Välj sysselsättning!

Medlemmarnas egna undersökningar
Skriv svar

Om du var ekonomiskt oberoende, skulle du ?nd? v?lja att jobba?

Ja, heltid
2
5%
Ja, men bara deltid
21
54%
Nej, inte alls
16
41%
 
Antal röster: 39

Mamma Anna
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 18 aug 2005, 22:35

Välj sysselsättning!

Inlägg av Mamma Anna »

Jag har varit föräldraledig ett bra tag nu :D . I början av min föräldraledighet kände jag att jag nog aldrig ville tillbaka till jobbet utan bara njuta av mina barn. Nu, när "återtåget" börjar närma sig, känner jag att det nog ändå skall bli ganska kul :lol: och att det trots allt fyller en viss funktion förutom bara försörjning.

Därför är min fråga; om du var ekonomiskt oberoende och inte behövde jobba för din försörjning, skulle du ändå göra det eller skulle du välja att vara hemmaförälder?
Anna, stolt mamma till tre underbara barn! Gabriel -98, Alexandra -00 och Adam -04
Susanne*
Inlägg: 2027
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 15:11
Ort: Ny Skåning

Inlägg av Susanne* »

Ja...men bara deltid och på mina egna villkor, dvs med vad/när/hur...

:D :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Sussi
Inlägg: 1314
Blev medlem: fre 03 dec 2004, 21:50
Ort: Uppsala

Inlägg av Sussi »

Nix :!: :D Skulle gladeligen vara hemmafru på heltid! Nu är jag iofs nästan det, jobbar 3-4 dagar/månad, men det är bara för det ekonomiska. Jag älskar att sköta hem och barn, och träffar andra vuxna på Öppna förskolan osv. Så mitt svar är JA :D :D
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
mia75
Inlägg: 599
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 17:18
Ort: Uppsala

Inlägg av mia75 »

Jag skulle vilja jobba, öppna en liten butik, vara där när jag själv vill och även med barn. Anställda kan sköta resten... :D
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Här hemma skulle vi slåss om att få vara hemma OCH jobba. Vi skulle nog dela rakt av.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Kit
Inlägg: 830
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:35

Inlägg av Kit »

:idea: Ekonomiskt oberoende öppnar ju sååå många dörrar! :-({|=

:idea: Jag skulle engagera mig i allt möjligt nödvändigt och utvecklande, men även avlönande, eftersom jag tror det finns en klok poäng med utbytet som sådant :wink:

:idea: Och investera det utförda arbetets förtjänst i konstruktiva projekt, som kom människor till del

:idea: Men framförallt skulle jag parallellt med det från hemmet, i huvudsak, utförda arbetet, engagera mig med det dussin barn, :shock: :lol: som jag i ekonomiskt oberoende skulle ha sett till att få! :heart:

Mitt svar blev Ja, eftersom "arbete" kan definieras på olika sätt. Men om frågan avser avlönad anställning utanför hemmet, så blir svaret Nej.
:heart: Jag sökte en Bibel och fann Barnaboken.

:heart: Matte till minilejon som ramsas i spinn.

:heart: Det är inte för att det är svårt, som du inte vågar. Det är för att du inte vågar, som det är svårt.
Renee
Inlägg: 409
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 21:50
Ort: Skåne

Inlägg av Renee »

Man kan ju alltid ändra sig, men just nu känner jag att svaret blir "nej, inte alls" om arbete = "avlönad anställning utanför hemmet". Har varit hemma med Otto i 2,5 år och det blir bara roligare och roligare! Sedan en vecka tillbaka jobbar jag 80% med "avlönad anställning utanför hemmet" på en ny arbetsplats men med arbetsuppgifter jag gjort tidigare. Vikariatet är på två månader. Alla lyckönskar mig till detta med tilläggen "det måste ju vara skönt att komma hemifrån lite och prata annat än barnspråk!" :?: :?: :?:

Helt ärligt så är det betydligt mer utvecklande och intressant att arbeta hemma med Otto 2,5 år än att sitta vid en dator hela dagarna (samt sitta i bil 2 x 45 min per dag) och kanske, om man har tur småprata lite ytligt med någon kollega över lunchlådan i 20 min på lunchen...

Nu stundar småningom ny period hemma med liten nyfödd i januari och kanske svarar jag annorlunda på denna poll om två år eller så. Men just nu finns det inget som går upp mot att vara hemma med Otto och jag är glad att min man får möjlighet att uppleva det också, nu när jag tvingas iväg på lönearbete utanför hemmet en kort period :D
Skåning, mamma till underbara Otto (030122) och Frans (060114)
anna
Inlägg: 4522
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Fyllde i "nej inte alls".
Jag har varit hemma drygt 4 år nu. Trodde aldrig jag skulle "bli sån".
I årsskiftet ska jag börja jobba knapp halvtid, Jag ser inte fram mot det, men har inte jätte-ångest heller (än).

Hade jag varit helt ekonomiskt oberoende hade jag gärna fortsatt vara hemma! Och gjort som jag gör nu, haft min lilla firma i gång hemifrån (som jag aldrig kommer kunna leva på :cry: ) bara för det är så kul och för att ha något att göra.

Det sliter i mig detta ämne.
Jag har ju varit hemma med Clara fram tills nu för några veckor sedan, då hon började på dagis 10,5 tim/vecka. Det har kännts så bra!
Jag "kan" inte ge Ida samma långa tid. :cry: Hon hinner visserligen nästan bli 3 år när hon börjar, men jag hade så gärna gett henne ett år till! Rent ekonomiskt hade jag kunnat detta, eftersom min sambo tjänar bra.
Men mitt jobb är i min pappas golvbutik, och han fyllde 65 i år, och vill ev. dra ner lite... Och så ska jag ha ett "prövo-år" för att känna efter om jag vill/kan ta över firman sedan?? :shock:
Jag känner att jag för pappas skull "måste" börja jobba i årsskiftet.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Sarika
Inlägg: 670
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 13:45
Ort: Stockholm

Inlägg av Sarika »

Jag skulle kunna vara hemma för alltid om jag var ekonomiskt oberoende men jag skulle nog ändå se till att ha lite olika projket på gång inte för ekonomin utan för att jag tycker det är kul men bara något som tar några timmar i veckan.

älskar verkligen att vara hemma med vår vilma :D å roligare blir det bara :D
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
Skriv svar

Återgå till "Polls"