Hur födde du ditt/dina barn?

Medlemmarnas egna undersökningar

Har Du erfarenhet av en sm?rtfri f?rlossning?

Ja
19
27%
Nej
52
73%
 
Antal röster: 71

malkon mimmil?inen
Inlägg: 67
Blev medlem: lör 18 dec 2004, 15:29
Ort: Link?ping

Inlägg av malkon mimmil?inen »

:D Det måste vara vansinnigt underhållande att jobba på en förlossningsavdelning.. Vilka grejer de får höra!
Min bästa kompis släppte bara lustgasen för att skälla på sin man som hade utsatt henne för denna tortyr. I fem timmar höll hon på.. Det är dessutom en tjej som har ett, hur ska jag uttrycka mig, ganska mustigt språkbruk. Han var ganska blek :D
Mamma till Bengan och Sigge.
Katarina-Mamma duracell
Inlägg: 861
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 22:18
Kontakt:

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

Mina båda barn har blivit födda under "dramatiska" former. Sonen var bland det värsta jag varit med om, allt som kunde gå fel gick fel. Det började med vattenavgång, följt av avstannat värkarbete, läkare och sköterskor som hade bråttom bråttom och det resulterade i att ingen av dem lyssnade på mina önskemål, när jag var öppen 5 cm gav de mig lustgas så att de kunde lägga eda trots att jag vägrade, jag är extremt nålrädd. 4 vuxna män krökte ihop mig för att narkosläkaren skulle ge bedövningen, stack fel, fick sticka igen bedövningen verkade inte, pga att jag var så stressad av den behandling jag fick och efter 27 timmar i förlossningssalen blev jag nedsövd och sonen förlöstes med snitt. Det tog 2 år att komma över chocken, och allt blev otäckt igen när jag fick beskedet att jag väntade barn nr 2 (trodde ju att spiral var ett säkert alternativ men så var det inte för mig :D ) Mycket terapi senare så var jag säker på min sak, jag ville inte ha någon bedövning, möjligtvis lustgas och förlossningen satte igång. Jag öppnade mig 7 cm då det konstaterades, barnet sitter fast! Men på något sätt lyckades min underbara förlossningsläkare få mig att ta en spinalbedövning vid kejsarsnittet och jag fick uppleva min dotters första skrik :heart:
Läkaren fick ta i lite men ut kom en välskapt flicka på 4900gr idag är jaag glad att jag fått uppleva de förlossningar som jag gått igenom, och är lycklig över mina två barn och kan faktiskt tänka mig ett tredje om ett år eller två :D
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
Spyro
Inlägg: 402
Blev medlem: lör 14 jan 2006, 14:53
Ort: Pedersöre, Finland
Kontakt:

Inlägg av Spyro »

tja. jag svarade nej, men jag blev också igångsatt. Efter många om och men!! Jag får väl skylla mej själv för att det blev som det blev, jag tvingade läkarna att sätta igång mej! 16 dagar för tidigt konstaterade dom ett "leverproblem" hos mej som "knappast går om av sig självt", fick aldrig riktigt reda på vad det var...

Så jag fick piller den nedre vägen i två dygn. Åkte hem över helgen, tillbaka på måndag. Mera piller. På tisdag var plötsligt leverproblemen (om det nu fanns några) försvunna! :shock:

"Så nu får du åka hem och komma tillbaka när dina värkar kommer!" sa idiot-läkarna. Åka hem?! :evil: Aldrig! Här har man legat och tagit deras äckliga mus-piller i tre dagar och haft en massa människor som har klämt och känt på mej dygnet om, legat med CTG-kurva varannan timme och undrat om babyn tar skada där inne av mina så kallade "leverproblem", nästan blivit tvingad att äta sömntabletter (NEJ tack, kära idiotläkare, jag är GRAVID!), gått upp över 30 kg, kan inte andas och så vill ni att jag ska åka HEM?!

Så jag brast i gråt. Grät och grät och grät. Aldrig! Jag VET att han är beredd på att komma ut, ge oss en chans till!

Så dom tog hål på fosterhinnorna. I 25 timmar låg jag med svåra värkar, varje gång en sköterska undersökte mej kom hon med samma svar: "Tyvärr, du är inte öppen 5 cm ens, han verkar inte vilja komma ut..." 25 timmar!! :cry: Sammandragningarna skulle jag ha stått ut med om de hade LETT någonvart, men icke!

Så kom en annan idiot-läkare in i förlossningsrummet med förlägen min och meddelar att "vi är tvugna att ta kejsarsnitt, tyvärr tyvärr..." Tack gode gud!!!
Så snittades jag och 10 dagar för tidigt kom Kevin, 4200 gram och 52 cm lång. Han var verkligen redo... :)

Efter snittet såg jag inte till någon av läkarna eller sköterskorna. De hade beräknat hans vikt till under 3 kg och det var därför dom plötsligt kom på att dom inte ville att jag skulle ha fött ännu... ](*,)

Men nu är han här, och det var verkligen värt besväret! Fast nästa gång åker vi till ett annat sjukhus, det är en sak som är säkert.
* Ny adress! http://www.stilla-sinne.biz
* Mamma till :heart: "Skalman" :heart: född 21/12-05.
* Forumet är alltid Hem, även om jag är här rätt så sällan nuförtiden. :-)
Siobhan
Inlägg: 277
Blev medlem: mån 23 jul 2007, 10:45

Åh vilken smärta!

Inlägg av Siobhan »

Det var absolut inte smärtfritt! Jag har aldrig tidigare varit med om en sådan smärta! 3 timmar tog det bara, och jag fick INGEN smärtlindring eftersom de inte trodde hon var på väg. Det hela var så förvirrande, jag kom in, de sa att jag förmodligen inte skulle föda på flera dagar än, de gav mig två alvedon och sa till mig att sova, jag hade så fasansfullt ont men jag gjorde inte andningsövningarna eller nånting eftersom de hade ju sagt till mig att jag bara inbillade mig och att jag inte alls skulle föda än...jag trodde jag skulle dö. Tre timmar senare var hon ute. Jag var länge rätt sur över att de behandlade mig på det viset och att jag inte fick lustgas. Usch, blir arg när jag tänker på det. De är inte särskilt flexibla i Sverige, anledningen till varför de absolut inte trodde jag skulle föda var för att jag hade fem minuter mellan värkarna och inte tre.

Usch...nu blir jag sur igen :evil:
blomman
Inlägg: 1775
Blev medlem: fre 28 apr 2006, 17:01

Inlägg av blomman »

Jag svarade JA och menar det!
Vet inte om det hänger ihop med att jag har maratonförlossningar men det gjorde inte ont! Spände och tryckte och var lite obekvämt, men inte ont!
Fast efter 30 tim med första blev jag snittad... men nr 2 kom ut rätt väg efter 28 tim!
Tror att det både hänger ihop med att jag öppnade mig långsamt, att jag har väldigt hög smärttröskel och att jag dessutom hört av både min mamma och en 5-barnsmamma att de inte tyckte det gjorde ont.. positiv förstärkning!
Dessutom sov jag mig igenom delar av andra förlossningen....
Hade en suverän barnmorska vid utdrivingen med nr , hon sa till mig exakt vad jag skulle göra "dra in luft, lägg hakan mot bröstet, nu får du inte krysta, tryck upp tungan i gommen och flämta..." Tydliga instruktioner hela tiden, suveränt! Inget, "ta i som om du skulle bajsa-tjafs"!
Världens bästa förlossning (som om jag har så mkt att jämföra med, då! :wink: )
ulrikaj
Inlägg: 1864
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 13:10
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Jag svarar oxå ja.
Båda mina förslossningar har gått så fort.
Med jacob gick jag iochförsig 17dagr över tiden så ja jag blev igångsatt med dropp.Från den första "värken" tills det att jacob är född tog det 2,5timmar.

Med Liw gick det ännu snabbare.Var ute och cyklade på nyårsdagen(fick tips av en kompis att det sätter igång då) 3dagar innan beräkknad bf.Kände inget på hela dagen.Klockan 20 gick vattnet när jag stod och hängde tvätt.Kände inget alls men dom ville ändå vi skulle åka in.Blev undersökt klockan 22.Kände fortfarande inget.Hadde öppnat mig nån cm.Gick och fikade då dom ändå ville ha kvar oss.I fikarummet 22.30 kom det en värk så kraftig att jag knappt kunde ta mig till vårat rum.Ringde på sköterska och hon satte på den svagaste lustgasen samt akupunktur.Klockan 23.10 kände jag att jag började krysta och kunde knappt prata med tomas.Han fattade att det var något och ringde på sköterska.Hon utropade
-oj då bebis på väg.
Sen blev det liv i luckan.Jag hadde fortfarande kläder på mig som fick vara kvar.Akumpunkturnålarna var fortfarande i.Hon hadde inte förberett något utan slängde sig på larmklockan och ropade efter hjälp.
Klockan 23.20 är Liw född.
Det hela tog 50 minuter från första värken tills det att Liw är född.Jag vågar inte tänka på om vi inte åkt in på sjukhuset direkt när vattnet gick. :shock:
Ja,det är mina berättelser.
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Polls"