Vid vilken ålder fick du ditt första barn?

Medlemmarnas egna undersökningar
Skriv svar

Vid vilken ?lder fick du f?rsta barnet?

<20
14
12%
21-25
28
24%
26-30
44
37%
31-35
25
21%
36-40
7
6%
40>
0
Inga röster
 
Antal röster: 118

Kit
Inlägg: 830
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:35

Vid vilken ålder fick du ditt första barn?

Inlägg av Kit »

Statistiken säger ju att kvinnor numera blir allt äldre innan det första barnet kommer.
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Intressant fråga!
Det jag upplever är att det (som din statistik visar just nu, med tre svar) att det är inte så många strax under 30 som skaffar barn.

Antingen jobbar man direkt efter gymnasiet och då är det "lagom" att skaffa barn runt 23-24. Eller så pluggar man vidare och börjar kanske inte jobba "på riktigt" förrän man är 25-26 och då skaffar man barn efter 30.

Mina funderingar. Sedan finns det ju givetvis en massa undantag.

(LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Kit
Inlägg: 830
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:35

Inlägg av Kit »

Fast egentligen är det lite underligt. Numera finns möjligheten att göra karriär både en och två gånger och sent i livet.

Jag menar, istället för nuvarande turordning kanske vi finge se det omvända framöver?
:heart: Jag sökte en Bibel och fann Barnaboken.

:heart: Matte till minilejon som ramsas i spinn.

:heart: Det är inte för att det är svårt, som du inte vågar. Det är för att du inte vågar, som det är svårt.
mia75
Inlägg: 599
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 17:18
Ort: Uppsala

Inlägg av mia75 »

För mig kom att få barn i första hand. Rasmus fick jag när jag var 24 år, hade tillfälle funnits tidigare så hade jag inte haft något emot det. :D
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Det ser ut som jag hade lite fel :roll:

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
cillamamman
Inlägg: 82
Blev medlem: mån 14 feb 2005, 19:11

Inlägg av cillamamman »

Själv var jag 20 när första barnet kom. Hon var inte planerad, men välkommen.
Om hon inte blivit till av en slump så hade jag antagligen hör till den som väntar till ca 30-och missat min andra barnkull. Jag är väldigt glad idag att hon kom när hon kom och vände upp och ner på allt och att jag idag har barn i olika åldrar, för det berikar hela familjen!

Tyvärr är föräldrarpenningsystemet inte anpassat efter att få barn innan man jobbat (60 kr/dag har det varit länge men det är påväg uppåt nu). Och börjar man plugga på högskola direkt efter gymnasiet är man ca 25 innan man är klar med skolor och får sin första inkomst, så ekonomiskt sett är det "omöjligt" att skaffa barn innan dess. (Sedan vill man ju så klart gärna ha ett fast jobb och kanske hinna jobba där ett par år innan det känns som att man "kan med " att bli gravid....och då är man plötsligt 30)

Jag hoppas att det kommer att finnas större möjligheter att varva skola, barn och karriär i framtiden, men jag tycker att det ser tveksamt ut. Thorvaldssons förslag verkar knappast underlätta kombinationen barn-karriär.
Cillamamman
Fyra barn f?dda -91, -95 ,-02 och -05.:heart:
anna
Inlägg: 4523
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

Ja, en annan hör ju till "gamlingarna" på forumet... 8)
Jag var precis fyllda 33 när Clara kom.
Var totalt LIVRÄDD :shock: ens för tanken att få barn innan dess, trots att jag och sambon nu har varit tillsammans 18 år! :shock:
Och nu vill man inte sluta...Men det vill sambon... :cry:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Sussi
Inlägg: 1314
Blev medlem: fre 03 dec 2004, 21:50
Ort: Uppsala

Inlägg av Sussi »

Jag fick mitt första barn när jag var 18, och det sista när jag nästa var 42 :D
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det som jag ibland undrar över är om AW-föräldrar överhuvudtaget är lite mer "mogen" (med andra ord: äldre) än en icke AW-förälder.

Det hade varit intressant att veta: genomsnittsåldern AW-förälder jämfört med AP-förälder :?:

Bara en liten undran
Beatrice
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 05 jul 2005, 20:05

Inlägg av Beatrice »

Hej på er!
Den här röstningen är över men man kan väl babbla ändå :)
Jag blir 34 i december och fick mitt första barn i år. Han är ett underbart kärlekslyckoängelbarn :D När jag var tonåring trodde jag att jag skulle vara gift och ha villa och barn vid 25. Istället fick jag MS när jag var 23 och pluggade. Gifte mig gjorde jag och skilde mig också. Sen mötte jag kärleken så där som på film ;) och då kom vår son till oss som ett litet mirakel. Under alla år med medecin hade jag trott att jag inte kunde, framför allt att jag inte borde, sjuk och allt. I själva verket ville inget barn komma förrän jag var lycklig och harmonisk och älskade och blev älskad. Då fick det väl bli vid 34. Nu vill jag ha massa barn! Efter att ha pussat Matthew när han las på min mage sa jag till min sambo att det här gör vi definitivt igen!
Mamma till ?lskade Matthew f?dd 8/6 2005
K?RinGa
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 22 jan 2006, 15:22
Ort: ett hus i m?rka skogen i v.g?taland

Inlägg av K?RinGa »

Fick första barnet vid 19, är nu 25 och trebarnsmamma. :lol:
:-D mamma till tre troll :-D

::heart:: ::heart:: ::heart::
Skriv svar

Återgå till "Polls"