krångliga matstunder

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
ellen05

krångliga matstunder

Inlägg av ellen05 »

Hej.

Tjejen som tidigare varit så matglad har nu börjat krångla. Något är fel men jag förstår inte vad!
Tjejen är hungrig och hon äter 4-5 skedar med god aptit, men sen börjar det, hon börjar gråta med tårar, svänger bort huvudet och visar tydligt att hon inte vill ha. Under måltiden plockar hon gärna i sig riskorn o dyl och det går bra, men så fort jag kommer nära med skeden börjar hon gråta. Det går att lirka och truga så att jag får i henne en portion, men det känns ju inte alls bra att varje matsituation innehåller gråt och en ledsen tjej!
Detta började för ca 4 dagar sedan då hon samtidigt började dricka ordentligt från flaskan. Hon älskar sin mjölk som hon får efter måltiden.
matschemat ser ut såhär:

07.30 220 ml välling
10.00 morgongröt med fruktpure - äter gröten med minst tårar
14.00 Lunch grönsakspure med lite kött och ca 120ml mjölk efteråt
18.00 Middag, samma som lunchen
19.00 220 ml Välling

Tar tacksamt emot tips, för så här skall det ju inte vara!
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej! :D

Våra skruttar är i samma ålder...
och det är samma här sen en vecka ungefär :wink:

:arrow: Kan Själv :!: :lol:
Det jag gjorde var att servera en rejäl tallrik med plockmat (broccoli, pastaskruvar, falukorvsbitar, minismörgåsar, fruktbitar) och vatten i mugg...och sedan sitta och i godan ro umgås och äta min mat.Alltmedan Lillprins Lo petade i sig så gott han kunde. Efter en 30-40 minuter sa jag, laddad med attityden: "Tack för maaaten!"
Detta pågick i 2 dagar, sen kom Lotass på att det nog lönade sig att låta mamma slänga in en liiiten sked då och då :roll: men bara när han ville.. [-(
Nu, 4 dagar senare, är plocketallriken och mattallriken jämlika. Men gu' nåde den som försöker mata rakt av... :twisted: -jag är väl ingen bebis längre #-o ](*,) :roll: ..vad tro ni egentligen :shock: :?

Så: hav tålamod och njut ditt lilla hjärtas nyvunna förmågor. Håll mattiderna och fresta med populära rätter och plockemat. Tids nog får de i sig det de behöver :wink:

\:D/ :lol: \:D/ :lol: \:D/

Kramar
/Fjällmor
Novas mamma

Inlägg av Novas mamma »

Min tjej har också börjat krångla ( 8 mån denna vecka)
Har alltid varit glad i mat och varit lättmatad med sked -så länge hon får hålla något i handen :lol:
Nu äter hon några tuggor, gnor sig sedan i ögonen / ansiktet och börjar gnälla eller gråta.
Sedan fortsätter det så resten av måltiden - förutom efterrätten (frukt av olika slag) som alltid mottages med öppen mun :!:
För att få i henne maten blandar jag mat / efterrätt.
Fel av mig :?:
Brukar använda mig av lite plockmat också men det är bara skoj ett tag sedan samma visa igen....
Alexandra - mamma till
Nova - född 24 september 2005
Kelwin - född 6 oktober 2007 , 2 veckor tidig
Nova "kurad" vid 2,5 månader, 12 tim natt
Kelwin - standardmodell från start - 11,5 tim natt
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"