 01 okt 2006, 15:56

Inlägg av JS »

Vi har varit utomlands många gånger med våran tvååring och snart är det dags för första flygresan för våran nya bebis. Första gången vi flög långt med våran äldsta var när vi åkte till hans Morfar och mostrar/morbröder i Bolivia när han var fem månader.
Vi har rest mycket innan barnen föddes eftersom våra släktingar bor utspritt. Det går alldeles utmärkt att flyga med små barn om man bara är beredd på att anpassa sig till deras villkor. Är man inte van vid varmt klimat så måste man se upp så att dom inte blir överhettade i värmen, titta på hur föräldrarna gör i landet ni åker till.
Åker man reguljärt så se till att boka "Baby Cot" långt i förväg eftersom det ofta bara finns några få.
Se till att barnet sitter hos den förälder som är lugnast när i ska flyga så att ni inte oroar barnet. Om barnet ammas så är det en bra ide att amma under själva starten och landningen så att tryckförändringarna inte känns i öronen annars får man försökat med flaska eller något att tugga på.
Siobhan
Inlägg: 277
Blev medlem: mån 23 jul 2007, 10:45

Ja

Inlägg av Siobhan »

Jo jag har rest lite med min lilla tös, hon är sex månader nu och har varit i Danmark, Nederländerna, Frankrike, Irland och Nordirland. Jag tog en rundtur för att visa upp henne för släkten. Hon har släkt i England också och de ville att vi skulle besöka dem den här helgen...men helt ärligt så orkar jag bara inte resa mer just nu! De verkar inte förstå att det inte är det lättaste att resa själv med en liten bebis :(
Skriv svar

Återgå till "Polls"