Hur mycket sömn ?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
ab73

Hur mycket sömn ?

Inlägg av ab73 »

Hej,
Efter att vi äntligen har fått hela nätter har Rasmus börjat sova så mycket som han aldrig gjort förr :shock: . Killen är född i dec 05, så han blir ett år om någon da :D :D
Jag undrar nu hur mycket kan de sova ? Kanske han har sömnbrist från tidigare. Våra dagslurar har alltid strulat fram till nu.Han har aldrig sovit som han ska. Max 40 minuter i gången.

Nu sover han natt 19.30-6.30 ; 11 timmar
Ett pass mellan 9.15 och 10, han skulle sova längre men jag väcker honom.
Ett pass från 13 detta kan också bli hur lååångt som helst men jag väcker honom efter två timmar. Då e han trött och knuggar ögonen och gnäller och vill soova.
Ska jag låta honom sova längre eftersom han tycks behöva det?

Jag är bara så rädd att förstöra det som vi just fått. HELA nätter och ett fungerande schema :D :D :D :D
Råd tas tacksamt emot.

Ann-Sofi
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D
Härligt att nätterna funkar så bra!! :D

En 1 åring behöver c:a 13,5 tim/dygn.
Det kan även behövas mer, mina tjejer har alltid sovit mer än vad som "föreskrivs" :wink:
Det som händer dig nu, om han alltså haft problem med sömnen innan, är att han sover lite extra, fullt normalt!

11 tim natt + 45 min + 2 tim blir ju 13,45, alltså lagom.
Men han verkar ju så trött efter middagssömnen. Lägg på en halvtimme, alltså en kvarts marginal åt vart håll. Lägg en kvart tidigare, ta upp en kvart senare, det skadar inte. Ge det en vecka att sätta sig. Krånglar det, lär du märka det, och då kan du dra bort den igen.
Fortsätt väcka efter kortluren på f.m. Marginalkvartar ska man inte ge på 45 minuterslurer.

Lycka till!
kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"