Påverkar peridural amningen?

Medlemmarnas egna undersökningar
Skriv svar

Om du födde barn med epidural/hel narkos, hade du också problem med amningen?

1) Ja, jag födde med epidural och hade strul med amingen;
3
23%
2) Ja, jag födde med narkos och hade strul med amningen;
1
8%
3) Nej, jag födde med epidural/narkos men amningen funkade bra;
4
31%
4) Jag födde utan bedövning men hade ändå problem med amningen;
0
Inga röster
5) Jag födde utan bedövning och amningen funkade bra;
5
38%
6) Annat.
0
Inga röster
 
Antal röster: 13

chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Påverkar peridural amningen?

Inlägg av chokladkaninen »

Min mor, som är lite alternativ så där, påstår att hennes 2 epidural-bedövningar och 2 helnarkoser fortfarande, nästan 30 år senare, påverkar hennes hälsa negativt. Hon tror även att epiduralen gör amningen svårare, särskilt att det försenar mjölktillrinningen.

På mina erfarenheter stämmer det - min första förlossning var med epidural och sugklocka och amningen var strulig ibörjan, medan min andra förlossning skedde utan bedövning och amningen funkade bra från början, med snabb mjölktillrinning.

Å andra sidan är det så mycket annat som spelar in - min förstfödda (dotter) var ganska medtagen efter förlossningen, medan min son var i fin form. Det är inte så långt mellan mina barn heller, så man kan ju också tänka sig att min kropp helt enkelt mindes vad den skulle göra andra gången och att amningen därför var lättare att komma igång med. Dessutom hade dottern napp (vilket kan försämra sugtekniken), men det har sonen aldrig varit intresserad av.

Så, vad har ni för erfarenheter? Påverkar periduralen amningen?
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Susanne*
Inlägg: 2027
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 15:11
Ort: Ny Skåning

Inlägg av Susanne* »

Jag satte nej. :D

Fött tre barn. Första med epidural, andra akut-sövd och tredje snittad med ryggmärgsbedövning (spinal kanske det heter :?: ). Har nog inte märkt någon större skillnad och inte behövt ge annat heller.

:D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag födde utan och mjölken rann till med besked efter 36 timmar.
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej!

Jag svarade nej.
Har fött både med och utan bedövning/epidural och amningen har kommit igång lika bra alla 4 gånger.

:D

/Fjällmor
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Inlägg av chokladkaninen »

oj, jag lade alternativen rätt klumpigt, insåg jag nu! För alla som har haft flera förlossningar med olika tillvägagångssätt eller amning blir det ju svår att svara.... :oops:

Jag borde ju ha frågat om det stämmer i ert fall att periduralen kan ha påverkat amningen, eller nåt åt det hållet. Förlåt min klumpighet :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Sara76
Inlägg: 202
Blev medlem: tis 27 maj 2008, 08:55
Ort: Åkrarna

Inlägg av Sara76 »

Jag fick spinal med J, epidural med V. Rann till bra med båda, men med J hade jag inte på långa vägar lika mkt råmjölk som med V, om nu det är intressant.
Kryssade i att amningen fungerade, för det gjorde den iaf :)
Skriv svar

Återgå till "Polls"