Hur födde du ditt/dina barn?

Medlemmarnas egna undersökningar

Har Du erfarenhet av en sm?rtfri f?rlossning?

Ja
19
27%
Nej
52
73%
 
Antal röster: 71

Kit
Inlägg: 830
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:35

Hur födde du ditt/dina barn?

Inlägg av Kit »

:P Då gör jag en poll på min egen begäran!

:!: Svarsalternativen Ja och Nej blir enklast och visar det viktigaste och frågan formuleras så att den som har erfarenhet av flera och olika förlossningar kan svara.

:!: Men tillägg gärna utförligare svar angående vilken metod som använts, samt var du inhämtade information om metoden.
:heart: Jag sökte en Bibel och fann Barnaboken.

:heart: Matte till minilejon som ramsas i spinn.

:heart: Det är inte för att det är svårt, som du inte vågar. Det är för att du inte vågar, som det är svårt.
liw
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 09:47
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av liw »

Smärtfri är väl synd att säga, men det var inte smärta som skrämde mig. Skulle vilja kalla det possitiv smärta eftersom jag hela tiden kände hur kroppen arbetade mot ett mål. :D
Så ONT gjorde det men inte värre än att jag nöjde mig med lustgas.
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
lillan
Inlägg: 333
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 11:22
Ort: Norrbotten

Inlägg av lillan »

tja, jag tog ja...smärtfri förlossning.
Saken hör till den att det gör alltid ont....VÄLDIGT ont :D
Men som sagt, jag använde inget mer än bara lustgas vid alla tre förlossningarna + andningen...jättebra att kunna andas "rätt"
vid rätt tillfälle.... :D

Med första barnet gick jag på profylaxkurs som var inbakad i föräldrautbildningen som erbjöds av BVC.
Man fick även göra ett studiebesök på BB...osv ( inte dumt )
Stolt trebarnsmamma till flicka f?dd -95, pojk f?dd -97 och hemma med lillan f?dd 05-05-05
Fridolin
Inlägg: 98
Blev medlem: ons 02 mar 2005, 13:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Fridolin »

Det går ju inte att annat än förundras hur faktiskt en tredjedel av oss alltså har haft smärtfria förlossningar! :wink:

Jag undar lite nyfiket vad vi lägger i det begreppet... Har vi varit totalbedövade eller utan smärtlindring och faktiskt ändå smärtfria :?:

Själv har jag fött utan smärtlindring och haft två jättehäftiga förlossningar. Man är ju otroligt närvarande och fokuserad med andning och avslappning till hjälp. Men smärtfritt.. :?: :roll: :D

Jag är beredd att tro att en del skönmålar det hela lite. Eller :lol:
Stolt mamma till fyra flickor och en pojke. 03, 04, 06, 08 och 10
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Själv har jag vankat av och an som Joakim Von Anka i förlossningsrummet och VÄGRAT ligga ner! Vid värkarna har jag vaggat från sida till sida och räknat "Å-ETT-TVÅ-TRE-Å-ETT-TVÅ-TRE" med lustgasen i högsta hugg :shock: :lol: ! Funkade kanon! Första förlossningen var en "klassisk" sådan på 9 timmar och de andra två har tagit 1,5 timma på sig från första känningen till sista krystvärken :shock: :thumbsup: !

8) Jag hade ingen aning om "hur jag vill ha det" - jag bara "gjorde" :wink: :lol: ! Alla barnmorskor har varit imponerade av stämningen i förlossningsrummet. En hel del humor mellan värkarna och ett jäklaranamma under de samma. Själv kan jag tycka att jag verkligen lät naturliga instinker ta över. Jag släppte liksom taget och alla hämningar.... :oops: :lol: Tänkte mycket på att trycka upp tungan i gommen vid krystningen. Då tar man i med rätt muskler nämligen! Pröva får ni se! :roll:

:idea: För först skrek jag bara när jag skulle krysta (och sa "Det ska minsann höras att det föds barn här inne!" ) och då sa barnmorskan "De kommer inte ut genom munnen vet du - så stäng munnen och tryck upp tungan i gommen och ta i!". Det gjorde jag och tjoff sa det :P !

:?: Ont? :!: JA!
Tessan
Inlägg: 1292
Blev medlem: lör 25 jun 2005, 15:32
Ort: Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej
Ja alltså jag måste ha sovit :sleep: :sleep: :sleep: igenom mina värkar. Vaknade halv nio åtta dagar över tiden och hade ont när jag duschade.
Sen gjorde det ont ofta och länge :twisted: :? :? :? :x :x :x

När jag kom in till sjukuhset var jag fullt öppen så på 4,5 timme från att jag klev upp var Emma ute, Barnmorskan var en sån underbar människa, jobbat i typ 25 år med det hon gjorde så när hon sa åt mig att krysta på pall gjorde jag det utan att fråga :lol: :lol: :lol:
Rekommenderas starkt :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Jag hann inte tänka att det gjorde ont, använde lustgasen väldigt mycket men inget annat hanns med och som sagt, allt bara snurrade förbi i en väldans fart så jag kan nog inte säga att jag tyckte det gjorde så ont.
Fick samma "utskällning" som Mammut, bm sa åt mig att sluta skrika, ingen som bryr sig, hXn kommer ändå inte ut den vägen :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Då blev jag väl lite irriterad har jag för mig och tryckte till ändå mer..

Har dock förstått att jag hade "tur" eller hur man ska uttrycka det. Såg dokumentärserien nio månader på fyran och då insåg jag att det kan komma att göra lite ondare nästa gång...
:lol: :roll: :wink:
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
lillan
Inlägg: 333
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 11:22
Ort: Norrbotten

Inlägg av lillan »

Nja, smärtfritt är juh lite fel att påstå, men det fanns som inget annat alternativ, nej blir som fel det åxå, för jag antar att nej var kanske mera om man använt sig av alla de olika preparat som finns att tillgå eller :?:

Jag tolkade frågan så... :D

mvh lillan
Stolt trebarnsmamma till flicka f?dd -95, pojk f?dd -97 och hemma med lillan f?dd 05-05-05
Susanne*
Inlägg: 2027
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 15:11
Ort: Ny Skåning

Inlägg av Susanne* »

Tur man glömmer... 8)

Två barn i säte och två barn som har blivit vända. Två barn som också fastnade under förlossnningen och inga krystvärkar alls.

Efter första barnet trodde jag att allt berodde på epiduralen som jag fick efter 3 dagar med pinvärkar och ett dygns förlossning. Så jag hade bestämt mig för att stå upp under hela nästa förlossning och definitivt ingen smärtlindring. Sade till maken att "säg till mig om jag sätter mig mer" (men gissa om jag svor över honom när han gjorde det... 8) ).

Japp, spelade tydligen ingen roll. Lilla donnan fastnade också, kom aldrig ner till bäckenbenet så det blev sugklocka efter 5 timmars väntan helt öppen.

Men jag hade tränat :!: :!:

Så om det blir fler små så säger dom att det ska bli kejsarsnitt. Hm.. :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jag svarade smärtfri.
Det var jobbigt i början och visst gjorde det ont, men inte direkt smärta.
Jag badade - LÄNGE och fick sedan komma in på ett rum. Jag la mig på sängen och eftersom det var kväll så somnade jag. Jag höll hårt i lustgasmunstycket och använde det, men mellan värkarna sov jag. Maken sov i en fåtälj bredvid och vaknade när jag kramade hans hand, samtidigt som jag sög lustgas. Undrar vad de tänkte om oss - inga superhispiga förstagångsföräldrar direkt i alla fall.

Barnmorskan kom och ruskade i mig några gånger och tyckte att jag skulle upp och röra mig. De var oroliga att öppningen skulle avstanna. Men jag ville inte, jag ville sova :sleep: Och det gjorde den inte.

Jag kom ihåg när krystvärkarna började. Jag lät väldigt konstigt, men visste på något sätt att jag inte skulle trycka på - än. Barnmorskan trodde inte på mig när jag sa att det började bli dags, men så var det.
Efter första "riktiga" krystvärken ställde jag mig på knä och sedan gick det ganska fort.

Som sagt, lustgas använde jag. Om det blir någon nästa gång så kommer jag i alla fall öva på att föda utan smärta. Därmed inte sagt att jag kommer att göra det utan hjälpmedel.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hhmm... Herr Kejsaren låg ju i säte och kom med snitt, så jag vet inte om jag hör hemma här... :roll: Ont gjorde det ju inte, men obehagligt var det. Och jag hann inte alls med. Han var ju ute fem (5) minuter efter att läkaren började snitta. Så jag förstod inget alls. Vaddå bebis? :shock:
Men: smärtan kom ju sen, efter snittet. Så jag valde ja, fött utan smärta. Men, ja: Fött och fött... :roll:
K-ina
Inlägg: 1485
Blev medlem: tor 09 dec 2004, 10:15
Ort: Närke

Inlägg av K-ina »

Det gjorde vansinnigt ont båda gångerna... Jag blev igångsatt båda gångerna och det är säkert en av anledningarna att det varit jobbigt.

Första gången upplevde jag ändå "postiv" smärta. Vattnet gick spontant men värkarna drog inte igång. Det bedömdes att bebisen behövde få komma ut. Ut kom han efter massor med dropp och med epidural och lustgas. Jag fick en SKARP tillsägelse att se till att krysta ut honom och jag lydde order!

Andra vändan var tristare... Jag fick en igångsättning efter eget önskemål när jag gått mina femton dagar över tiden under en oändlig värmebölja... Jag var slut redan innan jag kom in på förlossningen. Trots att man petade hål på hinnor och ryckte i livmodertappen (eller vad det nu var de gjorde? :roll: = ) så hände - ingenting. Tillslut fick jag dropp och då hände liiitegrand. De fick öka på och öka på det där droppandet och jag vankade omkring och tittade på CTG-kurvan. Värkarna fanns ju där men de kändes inte ORDENTLIGT! När väl krystvärkarna kom räckte inte kraften till alls! Det blev bråttom för hjärtslagen var påverkade och sugklockan kom fram. Jag upplevde det som om jag låg mitt i ett kaos. Massor med människor runt omkring mig :?: Jag blundade och kämpade - emot kanske :?: Tillslut kved jag: Jag är RÄDD! :!: :cry: Någon - vågade inte öppna ögonen på hela tiden - höll min hand och var ett gott stöd :heart: på andra sidan av sängen peppade sambon. Ja kära hjärtanes! Inte var det lugnt och harmoniskt och naturligt inte... :roll: :wink:

Jag tror ärligt talat att jag skulle behöva stöd för att våga genomföra detta igen - även om det självklart var värt allt!
Senast redigerad av K-ina den ons 09 nov 2005, 22:48, redigerad totalt 1 gånger.
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Håller med dig K-ina, min historia finns på:

http://annawahlgren.com/phpBB2/viewtopic.php?t=3972
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!
Jag svarade ja, men det är både ja och nej.

När Clara kom var det nog det värsta jag varit med om!
8 timmar vansinnesvärkar, följt av 2 timmar(!) krystvärkar, då jag till slut var så förbi av utmattning och skräck att de klippte mig (bara DET :shock: :shock: ) och drog ut henne med sugklocka. Det kändes som dom SLET ut henne ur kroppen på mig! :shock: Helt fruktansvärt! Efter det lossnade inte moderkakan, dom tryckte och slet i navelsträngen på mig i 2 timmar, sedan gav dom upp och sövde mig och opererade bort den. Mina första ord till Per efter det var "-Jag vet att du alltid sagt att barn ska ha syskon, eftersom du inte haft det själv, men jag gör inte om det här igen - aldrig!!"

Denna paniska skräck höll i sig i ETT HELT ÅR!
Sedan kom tanken på planerat snitt, och även tanken på att Anna Wahlgren skrivit så mycket gott om profylax. Har hon rätt i så mycket annat, så varför skulle hon inte ha det i detta också?
Så jag blev gravid. Gick profylaxkurs, övade 1 timme om dagen i 7 månader, läste allt jag kom över om profylax, om och om igen. Gick på Aurora-samtal. Ja, jag förberedde mig helt enkelt denna andra gång, istället för att förtränga helt att ungen skulle ut, som jag gjort första gången... :oops: :twisted: Ingen bra metod...
Och ut kom hon, våran andra lilla flicka, med profylax! Trots sätesbjudning, som ingen visste om innan det var för sent :shock:
Helt utan smärta kan jag inte säga, men med KONTROLL! En känsla av att veta att jag själv kunde styra och hjälpa till! Det var väl bara när barnmorskan fick skräck i blicken och nervöst sa att hon "trodde barnet låg i sätesbjudning, och att detta var inte bra, normalt sett förlöser dom inga sätesbjudningar längre", som jag miste kontrollen och smärta kom.
Fram till dess var det lugnt! Faktiskt! Och när man då haft en så hemsk förlossning som den första att hänvisa till, så måste det bevisa :wink: att det går att lära sig, och ta till sig profylax trots rädsla!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
liw
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 09:47
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av liw »

När jag läser era svar här vad som anses som en smärtfri förlossning så inser jag att jag också borde svarat ja... Ja då var man återigen den som "sabbat" pollen genom att svara fel :lol: :lol: :lol:
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Fridolin
Inlägg: 98
Blev medlem: ons 02 mar 2005, 13:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Fridolin »

Då svarade jag oxå fel :lol: Smärtfritt är alltså inte smärtfritt utan "var forlossningen positiv och var det värt det onda" 8) :wink:
Stolt mamma till fyra flickor och en pojke. 03, 04, 06, 08 och 10
Skriv svar

Återgå till "Polls"