Andningslarm och falsklarm

Medlemmarnas egna undersökningar
Skriv svar

Har anv?nt/Anv?nder ni andningslarm, och falsklarmar det i s? fall?

Har anv?nt/Anv?nder larm, har aldrig falsklarmat
33
45%
Har anv?nt/Anv?nder larm, har falsklarmat n?gon enstaka g?ng
14
19%
Har anv?nt/Anv?nder larm, falsklarmar ofta
3
4%
Har aldrig anv?nt larm
24
32%
 
Antal röster: 74

Sagomamma
Inlägg: 742
Blev medlem: sön 21 nov 2004, 19:52
Ort: Hässleholm i Skåne
Kontakt:

Andningslarm och falsklarm

Inlägg av Sagomamma »

Efter önskemål om enkät i gästboken...
Sarika
Inlägg: 670
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 13:45
Ort: Stockholm

Inlägg av Sarika »

Hej
min erfarenhet är att falsklarm kommer när de blir lite större och rör sig mycket i sängen och man bara har en platta, som vi hade ett tag. Men täcker man bara in sängen ordentligt med plattor så ska det ju inte vara något konstigt.

Men en fråga; vad är egentligen falsklarm? om man kommer in och barnet inte ligger på plattan så ok, det är ett klart fall av falsklarm men om barnet ligger på plattan och andas, är det då ett falsklarm eller är det så att barnet har börjat dra efter andan innan man hunnit in? För det är ju som så att de gör andningsuppehåll ofta och ibland länge men de börjar ju i regel alltid att andas igen och man kan ju aldrig veta när, eller hur?! Så vad är egentligen ett falsklarm?!?!?

En undran bara..... :?
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Enda gångerna det larmade var när vi lyfte ur Vera ur sängen och glömde stänga av larmet. Det gjorde det väl ofta i slutet :roll:

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Ja, Sarika, det kan man verkligen undra. Ska jag vara elak, och det ska jag ju inte :evil: kan jag tolka detta tjat om falsklarm som att larmet gått igång fastän barnet andas - igen; har börjat andas igen efter de tolv sekunderna, vilket barnet sannolikt skulle ha gjort i vilket fall (efter ett av dessa lååånga andningsuppehåll, som alla nyfödda gör flera gånger om dygnet, oavsett sovställning). Alltså blir det falsklarm om barnet inte dör ordentligt :!: :?: :!: :?:

Ett litet barnbarn hade larm som gick igång. I det fallet var föräldrarna på grillfest med barnet i vagn intill sig. Säker bevakning, kan tyckas, men man KAN inte kolla var tredje minut dygnet om att ett litet spädbarn verkligen andas. Larmet gick. Barnet andades. Eller började andas. Av larmet :?: Av sig självt, som "normalt" :?: Vem kan veta :?: Ingen. Var det falsklarm :?: Nej, det var larm om andningsuppehåll. Gudskelov får jag aldrig veta om barnet verkligen skulle ha upphört att andas för gott - om inte larmet uppmärksammat andningsstoppet. Som säkert var tillfälligt. Eller... :?: Jag kan bara tacka Gud att denna säkerhetsfacilitet finns - numera tillgänglig inte bara för barnsjukhusen - som inte fanns på min tid. Hur många miljoner gånger har jag inte oroligt kontrollerat de små barnens andning :!: Nu gör larmet det åt mig. Och det är precis vad det är till för.

Att man skulle avhålla sig från larm för att man bara skulle bli "orolig för alla falsklarm" är inte bara befängt utan direkt oanständigt att påstå, anser jag. Och det är verklighetsfrämmande i högsta grad. Små barn GÖR andningsuppehåll, och bara den som levt med nyfödda dygnet om vet hur oroande DET är.

Expertisen kunde åtminstone vara konsekvent. Varför skickar man med föräldrar som förlorat ett barn i PSD ett larm hem till nästa :?: Mitt hus måste alltså brinna ner först, innan jag får installera brandlarm :!: Vad säger brandkåren om det?

Ska vi inte ha bilbarnstolar för att de bara gör oss oroliga för trafikolyckor?

Som husmor som tvättat för hand brukade jag välsigna tvättmaskinen som världens bästa uppfinning. Följd så småningom av den lyxiga diskmaskinen. Men före dem båda höjer jag nu tveklöst andningslarmet som det mest oundgängliga för alla spädbarnsföräldrar av i dag.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
kokos
Inlägg: 1031
Blev medlem: ons 01 dec 2004, 08:48
Ort: Härnösand

Inlägg av kokos »

Det där med falsklarm: för vår del hände det någon enstaka gång att larmet gick. De flesta gångerna hade han i vanlig ordning lagt sig tryckt mot kortändan av sängen och hade inte kontakt med plattan, men en gång hade han faktiskt inte det - så då kan man ju faktiskt inte veta om det var falsklarm eller faktiskt ett riktigt larm. Men det var otroligt skönt att ha larmetl.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Sarika
Inlägg: 670
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 13:45
Ort: Stockholm

Inlägg av Sarika »

Ja Anna du har så rätt, att det ska vara så svårt för Expertisen att fatta!! Maskinen gör ju bara sitt jobb, den ska larma om barnet inte andas på 12 sekunder. Man ska vara glad för att maskinen gör sitt jobb! Så allt detta prat om falsklarm från Expertisen förstår jag inte....Eller är det så att Expertisen inte vet/förstår att små barn gör andningsuppehåll?

Skulle vilja utöka ord reportoaren med ett till ord:

:arrow: falsklarm = när barnet kommit ifrån plattan, dvs larmet larmar för att barnet inte finns på plattan

:arrow: andningslarmsuppehåll (hittar inget bättre ord) = när larmet går igång för att barnet gör ett andningsuppehåll, dvs det har slutat att andas, antingen kommer barnets andning igång utan ingrepp eller så behövs det ett ingrepp från föräldrarna eller i värsta fall så dör barnet....
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
susanneethel
Inlägg: 1014
Blev medlem: mån 16 jan 2006, 22:44

Inlägg av susanneethel »

Mitt larm har falsklarmat en natt, men då hade jag lagt plattan uppochner :oops:
Det har larmat när sonen krupit opp och knölat in sig i kortändan på sängen, två plattor hade ju varit bra att ha.
Jag tycker inte att det är ett falsklarm heller, plattan kände ju inga andningsrörelser, så det larmade, helt funktionsenligt.
Falsklarm vore ju om det blev fel på apparaten, det har det aldrig blivit.
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

:oops: Och jag som svarade att vi använder larm men aldrig haft några falsklarm och jag vidhåller att det är så trots en incident härom kvällen när jag precis somnat. Då ljuder larmet och på en sekund står jag inne hos sonen, har tänt lampan och petar lite på honom - han andas :!: Pust. Men han ligger upptryckt vid huvudändan och har således krypit av larmplattorna. Fast jag tycker att larmet visade att det funkade alldeles utmärkt för det fanns ju ingen andandes son på dem och då ska de ju larma :!: :? Räknar alltså inte detta som ett falsklarm.

Kan de egentligen någonsin larma falskt. Larm, kolla barnet som andas - men man vet ju inte om den lilla började andas igen för att larmet gick eller för att vi ömma föräldrar kastar oss in och petar på det.

När jag jobbade på St Görans barniva och neonatal för "hundra år" sen bestämde jag att om jag någonsin vågade få barn ( det var ju ganska många som dog och för mig som var ung kändes det som att alla barn föddes förtidigt, många av dem dog eller så fick de svåra sjukdomar som de dog av eller så var de med om olyckor som de dog av) skulle det absolut ha apnélarm och eventuellt även kuvös, syrgas, respirator..... :oops: Ja det kan väl kanske kännas lite överdrivet så vi har bara larm till Emil och det funkar alldeles utmärkt.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Jag har aldrig haft larm, av den enkla (men i sanning hemska) anledningen att jag inte vetat om att det FINNS! :shock: :?

OM det blir fler barn blir det definitivt larminköp :!:

/Fjällmor
susanneethel
Inlägg: 1014
Blev medlem: mån 16 jan 2006, 22:44

Inlägg av susanneethel »

Du är verkligen inte ensam om det, Fjällmor. De flesta har ingen aning om det. Man kan fråga sig vad BVC har emot att folk använder larm eftersom de inte ens informerar om att det finns.
Ulmis
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 31 dec 2006, 12:09

Inlägg av Ulmis »

Hej! Är helt ny här men trogen AW lärjunge sedan mitt första barn föddes för drygt 2 år sedan! Har använt andningslarm till min dotter som snart är fem månader ända sedan hon föddes och det har aldrig någonsin falsklarmat! Däremot ringer det som det ska när jag lyfter henne ur sängen och det är en stor trygghet för mig att kunna se den gröna lampan blinka när jag vaknar till och kastar ett halvöppet öga mot vaggan. Och skulle den nu falsklarma någon gång är det ju ingen katastrof. Mycket värre om det inte finns något alls som varnar om barnet verkligen slutar andas. Jag ser inga nackdelar utan endast fördelar med andningslarm - kan jämföra med första barnet som sov utan - var tvungen att peta på honom på natten för att försäkra mig om att han andades. Har aldrig hört något bra argument mot larm.

Ulmis
Ulmis
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Välkommen hit Ulmis! :D

Känn dig som hemma :heart:

/Fjällmor
Alexandra
Inlägg: 185
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 07:03
Ort: Öglunda
Kontakt:

Inlägg av Alexandra »

Nej det blev inte av att skaffa larm till de första två... Latmask, okunskap och "det-händer-inte-mig"-syndromet skyller jag på. :oops:

Men nu inför tredje pyrets ankomst har jag absolut tänkt att hyra ett larm. Iaf de första tre månaderna... Köpa har jag helt enkelt inte råd med!

Första barnet sov mest på sidan under sina första månader, andra sov gott på mage - fast om jag gjorde detsamma är en annan 75a...
Men den här gången ska jag försöka göra det rätt! :wink:

/ Alex
4 barns mor, 03, 06, 07 & 09
En tös, tre grabbar.
Barnaboken på mitt nattduksbord!
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Alexandra skrev:. Köpa har jag helt enkelt inte råd med
Kanske någon forumist har ett begagnat till salu :?: Släng ut en annons på barnasaker, vetja :wink:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Polls"