hur gammalt var ditt barn när det slutade sova på dagen?

Medlemmarnas egna undersökningar
Skriv svar

hur gammalt var ditt barn när det slutade sova på dagen?

0-1,5 år
0
Inga röster
1,5-2 år
1
10%
2-2,5 år
2
20%
2,5-3 år
3
30%
3-3,5 år
4
40%
3,5-4 år
0
Inga röster
4-4,5 år
0
Inga röster
4,5-5 år
0
Inga röster
5-5,5 år
0
Inga röster
över 5,5 år
0
Inga röster
 
Antal röster: 10

Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

hur gammalt var ditt barn när det slutade sova på dagen?

Inlägg av Sigyn »

som frågan lyder, helt enkelt..
hur länge sov ditt/dina barn på dagen?
har man flera barn som slutade sova i olika åldrar så kan man ange flera alternativ.
om man vill så får man gärna kommentera hur man gjorde. t.ex. sov barnet mindre och mindre för att sedan sluta eller sov barnet mycket på dagen och kortare natt för att sedan ta bort sömnen på dagen och förlänga natten.
Min son sover just nu ca 11,5 h på natten men han kommer ju få minst 12 h när vi tar bort dagvilan.
man får gärna specificera den exakta åldern i kommetarerna också! =)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: hur gammalt var ditt barn när det slutade sova på dagen?

Inlägg av SaraMilana »

Min stora tjej (3 år om en månad) har precis slutat somna efter lunch efter att ha sovit som en gris 1,5 h varje dag. :shock: Nu är jag lite i valet och kvalet mellan att minska på natten lite eller hoppas på att hon vänjer sig vid att inte sova på dagen. Det vore dock skönt med ett brejk för alla inblandade när trotsvindarna blåser som starkast. :roll:
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: hur gammalt var ditt barn när det slutade sova på dagen?

Inlägg av Sigyn »

Det kan ju va en period, det har hänt att min son ibland inte somnar trots att han annars alltid sover.
Jag tänker mig typ att när han slutar sova på dagen så ska han få vila inne i våra stora säng (eftersom lillasyster sover i deras rum då fortfarande) och typ lyssna på ljudbok eller liknande. På så sätt får man ju lite paus som förälder ändå, och jag tror det kommer vara viktigt med en vila ett tag till. Men det är svårt att avgöra tycker jag, det här med dagssömnen. Ibland kan han ligga vaken en timme på kvällen innan han somnar och då börjar man fundera på det där med dagsvilan. Samtidigt som det är så skönt nu när båda barnen sover 1,5-2 h på dagen och sen lägger vi bara stora killen lite senare ön lillasyster på kvällen..
:)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: hur gammalt var ditt barn när det slutade sova på dagen?

Inlägg av SaraMilana »

Jo, jag har kört på ljudbok/ensamlek i en dryg vecka nu, men jag undrar om inte den här stortrotsaren/tröttisen ändå behöver sova lite mitt på dan. Sista timmarna kan bli riktigt jobbiga för alla parter. :? Nu kör vi lite kortare natt på prov och ser hur det funkar. Här har vi dock sällan haft problem på kvällen eller natten, utan i princip alla eventuella problem dyker upp dagtid.
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: hur gammalt var ditt barn när det slutade sova på dagen?

Inlägg av Sigyn »

det är så lustigt hur olika de där är från barn till barn. Storebror har alltid knöksovit sina dagar och om nägot strular så är det natten, somnar inte i tid, vaknar på natten eller vaknar för tidigt. inga problem att klaga på dock eftersom de alltid går smidigt förbi. Lillasyster dock är precis tvärtom, sover igenom jordbävningar på natten men dagsluren har strulat mer än va den inte strulat, kan man säga. Just nu sover båda bra iaf.
Hoppas kortare natt gör susen för er! =)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Re: hur gammalt var ditt barn när det slutade sova på dagen?

Inlägg av helamig »

2 år och 8 månader och drygt 3 år. Vår stora tjej vägrade somna på dagen vid 2år8m. Andra dottern har ibland fortfarande svårt att klara hela dagen men är vaken alldeles för länge om hon sover på dagen. Trean kommer nog vara yngst, tror jag. Klarar att vara vaken länge utan att krokna :D
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: hur gammalt var ditt barn när det slutade sova på dagen?

Inlägg av Sigyn »

Då har jag oxå röstat i denna tråd, storebror slutade straxt efter han fyllt tre och nu 1,5 månad senare så funkar det skitbra så länge han sover tillräckligt på natten. Vaknar han lite tidigt en dag brukar jag gå en liten promenad med dubbelvagnen när lillasyster sovit middag och då somnar han och får en liten powernap :)
Tor nog att lillasyster här kommer sluta tidigare än så oxå, hon känns aldrig trött! Haha
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Skriv svar

Återgå till "Polls"