Alkohol, hur mycket är ok att er partner dricker?

Medlemmarnas egna undersökningar
Skriv svar

Hur mycket är ok att din partner dricker per vecka?

Inget alls!
0
Inga röster
0-5 enheter/vecka
20
67%
5-10 enheter/vecka
7
23%
10-15 enheter/vecka
0
Inga röster
15-20 enheter/vecka
0
Inga röster
20-30 enheter/vecka
1
3%
H*n får gärna dricka hur mycket som helst för mig.
2
7%
 
Antal röster: 30

mia75
Inlägg: 599
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 17:18
Ort: Uppsala

Alkohol, hur mycket är ok att er partner dricker?

Inlägg av mia75 »

Ja, hur mycket tycker ni är ok att er partner dricker i snitt per vecka?
En enhet = ett glas vin eller en öl eller 4cl sprit.

Kommentera gärna.

Jag frågar på grund av att jag tycker att min sambo dricker åt helskotta för mycket men han tycker jag är löljig och att han är normal vad gäller drickan... :roll:
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hejhej!

Vad tråkigt att du tycker din man dricker för mycket :? . Härhemma dricks det inte särskilt mkt alkohol, så därför har jag aldrig behövt fundera på vad jag tycker är ok eller inte. Jag svarade 0-5, men blir det mer ibland så gör inte det något för mig. Förutom att han måste andas åt andra hållet i sängen på natten :twisted: .

Jag dricker nästan ingenting, kanske 1-2 glas vin per månad, och eventuell någon öl också. Det är allt. Min sambo dricker lite oftare, folköl till maten ca 2 ggr i veckan och något glas vin/starköl på helgen. Är det kalas blir det kanske lite mer, men så ofta är det inte kalas i vårt liv :wink: .

Vi är nog ganska modesta... men visst kan jag bli irriterad när min sambo luktar alkohol, men det är inte så ofta.

Dricker din sambo mycket för mycket, eller är det du som tycker det är mycket? Finns det inte något test man kan göra på systembolagets hemsida om man är i farozonen för alkoholism, om det är det du är orolig för?

MVH Jenny
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Mia!
Jag svarade också 0-5 enheter, och jag har väldigt tråkiga erfarenheter av för mycket drickande :(
Mitt ex drack för mycket, och det var därför vårt äktenskap inte höll... Min erfarenhet är att om någon i ens nära omgivning tycker man brukar för mycket alkolhol, så är det så!
Vi dricker aldrig under veckorna, och på helgen dricke vi öl/vin till maten, och de gånger det är fest (vääääldigt sällan...) blir det såklart mer! Men vi dricker oss ALDRIG berusade när barnen är med!(nu med tonårsbarn känns det ännu mer viktigt att vara en god förebild, och kunna köra bil hit och dit också :roll: )

Hoppas ni kan prata ordentligt om det här, och når ni inte fram till varandra, så ta hjälp utifrån!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
ulrikaj
Inlägg: 1864
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 13:10
Ort: Dalarna
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej
Vi brukar typ dela på en flaska rött på helgen.Såhär på sommaren blir det att man kanske dricker lite oftare,men aldrig så man blir berusad.
Nu när sambon har semester kan det bli på vardagen oxå att man tar en öl eller två eller nån cider.Men som sagt-aldrig så man blir berusad.Jag svarade 0-5enheter.
Jag tycker som Mia att när man nu är förälder så gäller det att vara förebild till sina barn.
Kram ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hej! Här är en utmärkt sida för dig/er. Det är en rätt säker diagnostisering. Det "normala" är inte riktigt mängden, utan beteendet/förhållningssättet. Du kommer att lära dig mycket där inne.

http://www.drinkwise.se/
Kramar!

Sara
mia75
Inlägg: 599
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 17:18
Ort: Uppsala

Inlägg av mia75 »

Tack för svar. Jag skulle gärna ta hjälp utifrån om han på något sätt kunde tänka sig det, men han vill hellre lämna oss och dricka vidare så det lutar åt att det blir så tyvärr. Jag råkade svara fel på min egen fråga och svarade med hur mycket han faktiskt dricker vilket är ca 22 enheter per vecka. Jag kan tänka mig mellan 5-10 enheter men inte mer. Oftast blir det två flaskor vin och 12 folköl på en vecka. Själv dricker jag ca två glas vin i månaden och något mer på semestern. Tack för länken, jag har varit inne på många "självtester" och liknande, det är bra ju mer information man skaffar sig. :D
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen mia75!

Så trist att han hellre väljer flaskan än familjen... trist men inte ovanligt!
Läste expressens krönika idag, iofs handlar den om dagis och alkohol, men länkar den ändå, tyckte den var jättebra!
Hoppas allt ordnar sig till det bästa :heart:

http://www.expressen.se/kronikorer/Jano ... fria-dagis
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Alexandra
Inlägg: 185
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 07:03
Ort: Öglunda
Kontakt:

Inlägg av Alexandra »

Känsligt ämne även hos oss... Innan vi blev föräldrar var det allt ett herrans sölandes och drickandes på oss båda (dock bara helger). Men sedan jag har varit gravid de senaste fyra :wink: :lol: åren så har min alkoholtolerans såväl som intresse minskat. Maken däremot lever kvar i samma anda som tidigare. Han kan lätt dra i sig en kvarting whiskey på en kväll å dagen därpå säga att han är trött för att han har jobbat så mycket DÖÖÖH!?
Men hur som helst, jag valde att kryssa för sista alternativet, för jag tror på det där att man kan inte förändra någon som inte vill förändra sig själv... Visst slänger jag till honom pikar ibland, men jag har inte självförtroende nog att kräva att han dricker mindre.
Sedan händer det ju emellan åt att jag betraktar mig själv som ensamstående förälder... jag bara hoppas att han vaknar upp och inser vad som håller på att gå honom förbi - innan det är försent!

Kram, Alex
4 barns mor, 03, 06, 07 & 09
En tös, tre grabbar.
Barnaboken på mitt nattduksbord!
kiki
Inlägg: 2322
Blev medlem: lör 11 nov 2006, 15:26
Ort: Norrtälje

Inlägg av kiki »

Hej, jag har själv lite erfarenhet i ämnet, fast från andra hållet. För 6-7 år sen drack jag vin varje dag, mycket vin (1-2 flaskor per dag). Jag hajjade att något var fel eftersom jag int kunde vara utan. Jag sökte hjälp innan jag förlorat allt. Det visade sig att jag hade ett kemiskt beroende, min kropp (inte jag) behövde alkoholen.
Jag har nu varit nykter i snart 7-år och det är det bästa beslut jag någonsin fattat. Ingen annan hade kunnat bestämma detta åt mig, eller krävt att jag skulle dricka mindre då hade jag dragit på studs.
Mitt råd till Mia75 är att gå på Alanon-möten det är möten för anhöriga till alkoholister och där får man hjälp och stöd. (kolla deras hemsida var dom har möten) eller öppna AA-möten.

En alkoholist väljer ALLTID flaskan före
Inte för att han/hon är elak eller inte tycker om sin familj utan för att han har en sjukdom och alkohol är listig falsk och stark.

När jag går på AA-möten (flera ggr/veckan) märker jag att många många säger -jag hade aldrig blivit nykter om min fru inte lämnat mig.

jag håller verkligen med Miar70
Min erfarenhet är att om någon i ens nära omgivning tycker man brukar för mycket alkolhol, så är det så!
Kramar Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Puffis
Inlägg: 699
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 23:24
Ort: Gamleby
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

hemma hos oss dricks i princip inte alls, mest för att jag har varit gravid eller ammande de senaste två åren. Jag tycker det är juste av mannen att hålla sig lite ifrån sån't också då, solidariskt, liksom. Men vi är inte mycket för dricka egentligen. Har svårt att förstå det här "vardagsdrickandet". Om man tycker om smaken av öl kan man väl dricka lättöl.

Har man dessutom barn hemma måste man ju alltid tänka på att man måste vara körklar ifall det skulle hända något och man måste åka till sjukhuset. Sen är jag t.om sån moralkärring att jag tycker att barn ska skonas från påverkade människor, även om det bara är lite. jag tror att de märker att det är något konstigt.

Men jag måste erkänna att jag är jäkligt sugen på en drink... har ju inte tagit nån på så länge! :wink:
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
Krümel
Inlägg: 620
Blev medlem: fre 10 dec 2004, 12:28
Ort: Borlänge

Inlägg av Krümel »

JAg svarade 0-5 men är det semester eller någon fest är det ju ok med mer tycker jag. Vi tar gärna ett glas vin en vardagskväll och två en helgkväll. Maken tar gärna en whiskey eller en tysk öl men då är det bara en och för smakens skull. Mer skulle inte vara ok för mig.
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
Skriv svar

Återgå till "Polls"