Hur länge har du ammat?

Medlemmarnas egna undersökningar

Hur länge helammade du ditt yngsta barn?

1-3 veckors helamning
7
14%
4-12 veckors helamning
11
22%
4 månaders-6 månaders helamning
31
62%
helammade längre än sex månader
1
2%
 
Antal röster: 50

Johanna w.
Inlägg: 1083
Blev medlem: lör 13 okt 2007, 20:08
Ort: Bromma/ Stockholm

Inlägg av Johanna w. »

Hel ammade i 4 må. Därefter började jag m smakisar.
Kur vid 6,5 mån ålder
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
mammaigen
Inlägg: 54
Blev medlem: tis 05 feb 2008, 21:02

Inlägg av mammaigen »

Jag helammade i 5 månader då vi började med små smakportioner, började med gröt och mer mat vid 6 månader inklusive amning. Kurad vid 7 månader och ammas fortfarande. Bör kanske tillägga att lillan började att äta som en häst efter kurens andra dag :shock: och ibland funderar jag om jag borde ha börjat med gröt (hon vägrar flaska och välling) tidigare. Nåja den tiden är förbi och nu tittar vi framåt :wink:
mammaigen till en liten skrutta född i juli -07.
Tre barn födda under tidigt -80-tal
Gäst

Inlägg av Gäst »

Fyra månader, ångrar än idag att jag slutade, det var ogenomtänkt.
Han sov aldrig några tolv timmar på enbart bröstmjölk, det försökte vi inte ens, men jag är övertygad om att det inte hade gått.
sömnlös
Inlägg: 295
Blev medlem: fre 23 feb 2007, 14:29

Inlägg av sömnlös »

Hej!
Ingen av mina barn är "kurade" medan jag helammade. Jag hade inte hittat hit än :lol: .

Sen angående rekommendationerna att helamma i 6 mån. Jag såg ett debattprogram med all expertis medverkande.
Det har enligt dem blivit ett missförstånd vad gäller rekommendationen.
Meningen är att det är ok att helamma i 6 månader. Barnet får tillräckligt med näring upp till 6 mån. Sen ska man börja med annan mat för att de ska få i sig alla nödvändiga näringsämnen.
Att de gick ut med "rekommendationen" globalt beror på att vissa företag gör reklam i u-länderna för hur fantastiskt det är med ersättning. Då lockas en del av det och blandar till ersättning med "orent" vattnen. Och bebbarna riskerar att bli sjuka och dö :cry: .
:heart: Med prinsessa -04 och prins -06 :heart:
ulrikaj
Inlägg: 1864
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 13:10
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Med Jacob helammade jag ca 2månader och med Liw i 2veckor.

/ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
ulrikaj
Inlägg: 1864
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 13:10
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Jacob kurade vi när han var 4månader och Liw har vi inte kurat.

Smakisar från 3månader.Välling och gröt från 4månader.
(gäller bägge barnen)

/ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Benjamin är SM:ad från början och helammades enligt dåtidens (2001) dikret i fyra månader. Delammades i två år.

Engla har jag aldrig helammat. Hon fick ersättning redan på BB. Men jag delammar henne fortfarande. Smakisar från 3 mån ålder, vilket jag avbröt p.g.a. kaskadspyor och började igen med vid 4 mån ålder, då hon även fick gröt.
Simone
Inlägg: 51
Blev medlem: lör 11 aug 2007, 17:31

Inlägg av Simone »

Helamning i fem månader. Sonen sov första helnatten runt fyra månader.
Mamma till en liten muskelbyggare född i slutet av 2006.
Puffis
Inlägg: 699
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 23:24
Ort: Gamleby
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

Äldsta tjejjen helammades i alla fall 3 månader, sedan fick hon ersättning på kvällen (detta var innan jag hittat barnaboken) eftersom jag inte tyckte att jag hade tillräckligt. Slutade helt att amma vid 8-9 månader. Kurades vid 8 månader

Yngsta pojken kunde inte suga ordentligt pga tjock torsk på tungan. Han ratade dessutom mitt ena bröst helt. Han fick tillägg ganska snart, efter två veckor tror jag, men jag fortsatte att mysamma honom i två månader. Sen gav jag upp för att han tyckte inte det var så mysigt... SM från start, lite gungig, fick en liten minikur i samband med flytt från vagn till säng vid 4 månader.

(att jag inte helammat mina berodde alltså inte på nattsömnen)
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
Krümel
Inlägg: 620
Blev medlem: fre 10 dec 2004, 12:28
Ort: Borlänge

Inlägg av Krümel »

Jag fyllde i 4-12 veckors helamning men det var helamning fram till alldeles strax innan 4 månader med pojken och några veckor längre med flickan. någon kvällsflaska med ersättning till pojken vid ca 2 månaders ålder också, sen vägrade han. Sen började vi alltså med gröt på kvällen vid 4 månader och trappade upp med matsmakis på dagen.
Delammade flickan till strax innan året och delammar fortfarande pojken.

För mig var det inte aktuellt med 12 timmars natt på enbart amning. Det hade inte gått känner jag mig rätt säker på. Men det behövdes ändå mer mat till kvällen vid ca 4 månader så det var aldrig någon konflikt.
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
Skriv svar

Återgå till "Polls"