Min lille son, 6 mån, har inte bajsat på snart 4 dygn. Han äter puréer, majsvälling och havregröt samt ammar. När han helammade så kunde det gå flera dagar innan han bajsade men nu när han äter vanligt också så ska han väl bajsa varje dag, eller?
Nu är det som sagt fjärde dagen utan bajsning och jag börjar oroa mig för att han ska få blodförgiftning.
Vad göra?
F?rstag?ngsmamma med son f?dd 17/5-04. Gift, 30 ?r.
Hej Helene, när min äldsta var liten så fick jag höra att det var lika normalt att små barn bajsar tio ggr per dag som var tionde dag. Om han skötte magen ganska sällan tidigare så fortsätter han säkerligen med det nu också.
Blodförgiftning har jag aldrig hört talas om att de kan få ifall de bajsar för sällan Det tror jag inte att du behöver bara orolig för. Men känner du dig i alla fall orolig så tuta i honom lite katrinplommonpure, det brukar ge lite fart åt magen
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Min dotter är 6 månader snart och hade problem med magen ett tag när hon just börjat med smakportionerna. Det märkte jag för att hon försökte stånka å få ut nåt, men lyckades inte. Om din lille kille mår bra så är kanske allt frid och fröjd?
Min grannes bebis "vecko"-bajsade vid ungefär denna ålder.
Majspuré är ju stoppande, så kanske har majsvälling också denna egenskap. Prova mild välling kanske?
Men som sagt, är han hård i magen så märker du nog det på honom.
/Helena
Mamma till lilla damen Veronica 2002-03-29 och
lillfr?ken Rebecka 2004-06-05
Jag säger bara Katrinplommonpuré Ge honom en burk eller en halv om dagen, så kommer det Det sätter sprätt på Sagas mage på direkten, snacka om snabbverkande
sätt en klick messmör i vällingen, det bruksr också sätta fart på magen. men det löser sig snart, även om det kan kännas tungt när bajset ska ut, det gör ju lite ont i rumpan när det blir hårt och stora klumpar:)
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna
blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
Han bajsade faktiskt strax efter att jag postat det här inlägget. Men jag tackar för era tips.
Jag gav honom en halv burk plommonpuré på morgonen och efter ett par timmar så bajsade han!
F?rstag?ngsmamma med son f?dd 17/5-04. Gift, 30 ?r.
Min Viggo var alltid hård i magen. Vi gruvade allihop när det var dags för krystningar och bajsning. Ofta fick vi plocka honom. MEN så kokade vi soltorkade fikon (hälsokosthyllan)med vatten, pureade och gav honom (skär bort den torra pinnen på varje fikon först). Det blev en FANTASTISK skillnad. För första gången på ett år kunde han bajsa själv! Lättnaden är enorm.