Standardmodellen sitter inte riktigt

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
kokos

Standardmodellen sitter inte riktigt

Inlägg av kokos »

Får inte riktigt till det med standardmodellen. Lillkillen är så otroligt trött, det är verkligen inte möjligt att hålla honom vaken i 1.5 timme. Kan det bero på att han är lite tidigt född? Han är världens mest nöjda bebis, han har knappt skrikit ordentligt ännu, utan knorrar mest eller viftar med armarna, suger på händerna och hackar med huvudet när han är hungrig. Är han kanske lite väl slö?

Ett par gånger per dag lyckas jag med "hela" standardmodellen, men han tar ofta en sovpaus efter omgång två på bröst nr 1. Efter blöjbytet har han då kvicknat till och äter från bröst 2. Dessa gånger har jag fått med alla omgångar i standardmodellen.

Däremot är det ofta han inte går att väcka när han har somnat till, inte ens blöjbyte väcker honom och då blir det ju inget från bröst 2. Lägger jag honom vid bröstet bara kniper han ihop munnen hur mycket jag än lirkar. Däremot sover han ändå i 2.5 timme dessa gånger så han vaknar inte tidigt och är hungrig.

Ska jag bara låta det hela vara och hoppas på att han snart orkar vara vaken lite längre? Han har gått förbi sin födelsevikt med 100 gram nu så han går åtminstone inte ner (är 2 veckor idag).
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hej :D

Först ett grattis till din lille kille :D

Jag körde aldrig standardmodellen på Vega, som är 10 v för tidigt född så jag kanske inte kan svara riktigt på din fråga angående det.

Däremot dröjde det länge innan Vega skrek, hon knorrade bara precis som du beskriver det. På neo berättade det att för tidigt födda inte har energi nog att skrika. Allt går åt till att hålla värmen och överleva genom att äta och sova. Det dröjde många månader innan Vega kunde hålla sig vaken mer än 1.5 timme, i början max en halvtimme för att äta typ, sedan sov hon som medvetslös i 2 timmar på det. Jag räknade ut att hon kunde sova uppemot 19 timmar dygn ibland. Och det även efter beräknad förlossning. Skrika ordentligt gjorde hon först efter 2 månader hemma :shock:

Det kommer säkert gå mycket snabbare för din lilla kille, han har inte så mycket att hämta hem. Däremot kan jag tänka mig att den smekmånad som beskrivs i BB bör förlängas med några veckor. Beräkna MINST tre veckor efter det datum han skulle varit född.

Hoppas att du får fler svar kring standardmodellen, jag tycker dock att du kan ta det lugnt ett tag och inte ställa några krav än på att han ska hålla sig vaken så länge. Tänk också på att klä på lite extra kläder ett tag framöver även om det är varmt. Då klarar han att hålla värmen bättre och kan lägga energin på annat.

Lycka till
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
kokos

Inlägg av kokos »

Tack Linda. Det förklarar ju saken. Igår tror jag inte att han var vaken mer än 4-6 timmar totalt, max! Och då fick jag kämpa. Men han suger bra och så. Däremot kan jag nog klä på honom lite bättre, har inte haft så mycket på honom nu när det har varit så supervarmt och han har känts varm, men kanske behöver han ändå vara lite mer påklädd. Jag proppar i honom och trugar så mycket det går, men ibland tycks han inte ens vara vaken när han börjar knorra och vifta utan äter med ögonen stängda och tycks aldrig vakna, som nyss. Då hade han sovit i 4 timmar innan han började knorra och då vill jag inte vänta längre med mat (för min egen skull också för mina bröst håller på att sprängas!). Men nu sover han som en stock igen, trots att jag lagt honom på rygg framför mig.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hej :D

Jag höll också koll på klockan så att det inte skulle gå allt för långt mellan målen i början. Innebar ibland att en mer eller mindre sovande bebis fick ligga vid bröstet. Vega gick upp fint i vikt (ca 200g/veckan) så efter ett tag slappnade jag av och insåg att hon åt tillräckligt. Din kille har ju också gått upp i vikt, så det visar ju att han får i sig bra med mat.

Hade själv ingen vetskap om standardmodellen då Vega var bebis, men hade absolut infört den när hon hade visat att hon orkade vara vaken lite längre stunder. Hon var 6 månader när vi började så smått med schema och 7 månader ( 5 mån korrigerad ålder) då vi kurade henne. Hade jag vetat bättre hade jag som sagt gjort helt annorlunda.

Snart kommer din lille kille vara både vaken och aktiv på ett helt annat sätt än vad han är idag. Passa på och njut lite av lugnet, det är en lång och ganska behaglig smekmånad.

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Gäst

Inlägg av Gäst »

:idea: Tänk på smekmånaden! Ha inte för bråttom med saker och ting.... Ta det som det kommer med tro och hopp på det bästa samt ett getöga på mat och sovtendenser :wink: :heart: !
Sidi

Inlägg av Sidi »

Hej og også grattis herfra med den lille ny.

Mener du, Mammut Maria, at man skal tage det lugnt i den første månaden og ikke have for faste tider for den lille?
Jeg kender selv til "problemet" med at holde min lille Tue vågen
(han er 2 veckor), og når han så sover, vågner han ofte før tid, tx. efter 15 min., og vil have mad - men det handler ganske mere om overlevelsesangst end om sult?
Det bedste - når de er så små - er vel at give dem så mange mål de vil ha, ligemeget hvor ofte. :roll:
Sidsemor, 40, mor til Lasse 9 år, Lucas 7 år og Tue snart 5 år. Arbeter hemma.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

"smekmånaden" är 3-4 veckor, under den första tiden är de allra flesta små bebisar mer eller mindre trötta. :sleep:

Efter 3 veckors ålder brukar de "vakna" (den egentliga födseln, enligt AW) och DÅ är det tid att påvallvar köra standardmodellen, för att underlätta!

Såklart kan man köra standardmodellen från start, så gör jag själv, men vara medveten om att sovbehovet är större då :!:

Och är det ett prematurbarn, kanske man får ha ännu större tålamod :!:
Du vet, ge förutsättningarna åt barnet...

Lycka till åt er, både kokos och sidi :heart:
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Gäst

Inlägg av Gäst »

:idea: Lite på samma tema: http://www.annawahlgren.com/phpBB2/view ... t=get%F6ga

:idea: Jag kan säga att när de mina har varit små (upp till 4 veckor) så har de fått styra - men jag har varit noga med att se om det är trött eller matskrik som är på tapeten :!: Jag har aldrig väckt dem då de sover och om de sover över mattiden så har jag matat dem i sömnen och lagt ner igen. De har kunnat sova "hela dagarna" visa dagar! Och ja, hela nätterna också... :wink: Förutom matintagen då förstås :lol: !
kokos

Inlägg av kokos »

Tack Mammut Maria - då kör jag på som jag gör: standardmodellen så långt det går och annars så mycket det går att proppa in. Och så lägger jag honom sovande till bröstet när det är dags, det lilla knorrande hjärtat. :heart:

Har förresten inte sett ögonen på honom på nätterna ännu, då äter han sovandes, så att säga.

Ett annat litet huvudbry är att jag inte lyckas amma honom liggande. Med Adrian var det inga problem, jag ammade honom liggande framför allt på nätterna och det gick så bra så. Skönt att kunna ligga ner på nätterna. Men den här killen tar inte bröstet om jag ligger ner, verkar inte som att han fattar att det är matdags. Han bara fortsätter knorra och gapa men suger inte: det är som om han inte får in tillräckligt mycket bröst i munnen för att vilja suga.
carin73

Inlägg av carin73 »

Nu har även jag hittat hit. :wink: Hade börjat få funderingar runt standardmodellen som inte går som smort ännu och här hade visst frågor redan dryftats. :thumbsup:

Sonen är bara en dryg vecka och jag har som ni andra svårt att hålla honom vaken i 1,5 timme. Stunden från att vara hyfsat vaken till att sova djupt vid bröstet är mkt kort och det är stört omöjligt att få liv (usch det lät hemskt!) i den lille om gränsen har överskridits. Men en timmes vaken tid är alltså gott nog. Bra. :|

Han sover oftast 2-3 timmar i stöten vilket också verkar normalt. Förutom mellan 04 och 07... inte har väl vargtimmen redan gjort entré? :?:

Om han har vaken timme mellan 21-22 och proppas full med mat kan han sova till 02-03 men sedan vaknas (knorras) det redan vid 05 och 07. Har man då ammat/bytt blöja under 20-30 min blir det inte mkt sömn mittemellan. Givetvis är han ingen klocka efter bara 8 dygn men det har blivit 3 matningstillfällen mellan 01 och 07 varje dygn hittills.

Fråga: hur länge (orkar) ni vänta på rap? Jag börjar ge upp efter 5 min. Ibland har han börjat knorra igen efter 15-30 min (p g a bubbel i magen?), då kommer det ofta något när jag lyfter upp, men så måste jag ge en slurk till för insomningen och vänta på ny rap? Just detta upplever jag som fantastiskt påfrestande för min egen sömn, då jag ligger vaken och väntar på att det ska knorras liksom...

Varma hälsningar
Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
kokos

Inlägg av kokos »

Det går fortfarande lite knackigt med standardmodellandet, även om det har blivit bättre.

Edvin sover i sin vagn på nätterna sedan några dagar tillbaka och på så sätt kan jag vagna mig förbi vissa uppvak och därför slippa "småsnuttandet" som vi hade vissa nätter innan (ett evigt knorrande och viftande med de små nävarna hela nätterna när han låg intill mig). Med vagnen blir det åtminstone 3 timmar mellan varje mål, natt som dag. I natt blev det 5 timmar sammanhängande: somnade för natten strax efter 21 och vaknade vid 2. Framsteg! Dessutom kan ju pappa stå vid vagnen då och då och jag slipper bli "napp".

:?: MEN, jag har fortfarande problem på dagen att hålla killen vaken i 1.5 timme vid vissa mål, trots ivrig underhållning, han somnar vid bröstet eller när han rapar eller till och med på rygg på plant underlag efter första bröstet. Han vaknar inte ens till liv under skötningen (hur är det möjligt?). Det är ofta efter morgonmålet och på eftermiddagen detta händer. Och då blir ju allt förskjutet med ca 45 minuter. Tycker att han borde orka hålla sig vaken lite längre nu, eller?

Hur mycket kan spädbarn sova per dygn egentligen? Den här godingen verkar gilla att sova upp till 18 timmar per dygn!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"