Tumsugare!

Medlemmarnas egna undersökningar
Skriv svar

Hur gammalt var ditt barn då han/hon slutade suga på tummen dagtid?

Yngre än 12 månader
1
14%
12-18 månader
1
14%
18-24 månader
1
14%
2 år-4 år
2
29%
Äldre än 4 år
2
29%
 
Antal röster: 7

Sara76
Inlägg: 202
Blev medlem: tis 27 maj 2008, 08:55
Ort: Åkrarna

Tumsugare!

Inlägg av Sara76 »

Jag får ofta höra vilka enorma problem som går mig och V tillmötes eftersom han suger på tummen istället för napp.
Då även dottern var tumsugare och självmant slutade med det utan problem, så ställer jag mig undrande till den "napp-hysteri" som omger mig :lol:
Tumsugning nattetid räknas inte, för vi som sover på nätterna har knappast koll på sådant ändå :wink:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag skrev 2-4 år, men skall sanningen fram så har Tor i princip inte sugit på tummen dagtid alls. Det som hänt är att han fått tag på sin snutte någon gång och då sugit lite. Men generellt suger han bara på natten och dagsluren, aldrig annars.

Är han då en tumsugare tro? :? :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Tre av mina har varit tumsugare, men alla har slutat innan de fyllt året, helt självmant!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Oj, missade också det där med dagtid. Vera har aldrig sugit på tummen dagtid. Möjligen innan hon var ett år och var trött, men det var hon sällan. Vi la ju henne innan dess :D
Men nattetid, eller kvällstid, är det svårt. Hon är snart 5 år och har verkligen gjort försök att sluta. Men varje gång hon har bestämt sig så slutar det med att hon hulkande ropar på mig och säger att det inte går att sova utan tummen.
Jag har sagt att för min skull får hon gärna suga på tummen till hon är tonåring, men tandläkaren säger att det är bra att sluta innan de permanenta tänderna kommer. SÅ det är nästa mål. När de första tänderna börjar bli lösa.

Nu har jag en riktig liten tuttare också. Han har napp än så länge. Inte mycket eller ofta, men när han är tuttig. Jag tror att han kommer att suga på ett pekfinger när vi plockar nappen för honom.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Det var inte så väldigt längesedan som just tandläkarna å det bestämdaste avrådde från napp. De hade sina direktiv. Det har de nu också, fast tvärtemot. Sedan ryggläget infördes 1992 med en väldig massa skrikande och sömnbrist som följd började Socialstyrelsen (återigen) rekommendera napp, som propp. Och påstod att nappen på något vis skulle underlätta andningen och därmed motverka PSD... En smula absurt, i mina ögon. Men tandläkarna följde efter.

I morgon - om ett år eller så - är nappen bannlyst igen, tro mig :wink:

Nappen är en Sak, pådyvlad. Tummen är barnets egen. Här talar vi integritet :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Undrar som TorsMamma. Här har sugits på tummen bara när det ska sovas. Och i bilen när vi kör. Aldrig annars. Då är hon upptagen med annat. Men slutat med nattummen har hon ännu inte. Och gjorde inte jag heller - förrän vid runt 6. Finfina tänder har jag också. Så jag håller på att barnet själv ska välja när och OM det behövs något att suga på, jag.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Sara76
Inlägg: 202
Blev medlem: tis 27 maj 2008, 08:55
Ort: Åkrarna

Inlägg av Sara76 »

Ewa

Med tanke på alla barn som fortfarande har napp i munnen dagtid vid sen ålder, föredrar JAG helt klart en tumme i munnen enbart nattetid, med tanke på tänderna då...

Det är just detta jag ständigt får höra; Att V kommer få så mycket svårare att suga på tummen än han skulle fått att sluta med napp. Vad jag kan se är det inte ovanligt att just "napp-förespråkarnas" barn har napp ÄVEN dagtid upp till femårsåldern.

Nu tycker väl inte jag att det är världens viktigaste fråga just detta, är bara nyfiken på om det finns många som gjort samma erfarenhet som jag angående tumsugning :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hrrrm, Antons tumme sitter i rätt mycket dagtid också. Han har utveckliat någon teknik att till och med klättra i och ur sängen med tummen i mun :?:. Så jag svarade inte, för han har definitivt inte slutat...
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

JennyH skrev:Hrrrm, Antons tumme sitter i rätt mycket dagtid också. Han har utveckliat någon teknik att till och med klättra i och ur sängen med tummen i mun :?:. Så jag svarade inte, för han har definitivt inte slutat...
Edvard också. :lol: Men mest när livet är ur balans. Då kan man nästan ÄTA med tummen i mun. Stabila tider så är det bara i sömnen.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D En mycket DJÄRV hypotes:

Jag tjatar i BB om att från det att barn kan hålla i saker och hålla kvar dem, ska de alltid ha någonting i händerna.

Och om att folk som håller på att få tänder "alltid" (varje vaken stund, i princip) ska ha något skrovligt trevligt att gnaga på, eftersom det kliar. Som till exempel en sockerfri fullkornsskorpa.

Avsmakning av världen sker via munnen.

Eländigt ofta, för att inte säga nästan alltid, ser jag små barn tomhänta. De förväntas ligga "lyckliga" dvs komplett passiva under t ex ett babygym eller bara i en babysitter och ha absolut ingenting för sig. Annat än att glo på dessa trista saker som hänger över ögonen på dem eller bara rätt upp i taket.

Och så har vi en napp i munnen. Så att vi ska hålla oss inte bara passiva utan också tysta.

Kan möjligen flitigt tumsugande i efterskott kompensera för bristande avsmakning av världen :?:

En djärv hypotes, som sagt.

Alla mina - utom herrarna ( :!: ) - har sugit på tummen eller två fingrar (lång- och ringfingret) när de varit trötta, velat vila en stund i min famn eller skulle somna för natten, upp till fem-sex års ålder. Jag har aldrig kommit på tanken att försöka hindra dem. De är vuxna vackra damer alla nu och ingen har någonsin haft tandställning.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Kan möjligen flitigt tumsugande i efterskott kompensera för bristande avsmakning av världen
Ja, möjligen faktiskt. Å andra sidan har han fått friare tillgång än de allra flesta, även om han ju absolut var tomhänt periodvis. :? Nöjd skit, som han var, i allmänhet :roll: .
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Det gällde ju mina också. De hade sannerligen saker i händerna. Men sög på tummen i all fall.

Får man inte det :?: :lol:

Som jag brukar tjata:

:arrow: Sök inga problem där inga finns :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Polls"