När började ni äta tillsamans med/samtidigt s

Medlemmarnas egna undersökningar
Skriv svar

N?r b?rjade ni ?ta tillsamans med/samtidigt som barnen?

N?r han/hon b?rjade ?ta "riktig" mat (6-8 m?n)
26
60%
N?r han/hon b?rjade ?ta samma mat som vi (runt ett ?r)
7
16%
Mellan 1 och 2
7
16%
Efter 2
0
Inga röster
Det har inte blivit av ?n, fast vi har t?nktp? det
3
7%
 
Antal röster: 43

/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

När började ni äta tillsamans med/samtidigt s

Inlägg av /LO »

Lång rubrik, hoppas den får plats :roll:

Vera är 11 månader och än så länge har vi inte samma matschema som hon har. Alltså äter hon inte samtidigt som oss. Hon brukar sitta med och äta NÅGOT om hon är vaken när vi äter. Jag tycker att det börjar bli dags att ändra på det snart, i alla fall något mål per dag.

Hur gör ni andra?

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
br
Inlägg: 684
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 11:28

Inlägg av br »

hej
vi äter ungefär smatidigt, men eftsrom den lille inte kan äta själv blir det ju lite skiftarbete, ngn matar och vi andra äter . Så få r den som matar äta när matningen är avklarad. Eller så matas den lille lite innan vi andra äter och avslutar med att äta ngt på egen hand.
Jag tror att det är jätteviktigt att alla äter samtidigt!
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Min svärmor sa nyligen att hon lät sina barn (en är givetvis min man...) äta själva så fort hon började äta samtidigt som dem. Hon ville inte ha kall mat och hon tyckte att barnen gott kunde försöka lära sig att få mat i munnen själva. Om det sedan behövdes hjälp gav hon det när hon ätit färdigt.

Br jag antar att du menar att alla ska äta tillsammans något eller några mål, inte alla väl - eller gör ni det? Fast bortsätt från väl´ling två gånger så blir det ju bara två till och det är ju inte så mycket. Svammel svammel.


/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Louise
Inlägg: 203
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 13:20
Ort: Malm?

Inlägg av Louise »

Ja fick ju kryssa 6-8 mån fast pluppen är drygt fem månader. Våra mattider stämmer bra. Men visst blir det skift mellan matning av gröt och eget födointag. Det är trevligt att sitta tillsammans och pluppen uppskattar sin gröt mer med övriga familjen runt bordet.
Louise
Pojke juli 2004. SHN september 2004.
Flicka f?dd oktober 2000.
br
Inlägg: 684
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 11:28

Inlägg av br »

LO: vi äter frukost , lunch o middag tillsammans .

Lillen får välling till nattslurk och som mellanmål .
Jag får ibland vin till nattslurk, men då sover barnen redan :D
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
Electrifying
Inlägg: 42
Blev medlem: ons 01 dec 2004, 14:53
Ort: Halmstad

Inlägg av Electrifying »

Sen Anton var ca 10.5 månad har han ätit en del av den maten som vi också äter och då började vi äta tillsammans. Ganska skönt för en familj som annars kan äta middag vid åtta på kvällen. Nu äter vi alltid kl 17 oavsett om Anton äter det vi äter..
Antons mamma

Anton f?dd 20031219 sover gott utan kuren.
Fido
Inlägg: 28
Blev medlem: lör 11 dec 2004, 01:25

Inlägg av Fido »

har alltid gett tom. smakportioner samtidigt som jag /vi äter själv. så fort äldsta dottern kunde sitta i en barnstol så har hon ätit själv, först m. händerna såklart. vi kommer nog göra samma med lillan 5 mån.
Givetvis får barnen ibland äta före eller efter oss, eftersom alla dagar inte ser exakt lika ut men barnen ändå bör få mat ungefär samma tider.
br
Inlägg: 684
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 11:28

Inlägg av br »

hej! Får man ändra sig? Sedan några dagar tillbaka vill _ingen_ äta samtidigt som lillgrisen :D . Det går bra sålänge han bara har sin tallrik att gegga med men såfort ngn annan sätter sig med sin mat så bara ska han ner i denna tallrik också, han ger sig inte utan skriker, klättrar osv för att komma ner i tallriken. Att mata honom/låta honom smaka på maten från sin tallrik triggar honom bara mer ! Han vill ha alla andras mat också!! :evil:
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
Skriv svar

Återgå till "Polls"